IMHO - In My Humble Opinion (to je snad dostatečné vysvětlení)
Na to jsem narazil na konferenci před lety (odhadem tak 10) kdy se u pevných disků začalo s výměnou kuličkových ložisek za fluidní.
Vzhledem k principu tohoto ložiska si nedovedu moc představit, jak by si to v takových rozměrech, jaké jsou v disku, chtěl dělat VZDUCHem (potřeba čerpadla, které bude celou dobu vhánět pod tlakem vzduch mezi plochy ložiska...)
Podle informací, co jsem pochytil, při velkém boomu FDB u disků je ve fluidním ložisku pevných disků olej.
Tyto odkazy jsem našel Mr. Googlem dnes:
http://www.hitachigst.com/tech/techl...aper_FINAL.pdf
http://www.seagate.com/docs/pdf/whit...otor_tp574.pdf
FBD ložiska pak mají několik ale - při nízké teplotě olej nemá optimální viskozitu, a dochází k vibracím ploten disku (pohybu podél osy). Druhý problém je při startu/zastavení, kdy vlivem nízké rychlosti může dojít ke kontaktu obou ploch (pak se z toho de-facto stává kluzné ložisko). Při vysoké teplotě vlivem roztažnosti a pevnému uzavření ložiska pak dojde k úniku olejového aerosolu - to způsobuje to vysychání ložiska.
Poslední věc, tentokrát k teplotě: teplota ve SMARTu a povrchová teplota disku jsou od sebe o několik (až deset) stupňů rozdílné. Čili, když ofukuji disk větrákem v místnosti, kde je 25°C, tak na povrchu disku je teplota cca 29°C a uvnitř pak 35°C.
SMART ukazuje 35°C, bezkontaktní teploměr 29°C a ofukuji vzduchem o pokojové teplotě 25°C. Při 42°C povrchové teploty už SMART ukazuje 50°C.