ještě jeden dotaz stran zapojení LED:
je nutné při zapojení LED LUXEON na 12 V dodržet výkon 1,2W nebo stačí dodržet 350 mA?
ještě jeden dotaz stran zapojení LED:
je nutné při zapojení LED LUXEON na 12 V dodržet výkon 1,2W nebo stačí dodržet 350 mA?
Očekávej nevděk, nebudeš zklamán.
350 mA je maximum!
Nastav radši menší proud.
min. odpor tedy bude 12 - 4 = 8 , 8 : 0,350 = 22,8 Ohmů , ale dal bych tam
větší tak 27 Ohmů na na 3 Waty
(platí pro jednu diodu v sérii s odporem)
Naposledy upravil jopein; 19.12.2005 v 12:16.
Jen mám obavu, abych to neupekl, protože na 12 V to dá při povoleným proudu 350 mA výkon 4 W a tabulkově to má jen 1,2 W
chci si vyrobit- vlasně už leží na stole SNAKE dvojče,mám na to specielní použití.Mělo by to vydržet několik hodin.
Očekávej nevděk, nebudeš zklamán.
Já to počítám asi jinak , úbytek na diodě je 4V a proud 350 mA to je 1,4W.Původně odeslal Kall
Odpor dej dál od diody, tomu to nevadí měl by být min.na 3W
Jde o to ze u LED je stanoven jake je jeji napajeci napeti pri kterem si odebere uvedeny proud, tzn i uvedeny vykon. Takze ma-li byt LED na 4V pri kterych odebira uvedenych 350mA a chci to pripojit na 12V, tak jak jiz bylo uvedeno spocitam si odpor, na kterem zustane napeti 12V-4V=8V pri protekajicim proudu 350mA, coz je jiz uvedenych 22,8 ohmu a v tabulkach je bezne k sehnani bud 22 ohmu nebo spise 27 ohmu aby se dodrzely povolene hodnoty. A vykon odporu spocitam jako P=R*I^2, coz je pri odporu 22,8 ohmu nejakych 2,7W no a k sehnani je bud treba dat dva 2W nebo jeden 5W.
IBM T20, PIII 700MHz, 256M, 12G
Díky za informace, jsem jen amater.
Očekávej nevděk, nebudeš zklamán.
Ahoj,
nevyštrachal by jste někdo nějaké jednoduché zapojení red/green LED na 220V ?
viděl jsem to někde (Conrad?) jako modul stavebnice, jsou tam asi 3 součástky, ale nikde to nemůžu najít a dávat za to kilo + dobírka se mi nějak nechce...
PC: GA-EP45-DS3R | E8400 + Ninja | 8GB | 80GB SSD X25-M | Zotac 9500GT | Asus Xonar DX | 2x Hauppauge WinTV HVR-1300 | Enermax MODU82+ 525W | Lancool K1
Foto: Canon 20D | Tokina 12-24/4 | Canon 24-105/4 L IS USM | Canon 50/1,8 | Giottos MTL3361 + 1301-621C | Nodal Ninja NN5
Přesně tohle mě také zajímá,ale předchozímu tazateli se na tuto otázku nedostalo odpovědi.Pouze že 350mA je max. Taktedy znovu ale jinak:je možné napájet LED LUXEON z 12V zdroje s regulací na 300mA?Mám dvě diody a přemýšlím jak je napájet v autě.Klidně i v sérii,tak mi prosím poraďte.Díky moc předem.![]()
Luxeony co se ještě pořád prodávají třeba v GESu jsou již dnes totálně zastaralá záležitost. LEDky se v posledních letech rychle zlepšují a v současnosti jsou nejlepší Cree LED, mají účinnost 3-5 vyšší než starý luxeon. Takže při stejné spotřebě svítí 3-5x víc...
K tomu napájení. Bílá LED má při napájení proudem 350mA napětí někde kolem 3V. Takže dvě v sérii budou mít 6V. Rychlé řešení je použít vhodný rezistor (cca 17 ohmu), ale to by bylo hodně neefektivní. To samé co by ti spotřebovaly ledky by se ti na rezistoru protopilo na teplo... Ideální tedy je použít měnič s konstantním proudem na výstupu. Třeba tenhle.
Athlon 64 Venice 3500+@2700Mhz (11*246) 1,55V <|> CoolerMaster Hyper TX <|> Epox EP-9HEAI <|> 512 + 256MB PQI DDR 400 Cl 2.5 <|> Gainward 7600GS Golden Sample 256MB 450/1000@520/1440 <|> 250GB Western digital WDC2500YS sata
<|> Fortron FSP400-60GLN <|> case 3R System Neonlight
Thoroughbred 1,47Ghz@1,9GHz (11,5*166) 1,75V <|> Spire Falconrock II <|> Epox 8k3a+ <|> Micron 256MB ddr266 + Samsung 256MB ddr333@ddr333 Cl 2,5 2.8V <|> 2x Maxtor D740X 40GB <|> Gigabyte R9200-DH 64MB 250/200@279/227
Kazda ledka ma danej maximalni proud a to je jediny, co je podstatny, samo bezne se pouziva tak 1/2. Napeti zdroje je nezajimava informace, pokud nepreleze prurazny napeti (vetsinou nekolik kV). Ledku lze klidne primo pripojit do zasuvky, staci k ni dat kondenzator (samo spravne dimenzovanej).
