Já už jsem si vyzkoušel, že prostě rozdíly mezi zvukovkami slyším velmi, velmi málo (např. Live! 5.1 vs. E-MU 1212m). Určitě je to dáno i druhem hudby, který poslouchám.
Jinak pěkná práce a jsem rád, že jsem aspoň trošku mohl pomoct![]()
Já už jsem si vyzkoušel, že prostě rozdíly mezi zvukovkami slyším velmi, velmi málo (např. Live! 5.1 vs. E-MU 1212m). Určitě je to dáno i druhem hudby, který poslouchám.
Jinak pěkná práce a jsem rád, že jsem aspoň trošku mohl pomoct![]()
E2140 w/Gemin II, P35-DS3, 2GB Vitesta 800+, 8800GTS 512, Hitachi T7250, Samsung F3 HD502HJ, Logitech G5, Logitech K300, Dell 2209WA, Corsair HX520
Olympus E-300 + ME-1|ZD 1445|ZD 4015|Auto-Yashinon DX 50/1.7|Pentacon Electric 135/2.8 MC
Dali 850 Red Line (Seas + Vifa) | Rotel RC-971 | 2x SPV100p+ | Onkyo SE-200 | Paolo speaker cable
Dell D610 (P-M Sonoma 2.26GHz, 2GB DDR2, 80GB 7.2k, Radeon X300, DVDRW, BT, IrDA, WiFi, 14.1" SXGA+)
Xbox 360 | 120GB
No, ještě mě čeká druhé kolo
Po diskuzi s kolegou jsem se rozhodl svitky vyndat ven kvůli tomu, že by mohli negativně ovlivňovat charakateristiku tantalů. Nevím, čemu věřit, ale zdá se mi docela možné, takže tam nechám asi jen tantaly.
Ještě se chystám vypájet SMD keramické kondíky, které jsou požity hned v prvním členu (před růžovým OZ ve schématu) za DAC pro převod se symtetrického výstupu DAC na nesymetrický. Je to trojice kondíků pro kanál. Místo nich opět svitkové.
A když budu u toho, tak zkusím trochu zkulturnit tu stavebnici okolo fitrace napájení (jestli se mi do toho bude chtít), spíš jen kvůli vzhledu. Ale vrabčí hnízdo to bude už kvůli těch 12-ti (pro přední kanál a pro sluchátka) svitkům místo SMD, takže to možná nechám tak
A co se týče toho zvuku, jsou to malé změny, a klidně je možné, že v tom může hrát roli i psychika, protože to od toho prostě očekávám.
. . . if you dont live for something you will die for nothing
Q9300 + Ninja | EP35-DS4 | 8GB | HD4670 + AC S1 | 640 AAKS, 320GB YS, 1.5TB EVDS | SH-S203B | Corsair VX450 | HP ZR24w
M-Audio Revolution 5.1 | Marantz PM4001 | EPOS ELS-3 | Sennheiser HD555->595
C7D | 17-40, 50/1.4, 100/2.8, 70-300 | 430 EX II
Poslední úprava
Tady jsou ještě moje dojmy ze zvuku při různých variantách kondenzátorů, nakonec jsem zkoušel ještě variantu 3) jenom se svitkovýma, která zvítězila.
Vše je už po výměně a) oper. zes. za OPA 2132 a b) zlepšení filtrace napájení na 2x1000u Low ESR + 10n svitek.
1) tantalové 22u + 220n svitkový:
Zvuk je výraznější, hlavně výšky. Nástroje jsou hmatatelnější. Vnímám větší prostor, jsem zvukem více obklopen. Zdá se mi, že byly možná lehce slabší středy. Ale taky to může být těma výraznějšíma výškama.
2) tantalové 22u
Tady byl zvuk méně výrazný, výšky slabší, prostor méně výrazný. Připadalo mi to hodně podobné zvuku před úpravou.
3) svitkové 10u
Poslední a finální varianta. Podařilo se mi sehnat svitek dostatečné kapacity (10u/16V), rozměrově malý. Platí v podstatě bod 1), zvuk mi připadá nejlepší. I teoreticky by to měla být nejlepší možnost, bez zbytečné kombinace tantal+svitek.
+ Ještě jsem vyměnil za svitkové i 3 SMD keramické kondíky hned za DAC. Zde jsem dodržel původní hodnotu, tj. 220p + 1n. Ve schématu vyznačeno zeleně + světle modře.
Hlavní rozdíl, který vnímám, je výraznější podání se silnějšíma jasnějšíma výškama (na které jsem nejspíš dříve nebyl zvyklý) a větším prostorem. Nástroje jsou hmatelnější, lépe je v prostoru určím. Taky má větší vliv správná pozice, nejlepší prostor v nahrávkách vnímám v pozici kolem rovnostraného trojuhélníku (nebo jemně dopředu). Ale tady bude mít vliv i ne zrovna ideální rozmístění reprobeden, protože slyším útlum nizkých kmitočtů, kdežto v jiném místě pokoje zase přebytek. Nemám ale na výběr s jiným umístěním.
Také veškeré moje dojmy berte prosím s rezervou, v audiu mám minimum zkušeností, a navíc mám pořád relativně obyčejnou aparaturu (hlavně reprobedny)...
obrázky
- schéma s vyznačenýma původníma součástkama a jejich hodnotama. Tyto jsem měnil.
