Chtel bych se zeptat, jestli nekdo videl C2D bez Heatspreaderu.. popripade estli se vyplati ho sundavat.
A Posledni otazka, jestli ma stejnou funkci jako u AMD.
THX.
Chtel bych se zeptat, jestli nekdo videl C2D bez Heatspreaderu.. popripade estli se vyplati ho sundavat.
A Posledni otazka, jestli ma stejnou funkci jako u AMD.
THX.
nie, je tam na to aby chranil jadro pred kozmickym ziarenim![]()
| intel i3 12100f | noctua NH-U12F | asus TUF Z690-plus | kingston 32GB 3600 | gigabyte RTX2070 super
| samsung SSD 860 EVO 250GB | wd 20earx | benq cosi 27"| logitech G600 | microsoft X6
| seasonic S12-430 | diy acrylic ikea kallax case
| “The future is already here—it is just unevenly distributed.”
http://sg.vr-zone.com/?i=3878 alias neodoporucujem sundavat
Sound (Sennheiser HD 580 + Meier Corda Move) just great
Workstation (Intel i5 4590 + Noctua DH14×Asus Z97-A×24GB DDR3×480GB Sanmsung 850 Pro + 1TB WD + 1TB WD + 1TB Samsung+×MSI N760 TF 2GD5/OC ×Enermax Pro82+ 425W×Antec Solo Modded×Dell UltraSharp U2713HM 27"×Logitech MX3200×Inspire T3030) not so silent anymore
Photo (Sony A6000×32GB SD×stuff×Crumpler Long Schlong+Tenba D-15c×Velbon V2000×Lomo LC-A) creative
Notebook (IBM ThinkPad T420s×nejaká i5×240GB Samsung 850Pro×8GB RAM×dve baterky×blabla) mobile
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem), už můžete i "anonymně".
C2D = Conroe/Allendale NEMA pod IHS ziadne SMD suciastky takze tam fakt nie je co pokazit, na XS fore som pochopil, ze jeden mal E6400 a dal to dole uplne v pohode pretoze podla fotiek tam mal bielu PASTU = ziadne lepidlo ci zvaracky... Prestuduj:
http://www.xtremesystems.org/forums/...&highlight=77c
http://www.xtremesystems.org/forums/...=113834&page=5
A takto vyzera NAHATY Conroe
![]()
empowered by Alfa Romeo 75 2.0TS
109kW 148bhp 186Nm
porsche transaxle sytem
6L/100km 8)
...connected
Dik moc, podle toho co jsem z toho pochopil by to melo bejt bez problemu. Mam sice jen E6300 ale docela rad bych to casem zkusil sundat. Takze pisnu posleze vysledek.
To co tam sundavaj je nejaka P4 a znicili obe..Docela z toho mam strach, ale na C2D to snad bude jine.
Inu ked to poriadne prestudujes tam pisu, ze to staci prehriat trocha, to pajkovane sa potom viac uvolni ta hmota medzi core a IHS![]()
empowered by Alfa Romeo 75 2.0TS
109kW 148bhp 186Nm
porsche transaxle sytem
6L/100km 8)
...connected
trocha? ak som to pochopil spravne tak to je 90 stupnov co neni "trocha"inak nevidim dovod to IHS sundavat ....
Sound (Sennheiser HD 580 + Meier Corda Move) just great
Workstation (Intel i5 4590 + Noctua DH14×Asus Z97-A×24GB DDR3×480GB Sanmsung 850 Pro + 1TB WD + 1TB WD + 1TB Samsung+×MSI N760 TF 2GD5/OC ×Enermax Pro82+ 425W×Antec Solo Modded×Dell UltraSharp U2713HM 27"×Logitech MX3200×Inspire T3030) not so silent anymore
Photo (Sony A6000×32GB SD×stuff×Crumpler Long Schlong+Tenba D-15c×Velbon V2000×Lomo LC-A) creative
Notebook (IBM ThinkPad T420s×nejaká i5×240GB Samsung 850Pro×8GB RAM×dve baterky×blabla) mobile
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem), už můžete i "anonymně".
90 stupnov v ziadnom pripade nie je vela, rok som bezal na Duron na pasiv a mal stale 90stupnov, bez problemov. Preco je to vela akoze? PCB procaka to zjavne tolko vydrzi, core tiez, tak preco vela? 90 stupnov dosiahnes s teplovzdusnou pistolou ako nic... Samozrejme zregulovanou...
