R22/1983, ako pise riksa.
Kód:
     K některým dalším otázkám rozhodování soudů ve věcech  služeb
podle občanského zákoníku ( prodej  v  obchodě  a  obstaravatelské
služby).

                              Obsah.

A. Prodej v obchodě

   1. Předsmluvní povinnosti obchodních organizací

   2. Smlouva o prodeji v obchodě
      a) Vznik smlouvy o prodeji v obchodě
      b) Posuzování platnosti smlouvy o prodeji v obchodě

   3. Povinnosti obchodní organizace a  kupujícího  ze  smlouvy  o
      prodeji v obchodě

   4. Odpovědnost za vady věci prodané v obchodě
      a) Některé obecné otázky odpovědnosti za vady
      b) Zákonná a smluvní odpovědnost za vady
      c) Záruční doba
      d) Vada věci prodané v obchodě
      e) Uplatňování práv z odpovědnosti za vady
      f) Některé   otázky  související  s  uplatněním   práva   na
         odstranění vady (§ 250 o.z.)
      g) Některé otázky týkající se snížení ceny věci prodávané  v
         obchodě a slevy z ceny podle ustanovení § 251 odst.2 a  §
         252 o.z.
      h) Některé otázky související s uplatněním práva  na  výměnu
         věci podle ustanovení § 251 odst.1 o.z.
      i) Některé otázky související se zrušením smlouvy o  prodeji
         v obchodě (§ 251 odst.1 o.z.)
      j) Rozhodování o náhradě nutných nákladů (§ 236 odst.2 o.z.)

   5. Prodej použitých věcí v obchodě

   6. Některá   procesní  pochybení  vznikající  při  projednávání
      sporů mezi obchodními organizacemi a kupujícími

 B. Obstaravatelské služby

    Obstarání prodeje věci
      a) Posuzování   právního  vztahu  ze  smlouvy  o   obstarání
         prodeje věci
      b) Problematika platnosti obstaravatelského prodeje

     A.2.a) Smlouva  o prodeji v  obchodě je uzavřena,  jakmile se
účastníci  shodnou na  jejím obsahu.  Předpokladem vzniku  smlouvy
o prodeji  v obchodě  je dohoda  obchodní organizace  a kupujícího
o podstatných náležitostech této  smlouvy, t.j. o předmětu prodeje
a o jeho  ceně .  Chybí-li  dohoda účastníků  o kterékoli z těchto
dvou  podstatných   náležitostí,  smlouva  o   prodeji  v  obchodě
nevznikne.
     A.2.b) Při rozhodování o právech a povinnostech vyplývajících
z uzavřené smlouvy o  prodeji v obchodě soud se  vždy zabývá (jako
předběžnou otázkou)  tím, zda tato  smlouva byla platně  uzavřena.
Pokud by totiž  smlouva o prodeji v obchodě  byla neplatná, nebylo
by možné z ní samé  vyvozovat žádná práva ani povinnosti účastníků
a nepřicházela by tedy v úvahu ani odpovědnost obchodní organizace
za vady věci odevzdané kupujícímu

     Důvody  neplatnosti  smlouvy  o  prodeji  v  obchodě většinou
spočívají v neurčitosti dohody o některé z podstatných náležitostí
smlouvy (§ 37 o. z.).

     Pokud  bylo z  neplatné smlouvy  o prodeji  v obchodě plněno,
jsou účastníci povinni vzájemně si vrátit poskytnutá plnění (§ 452
a § 457 odst. 1 o. z.)