IMPROBE AMOR, QUID NON MORTALIA PECTORA COGIS - krutá jsi, lásko, kam až ty doženeš smrtelná srdce -- Vergilius
Mnoho je prostředků, které léčí lásku, ale žádný není spolehlivý.
S tím, čeho se na nás dopustili druzí se už nějak vyrovnáme. Horší je to s tím, čeho jsme se na sobě dopustili sami. -- Francois La Rochefoucauld
Nabídnout přátelství tomu, kdo chce lásku, je jako dát chleba tomu, kdo umírá žízní.
Ne tak docela. Rek bych, ze tu ten problém uz nekdo nastínil, ted to ale nemúzu znova najít.
Náhodou jsem tu na tohle narazil, i kdyz jsou to uz léta, prece jen to tu sedí jako "dúlezité". Já sám jsem s touhle jednoduchostí sít - kond - dioda uz 2x narazil. Jednou jsem chtel kontrolku na termostatem spínanou plotýnku u sporáku a po druhé slo o usmernovací diody normálne koupené nabíjecky v lampe na kolo, co se strkala rovnou do zásuvky a kde bylo sítové napetí také srázené jen sériovým kondem - zhruba pri 5. zasunutí do zdi to ty diody odprazilo.
Jde o to, ze ten kond je pri pripojení v neurcitém stavu nabití. Takze v nejnepríznivejsí situaci je v prvním momente na té diode az 700 V na tvrdo - spicka 230V eff. = 325 V + tolerance napetí síte, to celé x2, kdyz byl kond nabitý práve na tuhle hodnotu v opacnémm smeru. Az 10 ms púlperiody 50 Hz, nez se to celé vystríbrí, dostatecne dlouho na odtavení i robustní usmernovací (malovýkonné) diody, natoz jemnocitné LEDky.
Takze z toho dúvodu to potrebuje jeste sériový odpor, který zarucí, ze ani pri tomhle napetí proud neprekrocí maximální prípustnou krátkodobou spickovou hodnotu. Samozrejme, ze ten pak za provozu topí a zhorsuje úcinnost toho celého, ale to je bohuzel zivot, alternativa by byla jedine slozitejsí elektronika.
Potom, jak známo, kondenzátorem tece jenom strídavý proud, zatímco LEDkou jen stejnosmerný. Takze 2 moznosti:
1. Napetí pro LEDku usmernit 2-cestne mústkem - pri dimenzování sériového odporu je treba vzít v potaz i tyhle diody. Ty sice zpravidla vydrzí mnohem víc nez taková útlocitná LED-ka, nicméne prekontrolování podle katalogových hodnot doporucuju. Nemám to tak presne v hlave, abych za to dal ruku do ohne, jde i o to, jakými diodami se usmernuje, jestli se treba nevynucuje z prostorových dúvodú jejich titernost.
2. 2 LEDky antiparalelne: Tady je ovsem urcité riziko, ze jimi nebude protékat úplne presne stejný proud, kondenzátor se bude pomalu nabíjet jedním smerem a obzvlást pri trvalém provozu by tím mohlo svetlo pomalu slábnout az by zhaslo docela a rozsvítilo se zas teprv az po vybití kondu.
A k otázce pretízení proudem nebo výkonem:
Jediné, co takhle diodu znicí, je teplo, tedy watty. Protoze se ale u diody pracuje predevsím s proudem a ten vetsinou s dostatecnou presností definuje i ty watty, tak se jako orientacní hodnota pouzívá proud. Uz jen proto, ze to cele je dost nepresné i díky tomu, ze podmínky chalzení lze jen málokdy úplne precizne definovat. Proto je vzdycky dobré nechat urcitou rezervu, pokud lze. Kdyz to ale nekdo chce opravdu presne, musí vycházet VA-charakteristiky (volty na diode, ne na zdroji, samozrejme), z wattú a jeste k tomu pribrat i zpúsob odvodu tepla. Kdyz se chce, múze to být i dost slozitá veda. Co je s konecnou platností rozhodující, je teplota prechodu. Na tu prímo se clovek ale za normálních okolností nedostane.
Naposledy upravil Mikus; 05.09.2014 v 03:15.
.
Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale až do smrti budu bránit vaše právo říkat to. - podle Voltaira
Moudřejší ustoupí. Věčné toť slovo. Založilo světovládu hlouposti. - Marie von Ebner-Eschenbach
.
Nechci žít ve světě, kde se všechno, co dělám a říkám, zaznamenává. - Ed Snowden
Toto téma si právě prohlíží 3 uživatelů. (0 registrovaných a 3 anonymních)