Ale to je jednoduché, základem pro různé varianty uznání reklamace "nad rámec" zákona jsou, kromě neznalosti zákona, exkluzivní záruční podmínky mezi prodejci a distributory (výrobci). Pokud má prodejce nějakého zboží dohodnuto s autorizovaným distributorem, že za vadné zboží budou vráceny peníze bez dalších dotazů, tak proč by měl prodejce řešit reklamaci jinak? A takové smlouvy jsou dnes víceméně standart. Já také přece dostal peníze na dřevo, protože karta byla "neopravitelná" (vyjádření ze servisu) a přitom mi klidně prodejce mohl naservírovat úplně stejnou kartu novou, kterou má skladem. A ta tvoje, jak sám tvrdíš, už funguje a jak to kdo zařídil je přece v rámci příslušného zákona irelevantní.
Dobropis (vrácení peněz) je totiž z účetního hlediska jednodužší proces, než výměna za stejný kus, který má ale již výrazně jinou/nižší cenu.