     A.3.   Obsahem právního vztahu ze smlouvy o prodeji v obchodě
jsou  práva   a  povinnosti  obchodní   organizace  a  kupujícího.
Předmětem  občanského  soudního  řízení  bývají  (kromě povinnosti
kupujících zaplatit  cenu prodané věci)  zejména nároky kupujících
vyvozované z  porušení právních povinností  obchodních organizací,
které vznikají  v souvislosti s  uzavřením smlouvy o  prodeji věcí
v obchodě.  Jde  o  povinnost  odevzdat  prodanou  věc  kupujícímu
(§ 239 odst. 2 o. z.),   povinnost    zajistit, aby  odevzdaná věc
měla požadovanou jakost,  množství, míru nebo váhu a  byla bez vad
(§ 224,  poslední  věta,  o. z.),  povinnost  prodávanou  věc před
kupujícím překontrolovat a předvést  její činnost (§ 244, poslední
věta, o. z.), povinnost seznámit kupujícího se zvláštními pravidly
užívání věci  (§ 245 o. z.)    a  povinnost prodat věc s  vadou za
nižší cenu a upozornit kupujícího na tuto vadu (§ 246 o. z.).

     Stupeň jakosti  prodávané věci může  být účastníky smlouvy  o
prodeji v  obchodě dohodnut nebo může  vyplývat z obecně závazného
právního předpisu  či technické normy. Pokud  v konkrétním případě
nebyl stupeň  jakosti dohodnut ani  nevyplývá z právního  předpisu
nebo  z  technické  normy,  lze  zpravidla  vycházet  z  toho,  že
prodávaná věc musí mít obvyklou  jakost. Obvyklá jakost může být u
různých věcí různá (zejména v  závislosti na jejich povaze, funkci
apod.).

     Předmětem soudního rozhodování  bývají také nároky kupujících
vyplývající  z  porušení  povinnosti  obchodní organizace seznámit
kupujícího  se  zvláštními  pravidly   užívání  věci,  obsažené  v
ustanovení § 245 o. z.

     Odpovědnost obchodní organizace za  takto vzniklou škodu (jak
vyplývá z ustanovení § 245,  poslední věta, o. z.) je odpovědností
bez zřetele na zavinění obchodní organizace

     A.4.a) Funkce  odpovědnosti  za  vady  při prodeji  v obchodě
spočívá  jednak v  reparaci majetkové  újmy způsobené  konkrétnímu
kupujícímu prodejem vadné věci,  jednak v preventivním působení na
výrobní, dovozní a obchodní organizace.

     Protože  povinnost  obchodní  organizace  odevzdat kupujícímu
prodanou  věc bez  vad (§ 244 o. z.)  platí pouze  ve vztahu  mezi
účastníky  této  smlouvy.  Z  toho  vyplývá,  že  právní  vztah  z
odpovědnosti za vady, který  je nejvýznamnějším následkem porušení
povinnosti stanovené  v § 244 o. z., vzniká  výlučně mezi obchodní
organizací a kupujícím.

     To  platí   i  v  případech,  kdy   vady  prodané  věci  jsou
odstraňovány  prostřednictvím  opravárenské  organizace  uvedené v
záručním listě  (§ 253, věta druhá,  o. z.). Určitá výjimka  platí
jen při  provádění záručních oprav motorových  vozidel prodaných v
obchodě,  kdy  je  vzhledem  k  ustanovení  § 9  odst. 1  vyhlášky
č. 18/1965 Sb.  podpůrně dána  odpovědnost opravárenské organizace
za vadné provedení záruční opravy.

     Soudy  si často  dostatečně neuvědomují,  že vzniká-li právní
vztah z odpovědnosti  za vady věci pouze mezi  účastníky smlouvy o
prodeji věci v obchodě, může  práva z této odpovědnosti uplatňovat
u obchodní organizace svým jménem vždy jen kupující. Proto byla-li
smlouva  o  prodeji  určité  věci  v  obchodě  uzavřena  za trvání
manželství jedním z manželů, je  pouze tento manžel (byť byla cena
věci  zaplacena   ze  společných  prostředků   manželů)  subjektem
případného právního  vztahu z odpovědnosti za  vady prodané věci a
jen on je také aktivně věcně legitimován k podání žaloby o splnění
povinnosti organizace z její odpovědnosti za vady prodané věci.

     Při  posuzování odpovědnosti  obchodní organizace  za vady ve
smyslu  ustanovení  občanského  zákoníku  je  třeba  mít  vždy  na
zřeteli,  že  tato  odpovědnost  nemůže  být  účastníky  smlouvy o
prodeji v obchodě vyloučena ani omezena (§ 233 odst. 3 o. z.).