Preco sundat? Vsetko ma +/-. Plusy - lepsia teplota, lepsi prenos tepla (pripadne vyssi OC, znizenie napatia). Minusy - zaruka, moznost lahsie poskodit jadro...![]()
empowered by Alfa Romeo 75 2.0TS
109kW 148bhp 186Nm
porsche transaxle sytem
6L/100km 8)
...connected
no skus si to potom pri tom sundavani heatspreadra chytit do ruky ked to ma 90C, resp. neviem si predstavit aku techniku alebo advanced metodu pouzijes pri takto nahriatom procaku, ale povedal by som ze lepsie ti to pojde, ak bude dajme tomu iba 40 stupnovy ale zato ho budes moct normalne a poriadne chytit do ruk
3570K, 16G, x25-m, itx
xj40
90C je podle me uz docela dost vysoka teplota a CPU to urcite nedela dobre v dlouhodobem meritku.
Plusy a minusy si rekl spravne. Ovsem nevim, jestli se to opravdu oplati sundavat... Zvykl s pritahovanim vodnika na CPU tu proste je a asi je i docela velka sance to jadro poskodit. Mno uvidime, treba sezenu nejakej testovaci vzorek na tohle...
Love 'murican gas-guzzlers...
Chevrolet Camaro '79, 5L V8
Chevrolet Tahoe '01, 5.3L V8
Chevrolet Camaro '01, 3.8L V6
chevroletcamaro.cz - Unleashed Fuel Only
3570K, 16G, x25-m, itx
xj40
Jj... proto taky testuju ted desky.. viz: http://4um.ocguru.cz/showthread.php?t=46897&page=27. Takze prvni vyberu tu nej... a pak budu resit estli oddelat IHS nebo nechat. Ale zeptal sem se radeji predem na nazor ostatnich.
Nerob to pls, ten typek na tom foto zhora mal velke stastie (IMHO nestastie), ze tam mal iba bielu pastu. Kusy urcene na predaj budu s velkou pravdepodobnostou zazvarane. A moc si nefandi, ze ked ten cin roztopis hotterom, ze to v pohode zlozis. Vid ten odkaz z VR. Autor odtrhol obe jadra od PCB, aj ked cin bol uz roztopeny! Dovod je uplne lahky. Skus medzi dve zrkadla pridat trocha vody, spojit ich a odtrhnut ich od seba axialnou silou. Zhola nemozne.
DIYS gripmeen >> CPU Wolfdale E8200 MOBO Gigabyte GA-P35-DS3R rev 2.1 RAM A-DATA DDRII 800+ EE VGA Gigabyte 3850 512MB HDD SAMSUNG 500GB HD501LJ
Fujistu Siemens Scenic >> CPU Pentium III 1000MHz MOBO unknown RAM 256 + 128MB VGA int. i810 HDD 20GB neznameho typu
Vubec bych ho nesundaval. Bud rad,ze ho tam mas. Chlazenim si pomuzes o par °C, ale nachylnost poskozeni cpu zvysis xx nasobne. Sam jsem na Core duo dal Hs z Tualatina abych neodlamal-neposkodil jadro. Poradne zvaz, zda se ti to vyplati.
1. Game PC: Gigabyte Z68XP-UD4+ i2600k@4.3GHz, CM Hyper 212+, Asus HD7950 DC II TOP, 2x4GB Kingston HyperX LoVo DDR3 1600, Hitachi 500GB VLA360,Samsung 1TB-F3 atd, Thermaltake Armor Jr.,2x120 Revoltec,Zalman Fanmate2, FSP Aurum 400w GOLD, Logitech G25. 2. Notebook: Alienware M17x R3
Tak jako někdo tady z fóra by to zkusit měl, ne?
Když to nezkusíme, nebudeme moudřejší...![]()
MAUL: XEON 3350, ASUS P5Q-E, 4GB Corsair DDR2-1066, GB 6850/1GB, 2x1,5TB WD15EADS, Samsung SH-S203B, 24“ LCD DELL 2408WFPp, Antec Solo, Corsair HX620W
KRISSS: C2D E8400, GB EP35-DS3, 2GB Kingston DDR2-1066, GB 4850/1GB, WD5000AAKS, ASUS CB-5216A, 26“ LG W2600HP-BF, Seasonic 430W
MAULÍK: C2Q Q6600, GB EP35-DS3R, 2GB Corsair DDR2-1066, GB 4850/1GB, WD5000AAKS, Plextor PX-116A, 22“ LG Flatron L226W, Corsair VX450W
Některé polovodiče mají provozní teplotu i 150°C. Je to však úměrné poměru pro průraz. Ale v tomhle případě to to nemá nic společného s pájením - jedná se o maximální "skladovací" teplotu a co jsem četl, může být i 250°
Rád bych slyšel názory na na výrobní postup.
