souhlasim, jenom bych mozna videl problem v tom, co se rozumi "uplatnenim reklamace". zakon o ochrane spotrebitele hovori o "uplatneni reklamace", na kterou vaze lhutu 30 dni pro vyrizeni reklamace. na druhou stranu obcansky zakonik hovori o "uplatneni prav z odpovednosti za vady", pricemz zde urcite nuance zrejme budou.
OZ hovori o tom, ze prava z odpovednosti za vady musi byt uplatnena v zarucni dobe. uplatneni prav lze, vzhledem k bezformalnosti soukromeho prava, ucinit vuci prodavajicimu (popr. autorizovanemu servisu) jakymkoliv zpusobem umoznujicim "desifrovat" obsah takoveho uplatneni. takze jestlize posledni den zarucni lhuty se mi predmet koupe pokazi a prokazatelne dorucim prodavajicimu napr. email o vyskytu zavady, pak bude lhuta pro uplatneni prav z odpovednosti za vady zachovana.
na druhou stranu zakon o ochrane spotrebitele stanovi 30denni lhutu pro prodavajiciho na "vyrizeni reklamace" pod sankci pravni fikce, ze se jinak opravitelna (a neopravena vada) povazuje za vadu neopravitelnou s dusledky, ktere pravo s timto spojuje - tedy zejm. moznost kupujiciho od kupni smlouvy odstoupit. z logiky veci pak vyplyva, ze tech 30 dni je lhuta, po kterou prodavajici ma objektivni moznost reklamaci vyridit. coz prave muze byt problem v pripade, kdy kupujici uplatni prava z odpovednosti za vady na dalku (email, telefon, fax, postovni holub) a dana vec je stale u kupujiciho. napr. kdyz se vam pokazi fotak hned zkraje dvoumesicni dovolene v chorvatsku (a kdy okamzite zaslete email o projevene vade prodavajicimu), asi se ihned po prijezdu nebudete domahat toho, ze 30denni lhuta uz uplynula.
proto bych dovodil, ze 30denni lhuta pro vyrizeni reklamace se pocita ode dne prevzeti vadneho zbozi prodavajicim, resp. dnem, kdy tato vadna vec dorazila do sfery prodavajiciho (treba na postu, kde si ji prodavajici nevyzvedl)