Zabúdaš že pri výpadku značkového serveru máš rovnaké náklady, rovnaku musíš obnovovať backup, rovnako to musíš riešiť.
Dám príklady, všetko bude pre NBD záruku:
1. odíde disk - bez výpadku v prevdázke
Značkový server: zavoláš, vymenia ti ho vrámci NBD. Deň až víkend si bez disku, v prípade poruchy ďalšieho pri poli RAID1-5 si v piči, tj. 1 až 3 dni riziko.
Skladačka server: nakoľko si kupovaľ disky výrazne lacnejšie máš minimálne jeden náhradný. Vymeníš ho, rebuildneš pole a pokazený disk odnesieš na reklamáciu.
2. pokazený nejaký vetrák
ZS: v ideálnom prípade server funguje ďalej, čakáš na servisáka. V horšom prípade má server nejakú ochranu a vypne sa a si v piči.
SS: ak to nie je vetrák na CPU alebo v zdroji funguješ ďalej. Keď máš náhradný (kľudne ho vzberieš aj z nejakého PC) tak vymeníš hneď, keď nemáš, tak kúpiš behom dňa ale si v poho, lebo stroj ide ďalej, len nebude mať 25 stupňov ale 28.
3. zdroj v hajzli
ZS: ak nemáš redundantný, tak si v piči, sedíš a čakáš na servisáka.
SS: ak máš bežný ATX tower, dáš tam zdroj z hocjakého PC. Ak tu je 1U, tak je to už trochu horšie, budeš musieť rýchlo kúpiť nahradný (trocha problém zohnať), a starý reklamovať potom. Po vyreklamvaní starého máš jeden náhradný kus do budúcna.
4. Odíde doska.
ZS: 1-3 dní si offline, kým príde servisák. Ak chceš fungovať, tak musíš konfigurovať náhradné PC, obnovovať zálohu, atď.
SS: Tiež nepríjemná situácia, musíš rýchlo zohnať rovnakú alebo podobnú dosku, prípadne PC, alebo konfigurovať náhradný stroj a obnovovať zálohu. Na druhej strane ak si šikovný, do jednej hodiny máš rozchodený nejaký virtualizovaný stroj a potom máš čas riešiť reklamáciu aj týždeň.
5. RAM
ZS: vyberieš chybný modul, funguješ 1-3 dni na nižšom výkone, výmena servisákom.
SS: vyberieš chybný modul, funguješ dlhšie na nižšom výkone kým vyreklamujú, ale máš možnosť tam zatiaľ dať RAM z nejakého PC atď, takže to moc nepocítiš.
6. CPU
ZS: Na piču, pri 1CPU systéme si odstavený kým nepríde servisák.
SS: Tiež na piču, ale máš šancu rýchlejšie zohnať náhradný procák (z iného PC, a pod.).
7. Radič
ZS: budeš offline 1-3 dni, ale po výmene funguješ ďalej
SS: toto je naozaj problém, náhradný radič sa zháňa ťažko. Podľa použitej značky sa s trochou štastia dostaneš k dátam a môžeš rozchodiť náhradné riešenie.
Všetko ma svoje výhody a nevýhody. Pre mňa alebo pre firmu ktorá zamestnáva niekoho na správu IT je jednoznačne finančne výhodnejšia skladačka, a čím viac serverov vlastní, tým výhodnejšie to je, lebo tým lepšia môže byť redundantnosť. Tým myslím že ak je viacero podobných serverov vo firme, tak sa kľudne môže z každej súčiastky nakúpiť náhradná. Nevýhoda ja keď tento človek v čase výpadku bude niekde mimo, napr. na dovolenke. Musí mať náhradu.
Pre značkový server hovorí pohodlie a výhoda v tom že aj keď je ITčkár niekde mimo, stačí otvoriť serverovňu a netreba sa o nič starať. Vlastne IT-čkára ani netreba. Na druhej strane z dôvodu závislosti na dodávateľovi výpadok trvá tak dlho kým nepríde servisák. Ak odíde ťažko nahraditeĺná šúčiastka (radič), tak výhoda značkového riešenia.
Ďalej tu máme veci okolo upgradeu. Ideálne je keď ho netreba robiť, ale úplne presne sa to naplánovať nedá, situácia sa môže hocikedy zmeniť (nečakane sa zvýši návštevnosť webu, a pod.), pribudnú ďalšie projekty, atď.
Samozrejme sa môže kúpiť silnejší stroj hneď, ale niekedy je pôvodný zámer/projekt taký že sa nepozná jeho výsledok a vtedy ťažko čakať od manažéra aby podpísal kúpu drahého stroja na niečo čo sa možno vôbec nebude realizovať.
Robil som v jednej veľkej telekomunikačnej firme (kde kúpiť železo za melóny naozaj nebol problém), a chodili mi cez ruky požiadavky na takéto veci - nové projekty, a za tie dva roky bol pomer realizovaných a začatých projektov asi 1:10, alebo ešte menej.
Inak čo sa týka môjho servera, prevádzkujem ho ako webserver (nie len pre vlastný web). Niekoľko webov aj normálne platí, aj mi volajú ak sa niečo deje, alebo je výpadok. Ak cez deň je výpadok viac ako 10 minút už mi zvoní telefón a prúser, ale viem že som v prípade HW poruchy schopný vec napraviť rýchlejšie ako by sa ku mňe dotrepal nejaký servisák. Napr. poruchu disku som už mal, bol to konkrétne WDC R3 750GB SATA disk. Náhradný disk som mal u seba fyzicky do 30 minút, výmena bola spravená do jednej hodiny aj s cestou. Bolo to aj trochu štastie, ale ak by som nazohnal presne ten istý typ, tak som mal doma tri Samsungy ktoré mali rovnaké parametre, takže by sa dali použiť ako náhrada.
A nakoniec: môžeš mať najlepší možný server, najlepšiu záruku a všetky náhradné diely, ak bude mať tvoj poskytovateľ poldňový výpadok (ako dnes GTS) a napriek fungujúcemu stroju si offline, alebo ak elektrárne sa rozhodnú mať celodennú odstávku a zabudnú ti to oznámiť. Osobná skúsenosť.