Pročítal jsem si zajímavé příspěvky o 14-ti denní lhůtě na vrácení zboží na Cybexu a zajímalo by mě, zda by se některý z právníků mohl vyjádřit k jiné „fintě“ obchodníků a to účtování poplatků za uplatnění tohto zákonného nároku. Narazil jsem na to u více obchodů, naposledy HPmarket. Citace z obchodních podmínek:
Prodávající s kupujícím se dohodli na následujících storno poplatcích souvisejících s vrácením zboží prodávajícímu z důvodů na straně kupujícího (nevztahuje se na případy, kdy zákon stanoví jinak):

1) storno poplatek ve výši 400,-Kč bez DPH
- kupující se zavazuje zaplatit prodávajícímu storno polatek ve výši 400 Kč bez DPH v případě vyexpedování zboží kupujícímu, kdy kupující zboží nepřevezme v definovaném termínu od spediční služby nebo od třetí strany, která měla provádět dohodnutou instalaci produktů, pokud se obě strany nedohodnou jinak
2) storno polatek ve výši 20% kupní ceny objednaného zboží bez DPH
- kupující se zavazuje zaplatit prodávajícímu storno poplatek ve výši 20% kupní ceny objednaného zboží bez DPH v případě vyexpedování zboží kupujícímu, kdy kupující zboží převezme a odstoupí od kupní smlouvy z důvodu uplatnění nároku na odstoupení od smlouvy v souvislosti se spotřebitelskou smlouvou dle ust. § 52 občanského zákoníku uzavřenou při použití prostředků komunikace na dálku, v případě že se jedná o spotřebitelskou smlouvu a jsou splněny podmínky pro odstoupení od smlouvy a zboží nelze prodat jako nové
3) storno poplatek ve výši 400,-Kč bez DPH
- při vyexpedování zboží kupujícímu, kdy kupující zboží převezme a odstoupí od kupní smlouvy z důvodu uplatnění nároku na odstoupení od smlouvy v souvislosti se spotřebitelskou smlouvou dle ust. § 52 občanského zákoníku uzavřenou při použití prostředků komunikace na dálku, v případě že se jedná o spotřebitelskou smlouvu a jsou splněny podmínky pro odstoupení a vrátí zboží v neporušeném obalu a zboží lze prodat jako nové, pokud se obě strany nedohodnou jinak.
Nejsem právník, ale obojí mi přijde jako výrazný a nepřijatelný zásah do práv vyplývajích z úpravy spotřebitelských smluv v občanském zákoníku. Ať už poplatek 400 Kč za nic (vrácení nerozbaleného zboží v původním stavu, obchodník může prodat jako nové) či ryze prohibitivní poplatek 20%, kterým se společnost snaží odradit zákazníky od uplatnění jejich práv.