Mám na výrobní postup C2D tento názor:
1.) Z Waferu se vyřízne DIE a otestuje se
2.) Vyrobí se tenké destičky s plošnákem, které se postupně slisují a laserem se na dolní část připájí kontakty
3.) Ve sterilním prostředí se upraví se horní část v místě pro jádro
4.) Ve sterilním prostředí se nasadí jádro na svrchní část a laserem se propojí kontakty
5.) Jádro se kolem dokola zalije ochraným lakem (že by keramika)
6.) Jádro se potře cínovou pastou a kolem dokola se dá černá hmota
7.) Na procesor se nasadí "ohřátý" heatspreader, malým tlakem přiměřeným dohříváním se postupně usadí
8.) Na spodní část se osadí SMD součástky
9.) Procesor projde závěrečnou fází testování
10.) Procesor se zabalí a je připraven na export
Pokud je můj odhad technologického postupu správný, měl by teoreticky jít IHS sundat stejnou teplotou jako v kroku 7.
Teplota nesmí být moc nízká, aby nedošlo k utržení jádra, ale zároveň nesmí být moc vysoká, aby nedošlo k poškození některé z vrstev v plošnáku
Sundával jsem IHS kde z čeho, asi nejhůř šel z K6-II. Mezi jádrem a IHS bylo lepidlo stejné jako na okrajích. Choval jsem se k němu celkem brutálně (páčení násilím, horkovzdušná pistole na max. po dobu několika minut), ale přežil. Nejspíš ho před zničením ochránila keramická základna, sklolaminát by to nevydržel.
Tuleně a P4 2A šly velmi snadno (cca 5 minut).
Teoretický způsob jak bezpečně sundat IHS:
Po prozkoumání několika návodů a postupů mi přišlo jako nesmyslné sundávat celý IHS protože:
A) okraje heatspreaderu jsou nižší než střed z toho důvodu, aby na procesor mohl klást aretační mechanismus v patici tlak a tudíž byl mezi piny a procesorem minimální přechodový odpor.
B) musela by se upravit patice NEBO okraj ISH odřezat a nalepit zpět na procesor
Z tohoto důvodu mi přišlo jako nejsnažší koupit vadnou desku, vyříznout patici a přizpůsobit uchycení do frézy. Na sřed uchytit přítlačnou sponu z důvodu různých vibrací a tlaku (které by mohli utrhnout jádro od základny)
Postupným otáčením spony a patice v kombinaci s velmi pomalým postupem stolu frézky by se (asi) nemělo nic stát.
Otázkou zůstává, jakým způsobem nahřát "obřezanou" část aniž by došlo k poškození a zároveň šla pomalu sundat.
S kamarádem jsme o tom asi hodinu diskutovali. Jako nejjednodužší způsob mi přišlo položit procesor na plotýnku sporáku (předtím pochopitelně odzkoušet a naměřit teploty). Narozdíl od letlampy nebo horkovzdušné pistole bude celá plocha rovnoměrně nahřívaná. Dvěma skalpely postupně procesor nadzvedávat.
Během týden mi dojde vadná deska a funkční D940, o přištím víkendu bych to rád zkusil.
Jedná se však pouze o spekulaci, proto uvítám jakékoliv nápady, návrhy na zlepšení, neodpovídám za vzniklé škody způsobené tímto postupem![]()
Naposledy upravil -HoNY-; 07.09.2007 v 21:19. Důvod: pravopis, diakritika
ako idea to je myslim dobre prekoumane ... IHS by som asi rezal rucnou bruskou (dremel) ale to nasledne ohrievanie/odliepanie bude zrejme dost o stasti ....
Sound (Sennheiser HD 580 + Meier Corda Move) just great
Workstation (Intel i5 4590 + Noctua DH14×Asus Z97-A×24GB DDR3×480GB Sanmsung 850 Pro + 1TB WD + 1TB WD + 1TB Samsung+×MSI N760 TF 2GD5/OC ×Enermax Pro82+ 425W×Antec Solo Modded×Dell UltraSharp U2713HM 27"×Logitech MX3200×Inspire T3030) not so silent anymore
Photo (Sony A6000×32GB SD×stuff×Crumpler Long Schlong+Tenba D-15c×Velbon V2000×Lomo LC-A) creative
Notebook (IBM ThinkPad T420s×nejaká i5×240GB Samsung 850Pro×8GB RAM×dve baterky×blabla) mobile
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem), už můžete i "anonymně".
z tohodle mám celkem strach
Podle mě se procesory poškodil při obřezávání gumy - sklolaminát a IHS pružil a uvolnily se spoje na jádru. Přecejenom obojí je tenčí než u s478.
