senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
Ještě by se sem hodilo pár informací o thorivém sklu. Bohužel nikde na českém webu nejsou prakticky žádné informace a dost lidí kvůli žloutnutí považuje thoriové objektivy za podřadné, přičemž skutečnost je opačná. Krom základního infa se mi podařilo sehnat i pár informací, které nejsou k sehnání nikde na webu, popřídě pocházejí ze stránek, které už dávno neexistují...
Thoriové sklo
Od čtyřicátých do sedmdesátých let používali někteří výrobci pro své objektivy optické prvky z thoriového skla (sklo s obsahem oxidu thoria). Důvodem bylo zlepšení optických vlastností (zvýšení refrakce při nízké disperzi, čímž mohl být zredukován počet optických členů objektivu). Thoriové sklo se nejčastěji používalo pro zadní prvky objektivů; především u světlých skel (1.2, 1.4, 1.7 50-55mm). Obsah thoria se mezi výrobci i jednotlivými modely značně lišil.
Radioaktivita a rizika...
Thorium je radioaktivní prvek, produkuje alfa (a zřejmě i menší množství beta) záření. Ty by samy o sobě v této míře nebyly nikterak nebezpečné, ale krom běžného thoria obsahuje sklo ještě prvky vzniklé rozpadem, které produkují beta záření a nestabilní izotopy, které mají tendenci přecházet do základního stavu, během čehož emitují gama záření. Dále se do základního uspořádání vracejí elektrony, přičemž energie uvolněná tímto procesem odchází v podobě rentgenových paprsků. Koncentrace thoria u běžně rozšířených objektivů nepřekračuje stanovené limity (nevím, jak v ČR, USA má stanoveno <30% hmotnosti skla), takže by neměly být nebezpečné; přesto odborníci doporučují specifické zacházení s těmito skly. Především je neskladovat pod postelí, nebo v bezprostřední blízkosti postele a v případě jejich většího množství (to se bude týkat asi hlavně sběratelů) je neskladovat v místnosti, kde trávíme většinu času. Také je dobré pomýšlet na rozvržení bytu (není nejvhodnější je naskládat do skříně, která je za stěnou sousedící s hlavou postele, kde spíme).Původně odeslal TheFlyingCamera
Pro představu: vystavení bezprostřední blízkosti thoriovému objektivu znamená nižší dávku, než let letadlem po stejně dlouhou dobu. Není důvod mít strach nebo propadat panice, ale pokud to není nezbytné, je vhodné nevystavovat se jejich působení, pokud to není třeba.
Radioaktivita může způsobovat i jiné komplikace - jeden uživatel Leica Summicronu, který pracoval v jaderné elektrárně, se dostal do problémů, když mu při kontrole chtěli zabavit fotoaparát, protože ho přístroje vyhodnotily jako kontaminovaný. Nedorozumění se vysvětlilo, ale nemusí to vždy jít tak hladce.
Barevné nádechy a jejich odstranění.
Typickou vlastností pro thoriové objektivy je zažloutlé až hnědavé zabarvení, které se projeví obvykle několik desítek let po vyrobení objektivu, je-li uchováván v temnu (nebo jen minimálně používán):
Na internetu je možné najít hodně teorií zdůvodňujích toto typické zabarvení (od vlivu radioaktivity na antireflexní vrstvy přes degradaci samotného skla), ale skutečnost je mnohem prostší. Příčinou je tzv. kanadský balzám, který se dříve (pro své dobré optické vlastnosti a indexu lomu totožnému se sklem) používal ke slepování čoček. Přirozenou vlastností této pryskyřice je stárnutí, které se projevuje žloutnutím až hnědnutím. Vlivem radioaktivity thoriového skla ale pryskyřice stárne (hnědne) rychleji. Následkem toho může světlost objektivu klesnout až o dvě clonová čísla. Proces tmavnutí je vratný, možností je několik:
sluneční světlo:
Vystavit objektiv slunečním paprskům. Tento postup je levný (nulové náklady), ale v případě proměnlivého počasí může být dlouhodobý. Také je třeba dávat pozor, aby objektiv, kterým prochází sluneční světlo, něco nezapálil (např. záclony). Doporučuje se zavíčkovat jednu stranu objektivu a pod krytku přidat kolečko Al-fólie (alobal). Tím se jednak krytka bude méně zahřívat a také dojde ke zvýšení účinnosti (světlo, které sklo neabsorbovalo, projde sklem ještě jednou). V subtropech, kde slunce svítí neustále a poměrně silně, stačí 7 dní. V našich proměnlivých podmínkách může dosažení obdobného účinku trvat podle situace i přes dva měsíce. Také je doporučováno zbytek objektivu obalit Al-fólií, aby se zbytečně nezahříval.
