Resim tedka do skoly, jake vsechny mozne druhy defektu mohou vznikou pri zpracovani obrazu. Jedna se jak o vady na snimacim cipu, tak i objektivu. Nemuzete mi poradit, pripadne doplnit?
Vinetace
Blooming
Dead pixel
Dead subpixel
Sum
Predem diky
Resim tedka do skoly, jake vsechny mozne druhy defektu mohou vznikou pri zpracovani obrazu. Jedna se jak o vady na snimacim cipu, tak i objektivu. Nemuzete mi poradit, pripadne doplnit?
Vinetace
Blooming
Dead pixel
Dead subpixel
Sum
Predem diky
Naposledy upravil Antiloopa; 09.04.2008 v 20:34.
PC: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE, 2x 1GB DDRII800 A-Data, 120GB + 500GB, externi disk 320GB, 23" LCD Apple Home Cinema HD + 20" LCD LG L2000C-SF, Logitech Cordless MX3100, Sennheiser HD580
PDA: FSC Loox 420 + Koss The Plug + 1GB SD Transcend 80x
Photo: Olympus E-500, 14-45mm 1:3.5-5.6, 40-150mm 1:3.5-4.5 + FL-36 + 8GB SanDisk Ultra II + 512MB Kingston + Lowepro EX 160 + Tamrac
Moire
Děkovat mi kromě karmy můžete také v BTC: 1JVRVYsWRYFb9AajzoHRVnmqjgpBjYmykr
Nejsem specialista, ale vinětaci bych připsal spíše konstrukci objektivu než čipu.
E2140 w/Gemin II, P35-DS3, 2GB Vitesta 800+, 8800GTS 512, Hitachi T7250, Samsung F3 HD502HJ, Logitech G5, Logitech K300, Dell 2209WA, Corsair HX520
Olympus E-300 + ME-1|ZD 1445|ZD 4015|Auto-Yashinon DX 50/1.7|Pentacon Electric 135/2.8 MC
Dali 850 Red Line (Seas + Vifa) | Rotel RC-971 | 2x SPV100p+ | Onkyo SE-200 | Paolo speaker cable
Dell D610 (P-M Sonoma 2.26GHz, 2GB DDR2, 80GB 7.2k, Radeon X300, DVDRW, BT, IrDA, WiFi, 14.1" SXGA+)
Xbox 360 | 120GB
Ako pise Dismembered... Vinetacia je objektivom... A dead pixel je iba viac dead subpixlov...
Ale okrem "dead" je este aj "hot"... tzn. blbne len ked je moc alebo malo svetla resp. za urcitych podmienok...
And down we go again, under the relentless wawes, into the arms of calm breakers, into bayou of forgotten dreams
Like sand slipping through my fingers, nothing ever lasts, ever will
PC: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE, 2x 1GB DDRII800 A-Data, 120GB + 500GB, externi disk 320GB, 23" LCD Apple Home Cinema HD + 20" LCD LG L2000C-SF, Logitech Cordless MX3100, Sennheiser HD580
PDA: FSC Loox 420 + Koss The Plug + 1GB SD Transcend 80x
Photo: Olympus E-500, 14-45mm 1:3.5-5.6, 40-150mm 1:3.5-4.5 + FL-36 + 8GB SanDisk Ultra II + 512MB Kingston + Lowepro EX 160 + Tamrac
Tak si zmen nazov threadu a polozenej otazky![]()
Digitalne spracovanie obrazu nema nic s optikou...
And down we go again, under the relentless wawes, into the arms of calm breakers, into bayou of forgotten dreams
Like sand slipping through my fingers, nothing ever lasts, ever will
banding
No, takhle to, bohužel, není (vlastně dismembered to napsal obecně, ale správně). Je pravda, že vinětace vzniká díky nedokonalostem/omezením konstrukce objektivu a je to vlastně jeho vlastnost. Bohužel je ale také pravda, že konkrétní projev vinětace na výsledku (výstupu) může být dál ovlivněný snímačem. (což přeloženě znamená, že se stejným objektivem může být na analogu a na 35 mm snímači vinětace jiná, stejně jako může být různá se stejným objektivem na dvou různých snímačích stejné velikosti) To je novinka u digitálu, u analogu to tak samozřejmě nebylo.
Technicky to bohužel nepopíšu, ale už dávněji jsem o tom četl pár detailních pojednání, takže v případě zájmu by měl google pomoci.
Ona dokonce taková chromatická aberace (jako vada/vlastnost optiky) se může díky odlišnému snímači (a spojeným nádobám, typicky filtrům) projevovat různě a co hůř, je otázka, kam míří zadání o "digitálním zpracování", protože tohle je zářný příklad toho, jak je možné takovou vadu v dalším workflow (in-camera processing) potlačit či naopak zvýraznit ...
