Kdyz to vezmem z technického hlediska, tak v podstate ze stejného dúvodu jako zárovky. Rozdíl je v charakteru toho umírání - zárovka svítí, pak jednou prdne a zemre rychlou smrtí. Ledka postupne slábne, moment, kdy svítí tak slabe, ze je nepouzitelná, je sice normou definován, v praxi je to ovsem subjektivní zálezitost a není vzdy snadné ho jednoznacne urcit. Jinak to ale u obou závisí na tom, jaká svetelná výteznost se pozaduje. U zárovek je to u bezných osvetlovacích zárovek v Evrope stanovené normou na 1000 h pri jmenovitém napetí, v Cíne na 4000 (tím pádem nejspís taky pri stejném príkonu mín svítí), malé zárovicky se delají na 10'000 h. Podle jednoho me dnes uz neznámého zdroje zpúsobí zmena napetí o 1% zmenu úcinnosti o 10% stejným a zivotnosti o 10% opacným smerem. Já treba zárovky provozuju ca. z 90 procent ztlumené pres diodu, címz mají sice podstatne horsí úcinnost, jejich zivotnost je v tomhle rezimu ale srovnatelná s ledkou. Tusím ze se to dá najít prinejmensím v en.wikipedii, ze v USA mají v jedné hasicárne zárovku (asi 6 neb 7 W jestli se moc nemýlím), co svítí prakticky nepretrzite uz pres 100 let. Kdyz se ovsem podívá clovek na barvu toho vlákna, je zrejmé, ze kdyby si koupili u nás zárovku 15 W na 220 V a pripojili ji na tech jejich 110 V, dosáhnou s nejvetsí pravdepodobností stejného výsledku. A tak i u té ledky zivotnost závisí na tom, jak moc ji výrobce bude chtít vybudit. Samo, ze to souvisí i s vyzrálostí technologie výroby té ledky, dnes pri stejném jasu vydrzí mnohem déle nez pred nejakými 10 lety a protoze jak u zárovky, tak u ledky (a i u úsporky) v konecném dúsledku rozhoduje tepelné zatízení, jde i o to, jak dobre je finální výrobek sám a i v daném svítidle chlazen.
To jsou ovsem faktory, co dávají výrobcúm moznost setrit napr. lacinou zastaralou technologií nebo levnými nekvalifikovanými návrhári atd. Neházel bych to ale pausálne na Cínu. Smozrejme, ze tam je spousta výrobcú, co vyrábejí levné smejdy hranicící az s podvodem, ale i spousta takových, co delají opravdu spickovou kvalitu. A ten tlak na nízkou cenu nevychází jen od spotrebitele, ale i mnozí distributori mu sugerují, ze nízkou cenou nikdy nic neztrácí, jen usetrí peníze. Na druhou stranu je ovsem fakt, ze nekdy to je pravda.