V cem je nejvetsi problem nahravani mikrofonem ?! Ano, je to sumove pozadi, at uz bezne, z okolniho prostredi, nebo vyrabene primo zvukovou kartou.
K eliminaci techto sumu poslouzi dobre i Audacity, ja to ale popisu na Adobe Audition (2 nebo 3, jak je libo).
Nahravka se poridi bez ekvalizace s normovanym signalem, ktery je treba nejdrive nastavit (nahrat jednu stopu a upravit zisk - gain). Nahravame do STEREA.
Pokud nebudou prilis vyrazne hairsness (sykavky), muzeme nahravat.
Po porizeni nahravky vypocteme sumove cislo (program jej vypocte). Dela se to tak, ze POUZE JEDNU stopu (cili mono) nechame spocitat pro normalizaci. Musi byt pocitana, typy natvrdo orezavajici stopu vynechejme.
Jakmile mame krivku, pustime tento upraveny zaznam na druhou, dosud neupravenou stopu. Adaptivni normalizace (nebo konvolucni), dokazi vyloucit ze zaznamu predevsim sum. Konecne sumove cislo ve forme vzorku jiz pustime na hotovy zaznam. Upravime opet jen gain, vetsinou to chce uroven signalu (-0.2 dB).
Takto lze resit bez ztraty informace sumove pozadi.
Neda se to takto pouzit na kvalitni upravu zvuku, degradace tam je totiz vzdy, bez fingerprintu sumoveho cisla to ovsem nejde. Tady je potreba pouzit uz zcela jine algorytmy.
Vetsina programu pracujici se zvukem na urovni to umi, Audacity neni vyjimkou.