K původnímu - ty "vady" jsou obvykle jen následkem nějaké příčiny, případně výsledkem výměny za jinou vlastnost. Je otázka, jak zeširoka/detailně to chceš popisovat a jak hluboko se zahrabat. Pokud bys chtěl řešit ty příčiny u specifického digitálního postupu vzniku fotky detailně, pak bys mohl klidně začít např. u:
- fenoménu lomu světla a úhlu dopadu světla na buňku, resp. její světlocitlivou komponentu. Tohle je zhusta řešený problém, který se projevil až v digitálu. Aneb - poslední optický člen objektivu vykreslující kruh tak obvykle činí rozptylem, to má za následek, že světlo nedopadá na buňky (zhoršuje se to směrem od středu dále) přímo (což je ideální) a samozřejmě ani pod stejným úhlem v ploše snímače. Tahle situace má za následek různé nedokonalosti a problémy na úrovni snímání, resp. přejímání světla. Řeší se to (ať teoreticky nebo prakticky) různě - od telecentrických optických soustav, které omezují úhel světla po návrh buněk tak, aby lépe odpovídaly (díky svému tvaru nebo orientaci) předpokládanému úhlu dopadu světla
- u návrhu vlastního snímače, obecně - šumy, rušení, zahřívání, atd. je mimo typu technologie způsobené mnoha faktory. Pro příklady - buňka, tak jak je obvykle prezentována, není nejmenší komponentou snímače, tahle obecně "buňka" se skládá z dalších částí, tou hlavní je světlocitlivá část (light acceptor), dalšími jsou především přenosové signální cesty, které ovlivňují jejich parametry - jejich velikost (otázka technologie výroby), jejich počet (otázka návrhu), jejich délka (otázka obojího) a na to navazují obvykle signálové zesilovače. Jen tohle v kombinaci s dalšími parametry (fyzická velikost, voltáže, atd.), znamená velké možnosti a rozdíly v dosažitelném výsledku, resp. v možnosti potlačení chyb a problémů. Jeden ilustrační obrázek asi lepší tisíce slov:
(fakt netuším, jestli píšeš dvacetistránkové pojednání, nebo referát na půl A4ky)
Problém je to, že všechno jsou spojené nádoby. Když o tom tak přemýšlím, nejjednodušší způsob, jak dojít ke schopnému výsledku (srozumitelné slohovce) je asi opravdu vzít ty konečné projevy a zpětně popsat možnosti, jak k nim dochází a co (a jak) je alespoň v každém hlavním kroku (dejme tomu optika - snímač - zpracování) může ovlivnit. Ten základ není nic víc, než vývojový diagram workflow, který má na každém kroku např. možné stavy (často všechny na jednou) "zlepšení", "zhoršení", "bez dopadu".
btw: pokud by sis chtěl poštrachat v detailech, tak doporučuji např. Kodak - tuším jediná firma, u které na webu najdeš dost podrobné specsheety jejich snímačů.
Snad pomůže ...
[PC] i7-3770K @4.5 GHz w/Noctua NH-D14 SE2011 | 32 GB Patriot G2 | Asus P8Z77-V Deluxe | Crucial M4 256 GB | 2x WD20EZRX RAID1 | BD-RE LG GBW-H20L | Sapphire HD7750 Ultimate | Enermax Revolution87+ 550W | Antec Solo II | Asus Xonar Phoebus + AKG K271 MkII | NEC PA231W + SVII + Spyder3EE
[Photo] Nikon D700 + MB-D10 | AF-S 16-35/4G VR | AF-S 24-120/4G VR | AF-S 50/1.4G | AF-S 60/2.8G | AF-S 85/1.8G | AF-S 70-200/2.8G VRII | TC-17E II | SB-900 | Transcend cards | Heliopan + Formatt filters | Gitzo support | Kata + Tamrac bags
You're guaranteed to miss 100% of the shots you don't take. (Wayne Gretzky)
A ako to je?
Objektiv je cela opticka sustava (vyjma hladaciku)...
Objektiv vykresluje vysledny obraz, ktory dopada na cip...
Takze jedine na com potom z hladiska vinetacie este moze zalezat je vzdialenost posledneho clena optickej sustavy od cipu... rozhodne to nie je vlastnost cipu...
And down we go again, under the relentless wawes, into the arms of calm breakers, into bayou of forgotten dreams
Like sand slipping through my fingers, nothing ever lasts, ever will
Ano, záleží mj. také na velikosti mountu vzhledem k velikosti snímače v kombinaci se vzdáleností posledního členu v optické soustavě a jeho fyzickou velikostí. Ale to skutečně nemá co společného se snímačem, možné rozdíly vinětace na digitálním snímači ve srovnání s filmem vychází především z toho samého, co spousta dalších problémů - s úhlem dopadu světla na buňky a omezeními snímačů. Zagooglit jsi nezkoušel, zkus dotazy obsahující spojení jako "sensor vignetting" nebo "pixel vignetting" a najdeš toho víc a líp, než bych tady mohl napsat sám.
