Jasně, tohle je dost podstatné. Ale částečně se to dá vykoukat i z těch OOF lights - pokud nemají disky ostré okraje, nebude ani rozhraní IF/OOF zdvojené, nebo nějak rušivé.

Jinak hladkost bokehu bych spíš než se světelností spojoval s optickým designem. Pokud je bokeh tvrdý na f/4, tak ani na f/1.4 nebude dobrý (tvrdé linie nezmizí).

našel jsem pěknou ukázku (je to ale na padesátkách)

Pentacon 50/1.8 na f/1.8:
http://farm4.static.flickr.com/3292/...7726e024_o.jpg

Tessar 50/2.8 na f/2.8:
http://farm4.static.flickr.com/3284/...a29bc96a_o.jpg

Volna-9 50/2.8 na f/2.8:
http://farm4.static.flickr.com/3192/...9d728f76_o.jpg

a komplexnější snímky se stejnými skly:

Pentacon 50/1.8 na f/1.8:
http://farm3.static.flickr.com/2134/...ab0e909a_o.jpg

Tessar 50/2.8 na f/2.8:
http://farm4.static.flickr.com/3142/...752838a7_o.jpg

Volna-9 50/2.8 na f/2.8:
http://farm4.static.flickr.com/3107/...d0915a23_o.jpg

Je na tom myslím pěkně vidět, že f/2.8 objektiv může mít bokeh hladší, než f/1.8. Mezi Tessarem a Volnou (oba f/2.8 ) je už pořádný rozdíl - Volna jako jediná má ideální disky s měkkými okraji. Neptejte se mě proč, nikdo neví, jaký má to sklo optický design, na oficiálním webu výrobce o něm není ani zmínka, ale prostě to tak je