Čekám na vyjádření Mymaka - ukazoval mi vadnýho CeleronaD na s478, který měl cín na jádru. Bohužel si nepamatu postup a teploty, jak ho sundal.
//tak mezi 1-3h ráno jsem začal experimentovat s vadným CeleronemD do s478
Postupoval jsem násedujícím způsobem:(omluvte síženou kvalitu fotek - mobil, při špatném osvětlení)
1.) Rozlomil jsem žiletku na 2 poloviny a objel procesor dokola (klasika už z doby Tuleňů)
2.) Diagonálně jsem zasunul sklapely pod rožky IHS.
3.) Položil jsem ho na nejmenší plotýnku. Možná je to špatná myšlenka, ale nechal jsem ho tam 5 minut se zapnutým rozsahem "2", aby neutrpěl teplotní šok a rovnoměrně se prohřál.
4.) Zvýšil jsem teplotu na "6" a asi po 30 sekundách jemně zabral oběma skalpely. Najednou se ozvalo lupnutí (a v tu chvíli jsem myslel, že je jádro dole i s IHS).
5.) Výsledek máte zde:
Nějak mi ale nedává smysl:
viz: http://sg.vr-zone.com/articles/LGA_P...al/3878-3.htmlgets softie at around 80C and at 85C to 90C it starts "running like butter on hot toast".
Teplota tání vybraných příměsí pájek:
Stříbro: 960,5°C (příměs pro lepší vodivost - řádově procenta)
Olovo: 327,5°C (na "ředění", kvůli různým ekologickým normám se jeho používání omezuje)
Cín: 232°C
Bismut: 271,5 °C (pro lepší smáčivost - řádově procenta)
Na jádře a IHS zůstala velmi tlustá vrstva cínu - zhruba 0.5mm
Proto jsem se rozhodl to zkusit porovnat. Cín se zdál být velmi měkký, mechanická pevnost odpovídá spíše olovu nebo stříbru. Opartně jsem seškrábnul kousek. 200°C s ním ani nehlo, 220°C bylo dostatečné na to udělat do něj rýhu. Teprve 270° ho plně roztavilo.
Nicméně na odsání z jádra je potřeba daleko větší výkon (alespoň 500W se stabilním držením teploty - investice kolem 200KKč), moje mikropájka má pouze 50W.
Pokusy s cínem, co mi leží doma:
Stříbrná pájka: 350°
Klasický 0.8d trubičkový cín: 250°C
Z toho lze usoudit, že použitý cín obsahujě nějakou příměs s rozhodně větší teplotou tání než 250°C
6.) Skalpelem jsem zbytky cínu odstranil a jádro vylapoval namokro smirkem.
Všimněte si "kolečka" mezi jádrem a černou hmotou, něco při pájení evidentně vyteklo :-\
Odkaz na neořezané fotky, ale jak jsem psal výše kvalita je velmi špatná.![]()
Naposledy upravil -HoNY-; 08.09.2007 v 14:27. Důvod: přidán foto návod
Myslím, že tohle mělo možná smysl na P4, ale na C2D, které zdaleka tolik netopí to imho smysl postrádá. Otázka snížení teploty je značně diskutabilní, protože jádro C2D netopí jako celek, ale trpí lokálním přehříváním, což je všeobecně známé. Dokocne v případě odstraněného IHS a použití chladiče s Alu základnou jsem si téměř jist, že teplota se zhorší. IHS slouží ne jen na ochranu, ale k rovnoměrné distribuci tepla do chladiče. CO jsem letmo juknul na ty fora, tak někde jsem i zahlédl, že se někomu teplota i zvýšila. Tak si typnu, že pokud k nějakému zlepšení dojde, tak to bude jen pár stupňů, zato riziko poškození jádra je min. 100x větší. Shrnuto a podtrženo, nemá to smysl, pokud ovšem nevíte co s penězi a nudíte se![]()
Ano, za to může tlustá vrsrva cínu, v té mé byly dokonce bublinky... ale ty možná vznikly při sundávání.