UV lampa:
Ideální jsou různé opalovací a vysoce výkonné germicidní lampy, ale ty nejsou snadno dostupné. Alternativou je o něco méně účinné, ale mnohem levnější řešení. Pokud máte doma stolní lampu na 11W výbojky, vyplatí se koupit 11W UV výbojku (asi 150Kč). Protože je UV záření nezdravé pro oči, je dobré použít skříň, nebo prostornou krabici (s větráním). Pro maximální zvýšení účinnosti je vhodné výbojku umístit jen několik cm nad objektiv, samotný objektiv podložit Al-fólií nebo zrcátkem a občas otočit. Podle úrovně zabarvení a požadovaného výsledku trvá proces 2-6 týdnů.
Příznivým vedlejším účinkem je likvidace zárodků plísní.
Ukázka změny zabarvení na Asahi Super Multi-Coated Takumar 50mm / 1:1.4. Výřezy: vlevo = stav na začátku, každý další výřez = po 1 týdnu:
horní výřez = bílé pozadí pro srovnání, dolní výřez = bílé pozadí průhledem skrz objektiv (takto):
Po 4 týdnech vlivem UV záření zmizelo téměř 96% veškerého zabarvení.
Další možností je výměna samotného kanadského balzámu (obvykle mezi posledními dvěma optickými členy) za moderní tmel (např. Cytoseal 280). Na to je ale třeba odborník a výměna pak vychází cenově podobně, jako celý objektiv.
Pokud by ani jeden z uvedných postupů nezabral, je tu ještě alternativní cesta, kterou na svém webu popisuje Brian Ayling.
Seznam thoriových objektivů
Ovšem nekompletní. Výrobci se používáním thoria většinou nechlubili - byla to jakási "tajná zbraň". V současné době jsou dvě možnosti, jak na obsah thoria přijít: Měřením, nebo zažloutnutím skla (nezaměňovat se zlatavě lesklými antireflexy - žluté sklo poznáte pohledem na objektiv před bílou stěnou nebo papírem). U velmi starých objektivů ale může zažloutnutí indikovat jen stáří tmelu a nikoli radioaktivitu a stejně tak thoriové objektivy nemusejí vůbec žloutnout - novější tmely tímto problémem netrpěly (např. některé Yashinony z řady DS-M).
Z ne-M42 jsou nejznámější Canon FL 58mm 1:1.2 a objektivy Kodaku. Za éry M42 používali thorium především Asahi (Takumar) a Tomioka (Yashinon, Tominon, Chinon, Revuenon a další rebrandy). Konkrétně:
- Asahi
- Super / Super Multi-Coated Takumar 35mm / 1:2
- Super / Super Multi-Coated / SMC Takumar 50mm / 1:1.4 (krom první verze, která místo thoriového skla používá o jeden optický člen navíc)
- Super / Super Multi-Coated Makro Takumar 50mm / 1:4
- Super / Super Multi-Coated Takumar 55mm / 1:2 (380nSv/h)
- Tomioka
- Yashinon-DX 28mm / 1:2.8 (210nSv/h)
- Yashinon 55mm / 1:1.2 (981nSv/h)
- Yashinon-DS 50mm / 1:1.4 (680nSv/h)
- Yashinon-DS 50mm / 1:1.7 (762nSv/h)
- Yashinon DS-M 50mm / 1:1.4 (572nSv/h)
- Yashinon DS-M 50mm / 1:1.7 (798nSv/h)
- Yashinon DS-M 55mm / 1:1.2 (1056nSv/h)
Naposledy upravil no-X; 22.06.2008 v 10:44. Důvod: oprava světelnosti, thx to Marty
senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
Zajímavé info.
Jak mám rozumět tomuhle?
Jako že ten první má světelnost F/0,25 ? a ten druhý F/0,5 ??
- Super / Super Multi-Coated Makro Takumar 50mm / 4:1
- Super / Super Multi-Coated Takumar 55mm / 2:1 (380nSv/h)
![]()
CUBE> Ryzen 7 7700X + Arctic Lq Frzr III ◦ 64 GB DDR5-6000 ◦ ASUS TUF B650PLUS ◦ ASUS RTX3060 OC 12GB ◦ Kingston KC3000 2TB ◦ SS G12 GM-650 Gold ◦ Samsung S27A800 4K
WORK> HP EliteBook 845 G9 ◦ Ryzen 5 PRO 6550 ◦ 32 GB DDR3 ◦ 2048 GB nVME SSD ◦ 14.1" 1920x1080 LED + 2x 32" Dell 4K ◦ Win11 Enterprise
SERVER> HP ProLiant Microserver Gen8 ◦ Intel Core i5-3540T ◦ 16 GB DDR3 ◦ 180 GB SSD + 2x4 TB WD RED + 2x16 TB Toshiba ◦ 10GbE NIC
PHOTO> Canon EOS 70D ◦ EF 70-200/4L ◦ EF-S 10-18 STM ◦ EF 50/1.8II ◦ EF-S 40/2.8 STM ◦ Yongnuo YN-568EX ◦ Tamrac 5534
HOMECINEMA> TV Samsung UE55Q55T 55" 4K ◦ DVD Pioneer DV-310K ◦ AVR Yamaha RX-V359 ◦ SPK Dexon Allegro 5.0
OTHERSTUFF> Mikrotik RB760iGS ◦ Mikrotik CSS610 ◦ Mikrotik CRS326 ◦ UniFi WLAN ◦ Xerox B235 ◦ Canon PiXMA MG5350
NeTo je jen moje tradiční nepozornost. U makro takumaru se totiž krom světelnosti udává ještě zvětšení. A místo toho, abych přepsal světelnost, jsem přepsal zvětšení. Druhý řádek už byl jen copy/paste.