     A.4.b) Je   třeba    rozlišovat  mezi   zákonnou  a   smluvní
odpovědností za vady  věcí prodaných v obchodě, a  to zejména mezi
zákonnou a smluvní zárukou. Správně  se poukazuje i na rozdíl mezi
smluvní  zárukou  založenou   jednostranným  prohlášením  obchodní
organizace  v  záručním  listě  (§ 248 odst. 3  o. z.)  a  smluvní
zárukou  založenou  dohodou  účastníků   smlouvy  o  prodeji  věci
v obchodě  (§ 233 odst. 1  o. z.). Soudy  při rozhodování  mají na
zřeteli, že jednostranné prohlášení obchodní organizace v záručním
listě ani dohoda obchodní organizace a kupujícího o smluvní záruce
nemohou vzhledem  k ustanovení § 233  odst. 3 o. z. vyloučit  nebo
omezit  práva kupujícího  ze zákonné  odpovědnosti za  vady (§ 247
a násl. o. z.).

     Některá  soudní  rozhodnutí  svědčí  o  tom,  že  soudy často
nevěnují   dostatečnou  pozornost   zjištění  toho,   zda  ohledně
konkrétní prodané věci platí smluvní  záruka, a v kladném případě,
jaká práva  má kupující nad  rámec zákonné záruky.  Smluvní záruka
totiž mnohdy  nespočívá jen v  prostém "prodloužení" doby  zákonné
záruky při zachování stejného obsahu.

     A.4.c) Při zkoumání včasnosti  uplatnění práva z odpovědnosti
za  vady soudy  správně vycházejí  z toho,  že uplatní-li kupující
právo  na odstranění  vady  věci  (§ 250 o. z.),  dochází vzhledem
k ustanovení  § 255  odst. 1  o. z.  uplatněním  tohoto  práva  ke
stavení  běhu záruční  doby. Záruční  doba zůstává  stavena až  do
doby,  kdy kupující  byl po  skončení opravy  povinen věc převzít
(§ 255  odst. 1 o. z.).  Není přitom  rozhodující, zda  k převzetí
věci obchodní organizací (organizací určenou k provádění záručních
oprav)  za  účelem  opravy  došlo  ihned  při  uplatnění  práva na
odstranění vady nebo až po uplynutí určité doby.

     V souvislosti s aplikací  ustanovení § 255 odst. 1 o. z. činí
někdy potíže posouzení konce  stavení běhu záruční doby. Jazykovým
(gramatickým) výkladem ustanovení § 255 odst. 1 o. z. lze dovodit,
že předpokladem pokračování běhu  záruční doby je provedení opravy
reklamované  vady.  Z  toho  vyplývá,  že  nepřistoupí-li obchodní
organizace (organizace určená k provádění záručních oprav) vůbec k
provedení opravy některé z reklamovaných vad prodané věci, záruční
doba zůstává stavena, dokud nebude  oprava této vady provedena. Je
však třeba zdůraznit, že pro pokračování běhu stavené záruční doby
není  rozhodující,  zda  záruční  oprava  byla  provedena řádně či
nikoliv.

     Poměrně často se stává, že  v průběhu zákonné záruční doby je
při  odstraňování  vady  (§ 250  o. z.)  vyměněna určitá součástka
prodané  věci.  V  takovém  případě  vzhledem  k  ustanovení § 255
odst. 2, věta  druhá, o. z. dobíhá  záruční doba ohledně  vyměněné
součástky ještě  poté, kdy záruční  doby týkající se  prodané věci
jako celku již uplynula. Vzniká otázka, zda kupující může i v této
době uplatnit z důvodu odpovídajících vad vyměněné součástky právo
na výměnu věci nebo právo na zrušení smlouvy, jejichž realizace se
nutně  dotkne také  těch částí  prodané věci,  za jejichž vady již
obchodní organizace neodpovídá.

