Výsledky hlasování: Jaký používáte při focení filtry ?

Hlasující
1297. Nemůžete hlasovat
  • polarizační

    13 1,00%
  • UV

    7 0,54%
  • infra

    0 0%
  • šedý

    1 0,08%
  • jiný

    0 0%
  • žádný

    3 0,23%
  • více najednou

    5 0,39%
  • 1 268 97,76%
Výsledky 101 až 125 z 216

Téma: základní použití filtrů pro DF

Threaded View

Předcházející příspěvek Předcházející příspěvek   Další příspěvek Další příspěvek
  1. #11

    Standardní Re: základní použití filtrů pro DF

    Docela by mě zajímalo, jaký je váš názor na filtry pro kompenzaci teploty barev v souvislosti s digitálními foťáky. Jestli se vůbec najde situace, ve který by to mělo nějaký rozumný využití. Teplota barev se dá ve většině případů vcelku rozumně zkalibrovat přímo ve foťáku, s PP je taky možný dosáhnout docela slušných výsledků, přičemž úpravy tohohle typu ani nijak výrazně neovlivňujou šum... takže mě nějak nic-moc nenapadá (krom případů, kdy je warming-effect už součástí jiného filtru - jako třeba warming polarizer nebo skylight). Zapomínám na něco?

    Abych se jenom neptal, tak jsem sepsal alespoň nějaký info o filtrech souvisejících s brevnou teplotou - v předchozích dvou postech jsem je nezmiňoval, ale třeba by se to někomu mohlo hodit...

    --------------------------------------------------------------------

    Barevná teplota světla je veličina, která udává zjednodušeně řečeno míru barevného nádechu mezi modrou a červenou. Střední hodnota, tedy bílé světlo odpovídá 5500K (Kelviny), čím chladnější (=do modra), tím vyšší číslo, čím těplejší (=do červena), tím nižší číslo. S "teplým" světlem se setkáváme při východu/západu slunce, vydává ho plamen (oheň, svíčka...), klasické žárovky. Studené světlo je obvyklé v letních dnech, kdy je slunce vysoko na obloze a krajinu osvětluje modrá obloha. Případně ve dnech, kdy je zataženo.

    Digitální foťáky to většinou dokážou dobře vykompenzovat, ale při focení na film to může být problém, protože tam není vyvážení bílé realizovatelné jinak, než přes filtry (existují i nějaké speciální filmy pro různé barevné teploty, ale v tom se neorientuju vůbec ). Tyhle filtry se dělí do dvou skupin - oteplující (warming) a ochlazující (cooling). Každá skupina se ještě dělí na dvě podskupiny - oteplující na řadu 81 (nižší účinek) a 85 (velmi silný účinek) a ochlazující na 82 (nižší účinek) a 80 (velmi silný účinek). Ty jsou ještě dále dostupńovány podle konkrétní barevné teploty - připravil jsem tabulku...



    Ještě pro zajímavost - koeficient řady 81 a 82 je 1,3-1,6; u řady 85 kolem 1,6 a v případě řady 80 až mezi 2-4.

    Krom těchto existují ještě nějaké další filtry, které ale přímo nezapadají do uvedeného značení, ale zmiňuji je proto, že je občas používají i "digitální fotografové" - jsou to filtry Skylight, které blokují UV záření a mají světlé zarůžovělé zbarvení, kterým kompenzují chladné záření modré oblohy. Existují dva základní typy - SKY1A a SKY1B. Teoreticky by se měly lišit oteplujícím účinkem, který by měl být v případě 1B vyšší. Bohužel to ale někteří výrobci berou tak nějak podle sebe, takže se může stát, že 1A od jednoho výrobce bude mít vyšší účinek, než 1B od druhého

    Účinek Skylight filtrů se pohybuje od -100 do -200K. -200K je ale na Skylight už docela dost, většinou jde o hodnoty nižší.

    Další známý W pochází od Tiffenu a jmenuje se "Tiffen 812". Jeho účinek se pohybuje kolem -300K, což odpovídá filtru 81B, ale liší se zabarvením (hnědavý nádech). Zmiňuju ho proto, že ho Tiffen přidává i do warming-polarizeru.

    Dodání oteplujícího účinku v případě polarizačních filtrů není nic neobvyklého, podobná řešení nabízí většina lepších výrobců. Polarizáky tedy jako takové do jisté míry ochlazují, ale konkrétní hodnoty není možné uvést, protože se to liší model od modelu a také to závisí na nastavení filtru (míra polarizace) a dále na konkrétní scéně (čím více polarizovaného světla/modré oblohy, tím větší může ochlazující účinek být).

    Za zmínku stojí ještě didymiové filtry, které potlačují vlnovou délku mezi červenou a zelenou barvou, což (jak je vidět např. z následujícího obrázku spektrální analýzy denního světla z webu lifelite.de) odpovídá většinou odstínům žluté, které samy o sobě barevnou teplotu zvyšují.



    Odstranění těchto vlnových délek logicky vede k ochlazení, ale konkrétní hodnoty se mi nepodařilo najít. Určitě budou záviset i na konkrétním modelu filtru - efekt není u všech výrobců identický. Odhadem bych ale řekl, že půjde o ochlazení někde kolem +300K, ale je to jen hodně hrubý odhad - nemám výbavu na změření přesného rozdílu, může to být i víc.

    //edit: aktualizoval jsem tabulku v předchozím postu, aby korespondovala i s hodnotami uvedenými v tomto postu

    //edit2: ještě dva linky:

    stručné info o warming filtrech: http://www.2filter.com/faq/warmfil.html
    klíč k číselnému značení filtrů vč. faktrů konkr. filtrů: http://www.jackspcs.com/filters.htm
    Naposledy upravil no-X; 22.10.2006 v 19:51.
    senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy

    Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci
    (tj. ikonka s vahami pod avatarem)

Informace o tématu

Users Browsing this Thread

Toto téma si právě prohlíží 3 uživatelů. (0 registrovaných a 3 anonymních)

Klíčová slova k tématu

Pravidla přispívání

  • Nemůžete zakládat nová témata
  • Nemůžete zasílat odpovědi
  • Nemůžete přikládat přílohy
  • Nemůžete upravovat své příspěvky
  •