[PC] i7-3770K @4.5 GHz w/Noctua NH-D14 SE2011 | 32 GB Patriot G2 | Asus P8Z77-V Deluxe | Crucial M4 256 GB | 2x WD20EZRX RAID1 | BD-RE LG GBW-H20L | Sapphire HD7750 Ultimate | Enermax Revolution87+ 550W | Antec Solo II | Asus Xonar Phoebus + AKG K271 MkII | NEC PA231W + SVII + Spyder3EE
[Photo] Nikon D700 + MB-D10 | AF-S 16-35/4G VR | AF-S 24-120/4G VR | AF-S 50/1.4G | AF-S 60/2.8G | AF-S 85/1.8G | AF-S 70-200/2.8G VRII | TC-17E II | SB-900 | Transcend cards | Heliopan + Formatt filters | Gitzo support | Kata + Tamrac bags
You're guaranteed to miss 100% of the shots you don't take. (Wayne Gretzky)
Dost casto se ve spojitosti cipu ve 40D hovori o "improved micro lenses", coz chapu jako cocky, soustredujici svetelne paprsky na vlastni fototranzistor bunky snimace. Dusledkem by mela byt mene vyrazna vinetace oproti starsim cipum (40D vs. 400D).
Původně odeslal http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-40D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows? | Nesnáším wide monitory.
Workstation: Xeon E3-1275v5 :: Silentmaxx TwinBlock fanless :: Fujitsu D3417-B :: 32 GB ECC DDR4 :: Radeon Pro WX 2100 fanless :: Dell UP2715K :: Gentoo
Server: Xeon E3-1245v6 :: Supermicro X11SSH-F :: 32 GB ECC DDR4 :: Aquantia 5GBase-T :: 36 TB storage :: Gentoo Hardened
Ještě stojí za zmínku barevná vinětace, ke které může docházek kombinací různých faktorů (vzdálenosti objektiv - IR/UV filtr - senzor, a pak samotný senzor).
Microlenses řeší hodně problémů. Zvyšují množství světla, které dopadá na jednotlivé světločidné buňky tím, že světlo, které by dopadlo mezi ně, přesměrují do nejbližší z nich, dále snižují aliasing, moire, sekundárně i šum a určitý vliv mohou mít i na tu vinětaci, pokud je daná úhlem dopadu světla na senzor.
Ad téma - takhle z hlavy mě napadá:
- barevná aberace (rozklad barev jako na hranolu, několik variant)
- sférická aberace (není možné zaostřit pro celý obraz - buďto je ostrý střed, nebo okraje)
- distorze (geometrické zkreslení - rovné hrany se promítají jako prohnuté)
- astigmatismus (nestejnoměrná optická mohutnost v různých rovinách, obraz je zaostřený horizontálně, ale ne vertikálně)
- koma (trochu podobné, jako astigmatismus, tečka se promítne roztáhle, jako kometa)
- odlesky/flares (vzájemné odlesky v optické soustavě)
už mi končí pracovní doba, takže běžím domů a vady dané snímačem doplním pak![]()
senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
vady dané snímačem:
- šum (dáno mnoha faktory, hlavně kapacitou a tepelným šumem)
- aliasing (dáno diskrétním pravidelným vzorkováním)
- barevné moire (typické pro snímače s bayerovým filtrem, dáno posunem ve snímání jednotlivých barev)
- jasové moire (dáno pravidelným vzorkováním)
- různobarevné pixely na hranách (typické pro bayerův filtr bez low-pass filtru)
- neostrosti (dáno low-pass filtrem a demoisaic filtrem u mozaikových masek)
- přepaly (dáno omezeným dynamickým rozsahem senzoru)
- bledé barvy (omezený barevný gamut, souvisí s plochou a kapacitou jednotlivých barevných senzorů)
//ed: a kombinací objektivu a snímače pak vzniká vinětace, barevná vinětace a některé odlesky (mezi objektivem a senzorem)
Naposledy upravil no-X; 11.04.2008 v 21:36.
senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
Pro zajímavost - ze zmíněných jsou např. projevy aliasingu, moiré a neostrosti opět spojené nádoby. Ovlivňuje je typicky síla předřazeného anti-aliasing filtru.
