Navrat k puvodnimu zvuku - nahradit jej dnesnimi modernimi studiovymi DAW a SAW proste nelze. Kytarista musi nahrat svuj part na SVEM kombu. Obrovsky zajem o ne zrovna levny plugin EMI TG12412 z dilny Abbey Road o tom svedci. Puvodni obrovskou masinu s elektronkami nahradit nejde, ale jsou tu presety z ery nahravani Beatles nebo Pink Floyd, lidi to chteji.
O to asi jde nejvice, soucasne plne tranzistorove ampy a preampy jsou funkcne schopne i zivych vystoupeni (pominu vyrobky pro domaci pouziti i takovych firem, jako je NI). Smula je v tom, ze rozdily mezi elektronkami (s plnym zhaveni) a tranzistory jsou dosti velke prave v oblasti signalu, ktere el.kytara potrebuje - jen v oblasti zkresleni jde do clippingu - a to je jine u obou pristroju, jak principem, tak provedenim (zavislost na Amp oproti V) Neni nahodou, ze transistory stale imituji lampove masiny, i v oblasti presetu.
A nahravani, finalni mix a mastering jsou tak slozite veci, do kterych bezny smrtelnik moc nevidi. Pink Floyd tezce premluvili Jamese Guttrieho k mixu do SACD sve Dark Side Of The Moon. Stal jim za to, protoze puvodni kvadrofonni zvuk Alan Parson odmitl zpracovat. Vzdy budou zvuky, ruchy apod. radeji sbirany ve zvukovych bankach, nez komplikovane simulovany na cemkoliv. Samozrejme se to muze casem zmenit, doufam.
Jisteze existuji velmi dokonale studiove stroje - jen jeden z nich, Engl 595 je na cely clanek (nahrava od 16 Hz do 384 kHz). A i ten je postaven na lampach, jen digitalni casti vladnou mosfety, prevodniky jsou na dalsi kapitolu).
Zmineni stoji za uvahu prave v prevodu signalu primo do digit.podoby, mikrofony, staveni mikrofonu, zamezeni odrazu jsou zcela bez efektu. Postaci jen bezne nastaveni, nebo toroidni mikrofony pri vetsim telese. Snimani bicich je napr. dalkove s korekci, jak si zvukovy mistr urci.
Proc o tom pisu, to zamysleni budi dobre reakce nad mimosmyslovym vnimanim jak v harmonicke casti spektra, tak mimo ne. Lampove aparaty produkuji vetsi cast harmonickych (prubeh signalu lze dobre mapovat u jednech, druhych i smisenych), a Distortion,Overdrive, Hold, Delay a dalsi efekty ktere delaji kytaru kytarou (elektr.) jsou vnimany ze starsich nahravek i dnes. O samotnem podiovem (koncertnim) hrani by lepe psali sami kytariste, ale neznam zadneho, ktery na lampy nehraje. Perlicka na zaver - jedna z velmi drahych firem, delajici preampy - totiz anglicky Orange, v ere diskotekoveho boomu temer zanikla. Dnes jejich oranzove krabice opet sviti z podii.
Pozn.: onen exoticky australsky nastroj ma malokdo moznost slyset, natozpak videt. Ja jsem stihl oboji a je to VEC. Stejne tak slide musim umet udelat, ale k nahravce takovych zvuku je potreba opravdu perfektni vybaveni, pocinaje mikrofony a konce znalostmi. Nekdy i stestim, ktere mel uz zmineny A.Parson, ktery do hodinarstvi na Ian Square vstoupil ve 12 hod a muzeme jeste po 35 letech slyset, jakze to vlastne "Time" zacina.