     Při řešení  zmíněného problému je  třeba vycházet z  toho, že
občanský  zákoník  umožňuje  kupujícímu   uplatnit  z  důvodu  vad
(uvedených  v ustanovení  § 251 odst. 1  o. z.) prodané  věci, pro
kterou platí  záruka (§ 247 odst. 2  o. z.), právo na  výměnu věci
nebo právo na zrušení smlouvy po celou záruční dobu.

     Protože  při užívání  prodané  věci  v záruční  době většinou
dochází k jejímu částečnému spotřebování, lze dovodit, že občanský
zákoník  počítá s  tím, že  právo  na  výměnu věci  nebo právo  na
zrušení smlouvy  může být uplatněno i  v době, kdy se  záruka týká
již pouze její větší nebo menší části.

     Z toho  vyplývá, že platí-li  zákonná záruka již  jen ohledně
určité součástky prodané věci (§ 255 odst. 2, věta druhá, o. z.) a
na této součástce se vyskytne vada bránící řádnému užívání prodané
věci,  která   je  vzhledem  k  ustanovení   § 251  odst. 1  o. z.
dostatečným důvodem  pro uplatnění práva na  výměnu věci nebo nebo
práva  na  zrušení  smlouvy,   může  kupující  uplatnit  kterékoli
z těchto práv, i  když se jeho realizace dotkne  celé prodané věci
včetně  těch  částí,  za  jejichž  vady  již  obchodní  organizace
neodpovídá.

     K obdobnému  závěru lze dospět také  v případě smluvní záruky
týkající se  určité části prodané věci,  jestliže obsah této části
záruky je totožný s obsahem  zákonné záruky (tzn. má-li kupující v
jejím rámci mimo jiné i právo na výměnu věci nebo právo na zrušení
smlouvy).

     A.4.d) Při  výkladu pojmu vada  věci prodané v  obchodě nelze
pokládat  za správné  zužující výklady  tohoto pojmu  (např. že za
vadu  v právně  relativním slova  smyslu lze  považovat jen  vadu,
která brání řádnému užívání prodané  věci jako věci bez vady, nebo
váže-li se např. vada motorového vozidla pouze na rozpor se státní
technickou  normou  nebo  s   podmínkami  uvedenými  v  rozhodnutí
o udělení souhlasu k výrobě daného typu vozidla).

     Občanský zákoník  v ustanoveních části čtvrté,  hlavy první a
druhé  pojem vady  výslovně nedefinuje.  Pouze z  ustanovení § 244
o. z. vyplývá, že  věc prodanou v obchodě lze  považovat za vadnou
tehdy,   neodpovídá-li  technickým   normám.  Z   téhož  zákonného
ustanovení však  zároveň plyne, že rozpor  vlastností nebo projevu
prodané věci  s technickou normou  není nevyhnutelným předpokladem
toho, aby věc mohla být považována  za vadnou. V oblasti služeb, a
tedy i  prodeje v obchodě,  přicházejí v úvahu  především faktické
vady  (k  případným  právním  vadám  viz  ustanovení § 228 o. z.).
Faktickou  vadou věci  prodané  v  obchodě jsou  nedostatky jejích
vlastností nebo projevu, které zejména vzhledem k obsahu smlouvy o
prodeji v obchodě nebo prohlášení obchodní organizace o zaručených
vlastnostech  anebo vzhledem  k ustanovením  právních předpisů  či
technických norem měla prodaná věc mít. Za faktickou vadu věci lze
pokládat  i nedostatek  vlastností nebo  projevu, které  se u věcí
tohoto  druhu  prodávaných  v  obchodě  obecně předpokládají. Není
přitom  rozhodující,  zda  konkrétní  vada  brání  řádnému užívání
prodané věci jako  věci bez vady. Tento požadavek  musí být u vady
dán pouze  tehdy, jestliže má  být důvodem pro  uplatnění práva na
výměnu věci  nebo práva na zrušení  smlouvy (§ 251 odst. 1 o. z.),
tedy má-li jít o vadu zvlášť kvalifikovanou.

     Za  vadu  věci  prodané  v  obchodě  je třeba považovat nejen
výrobní vady, ale  např. i poškození věci, k  němuž došlo při její
přepravě nebo skladování před převzetím kupujícím.