Nejsvětlejší šroubovací objektiv je (co je mi známo) Zunov f/1.1; dál už nešel nikdo, páč už f/1.2 byl s tehdejšími možnostmi a materiály docela problém.
Díky za upozornění, opraveno.
senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
CUBE> Ryzen 7 7700X + Arctic Lq Frzr III ◦ 64 GB DDR5-6000 ◦ ASUS TUF B650PLUS ◦ ASUS RTX3060 OC 12GB ◦ Kingston KC3000 2TB ◦ SS G12 GM-650 Gold ◦ Samsung S27A800 4K
WORK> HP EliteBook 845 G9 ◦ Ryzen 5 PRO 6550 ◦ 32 GB DDR3 ◦ 2048 GB nVME SSD ◦ 14.1" 1920x1080 LED + 2x 32" Dell 4K ◦ Win11 Enterprise
SERVER> HP ProLiant Microserver Gen8 ◦ Intel Core i5-3540T ◦ 16 GB DDR3 ◦ 180 GB SSD + 2x4 TB WD RED + 2x16 TB Toshiba ◦ 10GbE NIC
PHOTO> Canon EOS 70D ◦ EF 70-200/4L ◦ EF-S 10-18 STM ◦ EF 50/1.8II ◦ EF-S 40/2.8 STM ◦ Yongnuo YN-568EX ◦ Tamrac 5534
HOMECINEMA> TV Samsung UE55Q55T 55" 4K ◦ DVD Pioneer DV-310K ◦ AVR Yamaha RX-V359 ◦ SPK Dexon Allegro 5.0
OTHERSTUFF> Mikrotik RB760iGS ◦ Mikrotik CSS610 ◦ Mikrotik CRS326 ◦ UniFi WLAN ◦ Xerox B235 ◦ Canon PiXMA MG5350
Otázkou je, o jaké skupině objektivů no-X mluví ... Pokud by to bylo obecně, tak objektivy kolem f/1.0 jsou čajíček proti Contaxu 210 (Zeiss N-Mirotar T*), který má efektivní světelnost f/0,03 (aneb -11 f-stops!!!).
btw: oproti očekáváním to není vůbec veliká kráva, je samozřejmě určený na noční foto, má filter thread 67 mm a váží lehce přes 2 kg a samozřejmě je velmi drahý a raritní, foto:
![]()
[PC] i7-3770K @4.5 GHz w/Noctua NH-D14 SE2011 | 32 GB Patriot G2 | Asus P8Z77-V Deluxe | Crucial M4 256 GB | 2x WD20EZRX RAID1 | BD-RE LG GBW-H20L | Sapphire HD7750 Ultimate | Enermax Revolution87+ 550W | Antec Solo II | Asus Xonar Phoebus + AKG K271 MkII | NEC PA231W + SVII + Spyder3EE
[Photo] Nikon D700 + MB-D10 | AF-S 16-35/4G VR | AF-S 24-120/4G VR | AF-S 50/1.4G | AF-S 60/2.8G | AF-S 85/1.8G | AF-S 70-200/2.8G VRII | TC-17E II | SB-900 | Transcend cards | Heliopan + Formatt filters | Gitzo support | Kata + Tamrac bags
You're guaranteed to miss 100% of the shots you don't take. (Wayne Gretzky)
nejak mne hlava nebere jak se da dosahnout takove svetelnosti??
Teda to je krávaBohužel to má docela úzký okruh použití, vzhledem k velikosti a min.zaostřovací vzdálenosti, ale ta světelnost je brutální. Předpokládám, že pokud je určený pro astrofotografii, měl by mít i slušnou kresbu, ne?
Objektivů s velkou světelností (do f/1) existuje hafo, třebas pro použití u různých filmových kamer, pro rentgenové zařízení, průmyslové využití apod. a spousta z nich je s omezeními použitelná i na SLR. Většinou však mívají pevnou či omezenou zaostřovací vzdálenost, protože se u nich předpokládá nějaké specifické použití a na rozdíl od fotografie to není problém.
IBM
Lenovo
Kriglnakafe
Ano. Zavřená v krabici jen s větráním a pod objektivem zrcátko, aby se zbytek UV světla odrážel zpět (možná by byl vhodnější alobal, protože sklo zrcadla to může utlumit).
senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy
Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci (tj. ikonka s vahami pod avatarem)
Ok, dnes jsem ho začal ozařovat tímto tak uvidíme.![]()
Kolik to má W?
To nevím, nikde jsem to nenašel. Vypadá že je homemade.... Pujčil mi to dědův kamarád elektrikář....
Toto téma si právě prohlíží 2 uživatelů. (0 registrovaných a 2 anonymních)