Předpokládám že to nebylo kupováno na firmu (s ičem) ale na maloobchodní prodej.

Pokud by reklemace probíhala do 6ti měsíců od koupě zboží je výběr na tobě (výměna / oprava), pak-li že jedno z toho nelze tak samozřejmě jde rozpor z kupní sml. a tedy musí ti vrátit peníze.

Nicméně když píšeš o povodních (rok 2002) tvůj případ bude rozhodně starší než půl roku od koupě a pak už je postup bohužel na servisu (myslím tím volba co udělají).
Mohou ti samozřejmě nabídnout obdobný produkt, který ty nemusíš akceptovat. (Stejný by předpokládám již neměli) - No a nebo vrátit peníze.

V 99% je to tak, že časem si za stejné peníze můžeš pořídit lepší, výkonější model než jsi předtím měl. Tzn všcihni chtěli prachy aby si koupili lepší, novější kus a ještě by jim zbylo. Bohužel u HDD je situace jiná. Proto ti obchodník raději nabídne vrácení peněz protože ví, že si stejně novej HDD budeš muset koupit.

Každopádně odpověd na tvou otázku je že vybrat si můžeš sám pouze stane-li se vada na výrobku do 6 měsíců od koupě (a tím vybrat máš možnost opravit nebo vyměnit). Dále už je volba na servisu.


ADD: ještě dodám, že když by faktura byla na IČO pak ti servis může dát jiný (obdobný) hdd a nemusí čekat že s tím budeš souhlasit.