     Za současné právní úpravy přitom není z hlediska odpovědnosti
obchodní organizace za vady rozhodující,  zda vada prodané věci má
povahu  vady  zjevné  nebo  skryté.  Obchodní  organizace odpovídá
kupujícímu  (§ 247 a  násl. o. z.)  i za  ty vady  prodané věci, o
nichž nevěděla, nebo dokonce ani nemohla vědět.

     Při posuzování  otázky, zda kupujícím  reklamovaný nedostatek
lze  považovat za  vadu, jejíž  výskyt zakládá  vznik odpovědnosti
obchodní organizace  ve smyslu ustanovení § 247  a násl. o. z., je
třeba  vždy věnovat  pozornost tomu,  zda nejde  o projev  běžného
opotřebení prodané věci nebo o  poškození, k němuž došlo zejména v
důsledku  nesprávného používání  věci. Z  důvodové zprávy  k části
čtvrté,  hlavě druhé  občanského zákoníku  je zřejmé,  že nejde  o
vadu, pokud  z povahy prodané  věci vyplývá, že  životnost věci je
kratší  než záruční  doba, a  proto při  obvyklém užívání  dojde k
celkovému  opotřebení prodané  věci ještě  před uplynutím  záruční
doby. Nebude  však možné považovat za  vadu, dochází-li při běžném
užívání prodané věci k jejímu nadměrnému opotřebení.

     Povahu  vady, za  niž  by  obchodní organizace  odpovídala ve
smyslu  ustanovení  § 247  a  násl.  o. z.,  nebude mít ani takové
poškození nebo projev prodané věci, k němuž došlo nebo dochází při
užívání  věci  nesprávným  způsobem,  zejména  při  jejím  užívání
v rozporu s  návodem k obsluze  (srov. ustanovení § 244,  poslední
věta, a § 245 o. z.).

     Je třeba  se zmínit i o  takových vlastnostech nebo projevech
prodané věci, které sice nesporně mají povahu vady, avšak obchodní
organizace vzhledem  k těmto vadám snížila  cenu věci a kupujícího
(pokud to není zřejmé již z  povahy prodeje) upozornila, že věc má
vadu  a o  jakou vadu  jde (§ 246  o. z.). Ani  za takové  vady by
obchodní  organizace  s  ohledem   na  ustanovení  § 247  odst. 1,
poslední věta, o. z. neodpovídala.

A.4.e) Uplatňování práv z odpovědnosti za vady:

     K tomu, aby nedošlo k zániku práv z odpovědnosti za vady věci
prodané  v  obchodě,  nestačí,  že  kupující  v záruční době vytkl
obchodní organizaci  vady věci, nýbrž  je nutné, aby  v této lhůtě
konkrétně uvedl, jaké právo z  tohoto důvodu u obchodní organizace
uplatňuje.

     Z toho je zřejmé, že  reklamace, tj. jednostranný právní úkon
kupujícího adresovaný obchodní  organizaci, kterým kupující vytýká
určitou vadu (vady) prodané věci,  sama o sobě nemá právní účinky.
Teprve  na základě  uplatnění práva  z odpovědnosti  za davy,  tj.
jednostranného  právního  úkonu  kupujícího  adresovaného obchodní
organizaci  (popřípadě  organizaci  určené  k  provádění záručních
oprav),  jímž kupující  dává obchodní  organizaci na  vědomí, jaké
právo v  souvislosti s reklamovanou vadou  zvolil, vzniká obchodní
organizaci  v  rámci  odpovědnostního  vztahu  konkrétní povinnost
odpovídající uplatněnému právu.

     Soudy  při projednávání  sporů  z  odpovědnosti za  vady věcí
prodaných v obchodě zjišťují, zda  a jaké konkrétní právo kupující
z důvodu vytčených vad u obchodní organizace uplatnil.

     Nepostačuje  jen  zjištění,  že  kupující  uplatnil  právo  z
odpovědnosti za vady, ale je třeba  se zabývat tím, zda toto právo
bylo  uplatněno  platným  způsobem,  včas,  na  správném  místě  a
důvodně.