- karta po finální úpravě. Ještě jsem pak zafixoval některé kondenzátory kapkou tavného lepidla.
Naposledy upravil Firuz; 05.05.2009 v 00:08. Důvod: oprava překlepu
. . . if you dont live for something you will die for nothing
Q9300 + Ninja | EP35-DS4 | 8GB | HD4670 + AC S1 | 640 AAKS, 320GB YS, 1.5TB EVDS | SH-S203B | Corsair VX450 | HP ZR24w
M-Audio Revolution 5.1 | Marantz PM4001 | EPOS ELS-3 | Sennheiser HD555->595
C7D | 17-40, 50/1.4, 100/2.8, 70-300 | 430 EX II
Hezky si s tím hraješ
Mám stejnou a taky jsem jí trochu poladil
Vedle AD8620 zkus taky AD8066 nebo LM4562. Dál zkus změřit DC offset na výstupu a jestli bude do 10mV, tak ty kondíky v signálové cestě natvrdo proklemuj. Imho nejlepší kondík, žádný kondík
Další zvukovým posunem je dobastlit tam presnější hodiny např. Kwackclok 7.
Pak už jen aktivní kabel třebas od PD a seš na maximu, co se z toho dá vydolovat.
Jak jsi poladil tu svoji? To by mě aji zajímalo
Já to zase nechci hnát tak daleko. Ty AD8620 jsem měl původně vybrané, ale při ceně kolem 350Kč za kus jsem si to rychle rozmyslel (pro přední kanál 3ks), vybral jsem ekonomičtější variantu v podobě OPA2132 asi za 130Kč/ks. Stejně mi to pro mojí (rozhodně ne hi-fi) aparatutu přijde a)předražené b)neodpovídající, zbytku řetězce, nejspíš bych to nepoznal. Nejvíc by mi pomohla výměna za lepší repro.
Právě už teď si nejsem jistý, jestli je vůbec nějáký rozdíl mezi starým JRC4580 a těmy Burr Browny. Kondíky slyším, ale operáky právě ani ne... takže si říkám "dost, dál to nemá smysl", snad až někdy příště, jestli upgraduju na nové repro
Vazební kondíky nechci dávat úplně pryč z důvodu bezpečnosti. Třeba někde něco náhodou odejde, kdo ví. Nechci riskovat, že se mi provalí na výstup třeba 12V DC.
To mě spíš vrtalo hlavou upravit napájení, a přidat tam stabilizátory 780x, 790x. Akorát jsem nevěděl, jaké použít: 12V by nešly, je potřeba aby vstupní napětí bylo alespoň o těch 1.5 - 2V vyšší, což je blbost. Šly by 7809,7909. U toho je pak další věc, jestli by nemělo menší napětí vliv na nějáké nastavené velikosti proudu/napětí/prac.bodu někde dál na kartě. Podle toho, co je na schématu by němělo, ale stejně mi to přišlo, jako risk. Tak jsem tam nechal jen větší filtr. kondíky.
Tož tak něják.
. . . if you dont live for something you will die for nothing
Q9300 + Ninja | EP35-DS4 | 8GB | HD4670 + AC S1 | 640 AAKS, 320GB YS, 1.5TB EVDS | SH-S203B | Corsair VX450 | HP ZR24w
M-Audio Revolution 5.1 | Marantz PM4001 | EPOS ELS-3 | Sennheiser HD555->595
C7D | 17-40, 50/1.4, 100/2.8, 70-300 | 430 EX II
firuz: mám doma pár nevyužitých operáků - OPA2134, LM4562, OPA634 a asi i další - už je asi nikdy nebudu potřebovat, takže jestli chceš, můžu je poslat na hraní.
Jak tam teď vlastně máš operáky? Napevno připájené nebo socket? Jeslti máš socket, můžu na zkoušku půjčit i nějaké diskrétní operáky: http://www.audio-gd.com/enweb/pro/diy/OPA.htm
Naposledy upravil Kankal; 12.05.2009 v 12:25.
2 0 1 3 2 0 1 3 2 0 1 3 2 0 1 3 2 0 1 3 2 0 1 3 2 0 1 3 M --- zɔ˙ƃuıʞɔolɔɹǝʌo
0 P F 1 0 0 1 1 0 0 1 1 2 P F 1 0 0 1 1 0 0 1 1 0 P F 1 M --- oʌǝɹɔloɔʞıuƃ˙ɔz
1 F P 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 F P 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 F P 0 X --- zɔ˙ƃuıʞɔolɔɹǝʌo
2 1 0 3 2 1 0 3 2 1 0 3 2 1 0 3 2 1 0 3 2 1 0 3 2 1 0 3 III --- oʌǝɹɔloɔʞıuƃ˙ɔz
2Firuz: ad tuzing reva- na napajení panasonic FC 2m2 16V
- proklemovaný kondíky na výstupu
- na kartu mám přibastlen Kwackclock + vyměněný konektor na digiout za BNC 75ohm
a v šuplíku mám přichystanejch 6 kousků AD8620 + AD826, ale ktomu už asi nedojde, protože ji používám už jen jako zdroj
pro DAC H/K HD970.
Jinak když už zdroj, tak externí. To napajení z kompu asi nebude to pravý přechový![]()
Naposledy upravil Bruggi; 16.05.2009 v 12:16.
Toto téma si právě prohlíží 1 uživatelů. (0 registrovaných a 1 anonymních)