Resim tedka do skoly, jake vsechny mozne druhy defektu mohou vznikou pri zpracovani obrazu. Jedna se jak o vady na snimacim cipu, tak i objektivu. Nemuzete mi poradit, pripadne doplnit?
Vinetace
Blooming
Dead pixel
Dead subpixel
Sum
Predem diky
Resim tedka do skoly, jake vsechny mozne druhy defektu mohou vznikou pri zpracovani obrazu. Jedna se jak o vady na snimacim cipu, tak i objektivu. Nemuzete mi poradit, pripadne doplnit?
Vinetace
Blooming
Dead pixel
Dead subpixel
Sum
Predem diky
Naposledy upravil Antiloopa; 09.04.2008 v 20:34.
PC: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE, 2x 1GB DDRII800 A-Data, 120GB + 500GB, externi disk 320GB, 23" LCD Apple Home Cinema HD + 20" LCD LG L2000C-SF, Logitech Cordless MX3100, Sennheiser HD580
PDA: FSC Loox 420 + Koss The Plug + 1GB SD Transcend 80x
Photo: Olympus E-500, 14-45mm 1:3.5-5.6, 40-150mm 1:3.5-4.5 + FL-36 + 8GB SanDisk Ultra II + 512MB Kingston + Lowepro EX 160 + Tamrac
Moire
Děkovat mi kromě karmy můžete také v BTC: 1JVRVYsWRYFb9AajzoHRVnmqjgpBjYmykr
Nejsem specialista, ale vinětaci bych připsal spíše konstrukci objektivu než čipu.
E2140 w/Gemin II, P35-DS3, 2GB Vitesta 800+, 8800GTS 512, Hitachi T7250, Samsung F3 HD502HJ, Logitech G5, Logitech K300, Dell 2209WA, Corsair HX520
Olympus E-300 + ME-1|ZD 1445|ZD 4015|Auto-Yashinon DX 50/1.7|Pentacon Electric 135/2.8 MC
Dali 850 Red Line (Seas + Vifa) | Rotel RC-971 | 2x SPV100p+ | Onkyo SE-200 | Paolo speaker cable
Dell D610 (P-M Sonoma 2.26GHz, 2GB DDR2, 80GB 7.2k, Radeon X300, DVDRW, BT, IrDA, WiFi, 14.1" SXGA+)
Xbox 360 | 120GB
Ako pise Dismembered... Vinetacia je objektivom... A dead pixel je iba viac dead subpixlov...
Ale okrem "dead" je este aj "hot"... tzn. blbne len ked je moc alebo malo svetla resp. za urcitych podmienok...
And down we go again, under the relentless wawes, into the arms of calm breakers, into bayou of forgotten dreams
Like sand slipping through my fingers, nothing ever lasts, ever will
PC: AMD Athlon 64 X2 3800+ EE, 2x 1GB DDRII800 A-Data, 120GB + 500GB, externi disk 320GB, 23" LCD Apple Home Cinema HD + 20" LCD LG L2000C-SF, Logitech Cordless MX3100, Sennheiser HD580
PDA: FSC Loox 420 + Koss The Plug + 1GB SD Transcend 80x
Photo: Olympus E-500, 14-45mm 1:3.5-5.6, 40-150mm 1:3.5-4.5 + FL-36 + 8GB SanDisk Ultra II + 512MB Kingston + Lowepro EX 160 + Tamrac
Tak si zmen nazov threadu a polozenej otazky![]()
Digitalne spracovanie obrazu nema nic s optikou...
And down we go again, under the relentless wawes, into the arms of calm breakers, into bayou of forgotten dreams
Like sand slipping through my fingers, nothing ever lasts, ever will
No, takhle to, bohužel, není (vlastně dismembered to napsal obecně, ale správně). Je pravda, že vinětace vzniká díky nedokonalostem/omezením konstrukce objektivu a je to vlastně jeho vlastnost. Bohužel je ale také pravda, že konkrétní projev vinětace na výsledku (výstupu) může být dál ovlivněný snímačem. (což přeloženě znamená, že se stejným objektivem může být na analogu a na 35 mm snímači vinětace jiná, stejně jako může být různá se stejným objektivem na dvou různých snímačích stejné velikosti) To je novinka u digitálu, u analogu to tak samozřejmě nebylo.
Technicky to bohužel nepopíšu, ale už dávněji jsem o tom četl pár detailních pojednání, takže v případě zájmu by měl google pomoci.
Ona dokonce taková chromatická aberace (jako vada/vlastnost optiky) se může díky odlišnému snímači (a spojeným nádobám, typicky filtrům) projevovat různě a co hůř, je otázka, kam míří zadání o "digitálním zpracování", protože tohle je zářný příklad toho, jak je možné takovou vadu v dalším workflow (in-camera processing) potlačit či naopak zvýraznit ...