     Je proto vždy zapotřebí zabývat se tím, zda tento právní úkon
byl  učiněn platně.  Neplatným, a  tedy neúčinným,  by bylo  např.
natolik neurčité uplatnění práva, z  něhož by nešlo dovodit, zda a
jaké konkrétní právo z odpovědnosti  za vady měl kupující při svém
projevu vůle na  mysli (viz § 37 o. z.).Nejvyšší soud  ČSR ve svém
rozhodnutí  sp. zn. 3 Cz 67/81  dospěl  k  závěru,  že také tehdy,
uplatní-li kupující  právo z odpovědnosti  za vady, aniž  by vytkl
(reklamoval) vady, z nichž zvolené  právo vyvozuje, jde o neurčité
a v důsledku toho neplatné uplatnění práva (§ 37 o. z.).

     Občanský   zákoník   nepředepisuje   pro   uplatnění  práv  z
odpovědnosti za vady věci prodané v obchodě zvláštní formu.

     Pokud by však šlo o  uplatňování práv ze smluvní záruky, není
vyloučeno,   aby  podmínky   této  části   záruky  stanovily   pro
uplatňování práv zvláštní formu.

     Jestliže práva z odpovědnosti za  vady věci prodané v obchodě
nejsou uplatněna ve lhůtě vyplývající z ustanovení § 254 odst. 1 a
2 o. z., zanikají uplynutím této  lhůty. Takto prekludovaných práv
se kupující nemůže úspěšně domáhat, a to ani žalobou u soudu.

     Řádně  uplatněná  práva  z  odpovědnosti  za  vady nezanikají
uplynutím  záruční  doby  (lhůty  podle  § 254  odst. 2  o. z.)  a
kupující se  nadále může jednostranně domáhat  jejich realizace, a
to případně i  žalobou u soudu. Platí přitom  (s výjimkou práva na
zrušení smlouvy) tříletá promlčecí doba (§ 101 o. z.), která podle
ustanovení § 102 o. z. počíná běžet  od uplatnění práva u obchodní
organizace.

     Místo  uplatnění práv  ze zákonné  odpovědnosti za  vady věcí
prodaných  v  obchodě  se  řídí  ustanovením  § 253 o. z. Kupující
uplatňují  práva  z  odpovědnosti  za  vady  většinou  v  prodejně
obchodní  organizace, kde  byla věc  prodána, popřípadě  (jde-li o
právo na  odstranění vady) v  záruční opravně organizace  určené k
provádění záručních oprav (§ 253, věta druhá, o. z.).

     Kupujícím uplatněné právo z odpovědnosti za vady věci prodané
v obchodě lze považovat za  důvodné za předpokladu, že reklamovaná
vada, která byla důvodem pro uplatnění tohoto práva:

     1. je skutečně vadou,
     2. vyskytuje  se na  prodané věci  v době  uplatnění práva  z
        odpovědnosti za vady a
     3. má  takovou  povahu,  jaká   je  pro  uplatnění  kupujícím
        zvoleného práva vyžadována.

     Soudy  často  zaměřují  dokazování  na  vady,  které  jsou na
prodané věci  v době rozhodování, zatímco  pro zkoumání důvodnosti
uplatněného práva z odpovědnosti za vady jsou rozhodující pouze ty
vady,  pro něž  kupující uplatnil  právo z  odpovědnosti za vady a
které se na věci vyskytovaly v době jeho uplatnění.

     Pokud se určitá vada vyskytovala  na prodané věci v minulosti
a ještě  před  uplatněním  práva   z  odpovědnosti  za  vady  byla
odstraněna, nelze  z důvodu výskytu  této vady uplatňovat  žádné z
práv  obsažených v  ustanoveních § 250  a § 251  odst. 1 a 2 o. z.
Výskyt   a   odstraňování   téže   vady   v   minulosti  je  ovšem
charakteristickým rysem opětného výskytu  vady po opravě ve smyslu
ustanovení   § 251  odst. 1   o. z.  Stejně   tak  při  posuzování
důvodnosti  uplatněného   práva  z  odpovědnosti   za  vady  nelze
přihlížet  ani k  takovým reklamovaným  vadám, které  se na věci v
době  uplatnění  práva  z  odpovědnosti  za  vady  nevyskytovaly a
vznikly až po uplatnění tohoto práva.