[PC] i7-3770K @4.5 GHz w/Noctua NH-D14 SE2011 | 32 GB Patriot G2 | Asus P8Z77-V Deluxe | Crucial M4 256 GB | 2x WD20EZRX RAID1 | BD-RE LG GBW-H20L | Sapphire HD7750 Ultimate | Enermax Revolution87+ 550W | Antec Solo II | Asus Xonar Phoebus + AKG K271 MkII | NEC PA231W + SVII + Spyder3EE
[Photo] Nikon D700 + MB-D10 | AF-S 16-35/4G VR | AF-S 24-120/4G VR | AF-S 50/1.4G | AF-S 60/2.8G | AF-S 85/1.8G | AF-S 70-200/2.8G VRII | TC-17E II | SB-900 | Transcend cards | Heliopan + Formatt filters | Gitzo support | Kata + Tamrac bags
You're guaranteed to miss 100% of the shots you don't take. (Wayne Gretzky)
A také typ samotného senzoru.
senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
Myslím že naprosto vyčerpávající seznam všech možných chyb i s ukázkami najdeš TADY![]()
PC: GA-EP45-DS3R | E8400 + Ninja | 8GB | 80GB SSD X25-M | Zotac 9500GT | Asus Xonar DX | 2x Hauppauge WinTV HVR-1300 | Enermax MODU82+ 525W | Lancool K1
Foto: Canon 20D | Tokina 12-24/4 | Canon 24-105/4 L IS USM | Canon 50/1,8 | Giottos MTL3361 + 1301-621C | Nodal Ninja NN5
Nesúhlas9m s tebou. To že senzor má hlboko zapustene snímacie bunky nie je vada obejktívu a kvôli tomuto môže vznikať napr. vinetácia. Toto bol (vraj) aj jeden z dôcodv prečo Nikon nešiel hneď do FX. Vedeli že pri starších sklách ktoré boli konštruované pre kinofilm svetelné paprsky nepripadajú na film/senzor kolmo ale pod určitým uhlom a to sa týka hlavne paprskov na okraji snímacieho pola. Problém vznikal preto lebo technol´gia CCD je taká že snímacia bunka na senzore je pomerne hľboko a keď svetlo nepripadá kolmo, tak "stena bunky" vlastne tieni a takto môže vzniknúť vinetácia ktorá by inak na kinofilme s tým istým sklom nevznikla. Samozrejme tento jav spôsobený tým že objektív má takú optickú sústavu pri ktorej to svetlo nepripadá kolmo na senzor, ale toto ja považujem za vlastnosť, oproti tomu zapustenie buniek na CCD senzoroch považujem za technickú nedokonalosť danej technológie a prim8rne toto spôsobuje aj tú vinetáciu a nie objektív ktorý bol na kinofilme úplne bez vinetácie.
Intel Core i7-6700K @4.4 GHz | Noctua NH-D14 | GA-Z170-HD3 | 4x 8GB 2400 MHz CL12 DDR4 RAM | Sapphire HD 7770 GHz Edition Vapor-X | Samsung 850 EVO 250 GB SSD | Adaptec 71685 | RAID 5: 4x Samsung F2 HD154UI (1500GB, 32MB cache, 5400rpm) | RAID5: 4x WD30EFRX (WD Red 3TB) | Asus DRW-2140L1T | Dell U2515H | Seasonic X-750 | Fractal Design Define R2 black | 3x Noctua NF-P14 FLX | Noctua NF-S12B FLX | APC Smart-UPS XL 750VA
Intel Core 2 Quad Q9300 | 2x 2GB A-DATA Vutesra 800 MHz DDR2 RAM | Adaptec 5405 | RAID1: 2x WDC R3 WD57502ABYS (750GB, 32MB cache, 7200rpm) | Fractal Design Define R3 black | APC Smart-UPS XL 750VA + APC Smart-UPS XL 24V Battery Pack
Nikon F100 | AF 35/2 D | SB-800 | Velbon Sherpa 450n | JOBY Gorillapod SLR-Zoom | Lowepro Mini Trekker | Lowepro Orion Trekker II | Crumpler Pretty Boy 2500 (M)
Dell Latitude D830 | Intel Core 2 Duo T7300 @2GHz, 4MB L2 cache, 800MHz FSB | Intel 965 (Santa Rosa) | 2x 1GB DDR2 RAM, 667MHz | GMA X3100 | 15,4" WSXGA+ LCD | Hitachi 120GB HDD, 7200rpm 16MB cache | Wifi 802.11 b/g/n
Lenovo Thinkpad X200s | Intel Core 2 Duo SL9400 @1,86 GHz, 6MB L2 cache | 2x 4GB DDR3 RAM | Intel HD 4500 | 12" LED WXGA+ LCD | Intel 320 80GB SSD
Asi by bylo nejlepší tuhle skupinu defektů nazvat jako vady vzniklé interakcí objektivu a snímače (nekompatibilita), což je nejpřesnější a navíc se vyhneme dohadům, zda jsou způsobené čipem, protože objektiv při použití jiného fotorecepčního média nevinětuje, nebo objektivem, který není zkonstruován univerzálně...
senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
Toto téma si právě prohlíží 1 uživatelů. (0 registrovaných a 1 anonymních)