Proč proboha Al chladič? Box je poniklovaná měď nevidím důvod kupovat hliníkový šunt, zvlášt když má menší chladící učinnost a stojí peníze. S taktováním se počítá a dám na něho GeminaII.
vs:Kód:CORE ---- pájka ---- zlatá vrstva ??? ---- měďené jádro IHS ---- nikl ---- pasta ---- chladič
Odstraní se setrvačnost způsobená pájkou. P4 2A@3.2GHz (viz. avatar) chladne po zastavení zátěže asi o 30s rychleji, během zátěze jsem zpozoroval rozdíl jen 2°, ale může to být i chladičem (celoměďený TT - žebra jsou na něj přiletovány, rozdíl mezi ventilátorem na 5V a 12V není poznat)Kód:CORE ---- pasta ---- vylapovaný chladič
Honím si na tom svoje egoNe teď vážně za pokus to stojí, pokud to PentiumD nepřežije kašlu na to a nechám si ho jen pořádně vylapovat.
sry za dlouhý citace, ale přijde mi to přehlednější
Nejspíš mně špatně chápeš....Cín nemá s lokálním přehříváním jádra nic společného, je to dané návrhem Core CPU. At na něj nasadíš chladič jakej chceš, tak se ti prostě bude jádro cpu přehřívat v určitých oblastech při "určité" navýšené voltáži a frekvenci a sundáním IHS tomu nezabráníš.
Pekna pracicka -HoNY-! Myslim ale, ze bude problem odpajkovat ten IHS bez poskodenia spojov PCB - jadro. Aj tebe tam nieco vytieklo. Je mozne, ze to skladaju trosku inac. Mam na mysli bod 6. "Jádro se potře cínovou pastou a kolem dokola se dá černá hmota."
Mozno je na studeny IHS prilepena cca 0,7mm platnicka cinu, guma nanesena na plosak, potom to prilozia, zatazia a velmi rychlo lokalne prehreju a rovnako rychlo po usadeni IHS schladia. Cela operacia moze trvat par sekund, co sa spatne nemoze nijako podarit. Imho Intel bol vzdy vycuranejsi ako AMD.
Ta myslienka s ofrezovanim je super, ale to dlhe nahrievanie podla mna jadro (spoje) zabije.
Rozmyslal som, ci by nebolo mozne nejako ten IHS odleptat. Aspon v miestach kde je jadro s tou 0,5mm vrstvou cinu. Chcelo by to vediet, ako je IHS hruby a kde presne je pod nim jadro. Potom by som na IHS naniesol cca 3mm silikonu, myslim taku ohradku okolo miest, kde je jadro a po zaschnuti stetec a kyselina dusicna v hojnom mnozstve.
Asi by nebolo vhodne s kyselinou uplne prezrat IHS az na jadro, ale stencit ho na menej ako 0,5mm cca. Potom ta frezka na okraje atd..
Nic z tohto nemam odskusane, chcelo by to nejaky stary IHS, kyselinu a otestovat ako sa to sprava.
Je to len napad.
@ Over: Aj ked sa ten procak lokalne prehrieva, tak -HoNY- mal na mysli urcite tu 0,5mm vrstvicku cinu, co je medzi IHS a jadrom. Cin vodi teplo horsie, ako med, keby tam nebol, urcite by sa odvod tepla a tym aj OC zlepsil.
podpis............................................ ............ načo?
no kyselinu ani nee bo ta poleptá všetko.v radioamaterovi kupil chlorid železitý na leptanie plošných spojov,spodok CPU zo zlatými kontaktami zastriekať nejakým lakom,potom sa to liehom(acetonom)umyje,trošku šmirglom zošuchať IHS až na med a ponoriť to do chloridu.a pekne to rozlepta a potom sa už len zbaviť toho cínu,hoc aj zapalovačom-plynovou pajkou kto má a zbytkou čo tam zostali.a malo by to byť bespešnejšie ako vylamovať![]()
CPU: C2D E6600 Conroe 2,4 @ 3,402| MoBo: ASUS P5K3 Intel P35 Deluxe + WiFi| VGA: X2900 XT 512 MB GDDR3| HDDs: 2x 36.7GB Raptor SATA 10k RAID0 + 1x 250GB Seagate Barracuda SATA II | RAM: Kingston PC3-8500 2x1024GBkit DDR3 | Vodné chladenie: made in JA, Viscool - CPU,Ek waters blok - GPU,2x Pasiv| PSU: Seasonic S-12 II 500W | DVD-RW: Lite-on 16H5S + Pioneer DWR-108| CASE: Thermaltake aluminium Matrix| LCD: Samsung 931BW Wide| Keyboard: Microsoft | Mouse:A4tech | OS: Vista 64bit Phone:Mio A701
Toto téma si právě prohlíží 1 uživatelů. (0 registrovaných a 1 anonymních)