     Jednotlivá práva  z odpovědnosti za  vady nelze uplatňovat  z
důvodu  jakýchkoli  vad,  ale  vždy  jen  takových vad, které svou
povahou odpovídají  zákonným požadavkům (u práv  ze smluvní záruky
podmínkám této části záruky).

     Při  výskytu určitých  vad dává  občanský zákoník  kupujícímu
možnost  vybrat si  některé z  více práv  z odpovědnosti  za vady.
Např.  při  výskytu  většího  počtu  odstranitelných  vad  se může
kupující rozhodnout, zda uplatní právo na jejich odstranění (§ 250
o. z.), nebo právo na výměnu věci (§ 251 odst. 1 o. z.), popřípadě
právo na  zrušení smlouvy (§ 251  odst. 1 o. z.). Soudy  si mnohdy
neuvědomují účinky uplatnění jednoho z více práv z odpovědnosti za
vady přicházející v úvahu.

     Jestliže  kupující může  z důvodu  konkrétní vady  (vad) věci
prodané  v  obchodě  uplatnit  více  práv  z odpovědnosti obchodní
organizace za  vady, je rozhodnutí,  které z těchto  práv uplatní,
věcí  jeho volby.  Jakmile kupující  tuto volbu  vykoná a  uplatní
jedno  z  možných  práv,  je  svým  projevem  vůle  vázán a nemůže
jednostranně volbu  uplatněného práva měnit.  Jiné právo z  důvodu
téže  vady by  mohl uplatnit  pouze tehdy,  kdyby uplatněné  právo
zaniklo  (např.  v  souvislosti  s  nemožností  plnění  ve  smyslu
ustanovení § 93 o. z.) nebo kdyby vada, pro kterou bylo uplatněno,
nabyla   nového  charakteru   (např.  odstranitelná   vada  nebyla
odstraněna ve lhůtě podle § 250, věta druhá, případně podle § 253,
poslední věta, o. z.,  takže ji lze po marném  uplynutí této lhůty
považovat za neodstranitelnou). V  posledně uvedeném případě je na
kupujícím, zda  setrvá na uplatněném právu,  nebo zda uplatní jiné
právo, které do doby, než vada nabyla nového charakteru, neměl.

     Při  posuzování  účinků  zvoleného   a  uplatněného  práva  z
odpovědnosti za vady  je třeba mít na zřeteli,  že není vyloučeno,
aby se  obchodní organizace s  kupujícím dohodla na  odstoupení od
právního úkonu, jímž bylo uplatněno určité právo z odpovědnosti za
vady (- 496 a  § 48 odst. 1 o. z.), a aby  tito účastníci uzavřeli
písemnou dohodu o vzdání se uplatněného práva (§ 91 o. z.), dohodu
o poskytnutí jiného plnění (§ 90  o. z.) anebo v případě spornosti
uplatněného práva dohodu o právech, jež jsou mezi účastníky sporná
(§ 92  odst. 1 o. z.).  Dohody ve  smyslu ustanovení  § 496 a § 48
odst. 1,  § 91  i  § 90  o. z.  však  nepřicházejí  v úvahu tehdy,
bylo-li  uplatněno  právo  na  zrušení  smlouvy,  a  to vzhledem k
účinkům uplatnění tohoto práva.

     Práva  z odpovědnosti  za vady  (§ 247 a  násl. o. z.) lze za
určitých  podmínek  uplatnit   i  eventuálním  nebo  alternativním
způsobem. Některými specifickými  otázkami takového uplatnění práv
z odpovědnosti  za  vady  se  zabývala stanoviska občanskoprávního
kolegia Nejvyššího soudu ČSR, jež byla uveřejněna pod č. 17/1976 a
pod č. 2/1980 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek.