K původnímu - ty "vady" jsou obvykle jen následkem nějaké příčiny, případně výsledkem výměny za jinou vlastnost. Je otázka, jak zeširoka/detailně to chceš popisovat a jak hluboko se zahrabat. Pokud bys chtěl řešit ty příčiny u specifického digitálního postupu vzniku fotky detailně, pak bys mohl klidně začít např. u:
- fenoménu lomu světla a úhlu dopadu světla na buňku, resp. její světlocitlivou komponentu. Tohle je zhusta řešený problém, který se projevil až v digitálu. Aneb - poslední optický člen objektivu vykreslující kruh tak obvykle činí rozptylem, to má za následek, že světlo nedopadá na buňky (zhoršuje se to směrem od středu dále) přímo (což je ideální) a samozřejmě ani pod stejným úhlem v ploše snímače. Tahle situace má za následek různé nedokonalosti a problémy na úrovni snímání, resp. přejímání světla. Řeší se to (ať teoreticky nebo prakticky) různě - od telecentrických optických soustav, které omezují úhel světla po návrh buněk tak, aby lépe odpovídaly (díky svému tvaru nebo orientaci) předpokládanému úhlu dopadu světla
- u návrhu vlastního snímače, obecně - šumy, rušení, zahřívání, atd. je mimo typu technologie způsobené mnoha faktory. Pro příklady - buňka, tak jak je obvykle prezentována, není nejmenší komponentou snímače, tahle obecně "buňka" se skládá z dalších částí, tou hlavní je světlocitlivá část (light acceptor), dalšími jsou především přenosové signální cesty, které ovlivňují jejich parametry - jejich velikost (otázka technologie výroby), jejich počet (otázka návrhu), jejich délka (otázka obojího) a na to navazují obvykle signálové zesilovače. Jen tohle v kombinaci s dalšími parametry (fyzická velikost, voltáže, atd.), znamená velké možnosti a rozdíly v dosažitelném výsledku, resp. v možnosti potlačení chyb a problémů. Jeden ilustrační obrázek asi lepší tisíce slov:
(fakt netuším, jestli píšeš dvacetistránkové pojednání, nebo referát na půl A4ky)
Problém je to, že všechno jsou spojené nádoby. Když o tom tak přemýšlím, nejjednodušší způsob, jak dojít ke schopnému výsledku (srozumitelné slohovce) je asi opravdu vzít ty konečné projevy a zpětně popsat možnosti, jak k nim dochází a co (a jak) je alespoň v každém hlavním kroku (dejme tomu optika - snímač - zpracování) může ovlivnit. Ten základ není nic víc, než vývojový diagram workflow, který má na každém kroku např. možné stavy (často všechny na jednou) "zlepšení", "zhoršení", "bez dopadu".
btw: pokud by sis chtěl poštrachat v detailech, tak doporučuji např. Kodak - tuším jediná firma, u které na webu najdeš dost podrobné specsheety jejich snímačů.
Snad pomůže ...
[PC] i7-3770K @4.5 GHz w/Noctua NH-D14 SE2011 | 32 GB Patriot G2 | Asus P8Z77-V Deluxe | Crucial M4 256 GB | 2x WD20EZRX RAID1 | BD-RE LG GBW-H20L | Sapphire HD7750 Ultimate | Enermax Revolution87+ 550W | Antec Solo II | Asus Xonar Phoebus + AKG K271 MkII | NEC PA231W + SVII + Spyder3EE
[Photo] Nikon D700 + MB-D10 | AF-S 16-35/4G VR | AF-S 24-120/4G VR | AF-S 50/1.4G | AF-S 60/2.8G | AF-S 85/1.8G | AF-S 70-200/2.8G VRII | TC-17E II | SB-900 | Transcend cards | Heliopan + Formatt filters | Gitzo support | Kata + Tamrac bags
You're guaranteed to miss 100% of the shots you don't take. (Wayne Gretzky)
A ako to je?
Objektiv je cela opticka sustava (vyjma hladaciku)...
Objektiv vykresluje vysledny obraz, ktory dopada na cip...
Takze jedine na com potom z hladiska vinetacie este moze zalezat je vzdialenost posledneho clena optickej sustavy od cipu... rozhodne to nie je vlastnost cipu...
And down we go again, under the relentless wawes, into the arms of calm breakers, into bayou of forgotten dreams
Like sand slipping through my fingers, nothing ever lasts, ever will
Myslím že naprosto vyčerpávající seznam všech možných chyb i s ukázkami najdeš TADY![]()
PC: GA-EP45-DS3R | E8400 + Ninja | 8GB | 80GB SSD X25-M | Zotac 9500GT | Asus Xonar DX | 2x Hauppauge WinTV HVR-1300 | Enermax MODU82+ 525W | Lancool K1
Foto: Canon 20D | Tokina 12-24/4 | Canon 24-105/4 L IS USM | Canon 50/1,8 | Giottos MTL3361 + 1301-621C | Nodal Ninja NN5
Toto téma si právě prohlíží 1 uživatelů. (0 registrovaných a 1 anonymních)