A.4.f) Některé otázky související s uplatněním práva na odstranění
       vady (§ 250 o. z.)


     Posouzení toho, jaký postup při odstraňování vady věci zvolí,
přísluší   zásadně  obchodní   organizaci  (organizaci   určené  k
provádění záručních oprav). Z ustanovení části čtvrté, hlavy první
a druhé občanského zákoníku nevyplývá výslovné právo kupujícího na
odstranění  vady prodané  věci určitým  způsobem. Odstranění  vady
věci  lze provést  prakticky  dvojím  způsobem: buď  opravou vadné
součástky  prodané věci,  nebo výměnou  vadné součástky  za novou,
bezvadnou. Požadavek  výměny vadné součástky prodané  věci se tedy
(s  výjimkou  obsaženou  v  ustanovení  § 250,  věta třetí, o. z.)
neopírá  o samostatné  právo kupujícího  na výměnu,  nýbrž je  jen
formou realizace práva na odstranění vady. Přesto je však třeba, a
to zvláště v případech, kdy obchodní organizace (organizace určená
k provádění  záručních  oprav)  nabízí  kupujícímu odstranění vady
nedostatečným způsobem, připustit možnost, aby se kupující domáhal
(případně i žalobou u soudu)  odstranění vady určitým, povaze vady
odpovídajícím způsobem.

     Domáhá-li se  kupující, aby obchodní  organizaci bylo uloženo
odstranit  reklamované vady  věci požadovaným  způsobem, musí  být
žalobní  návrh   natolik  konkrétní,  aby   výrok  rozhodnutí  byl
dostatečně určitý z hlediska případného výkonu rozhodnutí.

     Další závažná výkladová otázka  týkající se uplatňování práva
na odstranění vady  věci prodané v obchodě vzniká  v souvislosti s
nedodržením stanovené lhůty záruční opravy.

     Co se rozumí včasností  odstranění vady, vyplývá z ustanovení
§ 250, věta druhá, a z ustanovení § 253, poslední věta, o. z.

     Nestane-li  se tak,  tedy nebude-li  reklamovaná vada prodané
věci,  ohledně   níž  kupující  účinně  uplatnil   právo  na  její
odstranění,  odstraněna v  této lhůtě,  lze považovat reklamovanou
vadu za neodstranitelnou.

     Není  přitom rozhodující,  z jakého  subjektivního důvodu  na
straně   obchodní  organizace   (organizace  určené   k  provádění
záručních oprav) nebyla vada ve lhůtě odstraněna.

     Jakmile   lhůta  stanovená   pro  provedení   záruční  opravy
reklamované  vady  (§ 250,  věta  druhá,  a  § 253, poslední věta,
o. z.) marně uplyne,  je na kupujícím, aby se  rozhodl, zda setrvá
na uplatněném právu na odstranění  vady, nebo zda z důvodu nastalé
subjektivní   neodstranitelnosti   vady   uplatní   jiné  právo  z
odpovědnosti za vady (právo na slevu z ceny, právo na výměnu věci,
právo na zrušení smlouvy).

     Přitom vždy platí, že  obchodní organizace (organizace určená
k provádění  záručních oprav)  se nemůže  zprostit své  povinnosti
odstranit  reklamovanou vadu  prodané věci,  ohledně níž  kupující
účinně  uplatnil právo  obsažené v  ustanovení § 250,  věta první,
o. z., poukazem na její subjektivní neodstranitelnost.

     Podobným  způsobem  je  třeba  postupovat  i tehdy, nebyla-li
reklamovaná vada  prodané věci odstraněna  ve lhůtě stanovené  pro
záruční opravy v podmínkách smluvní záruky.

A.4.g.) Některé  otázky týkající  se snížení  ceny věci  prodávané
        v obchodě  a slevy z  ceny podle ustanovení  § 251 odst. 2
        a § 252 o. z.:


     Kromě snížení  ceny z důvodu  vad ve smyslu  ustanovení § 246
o. z. obchodní  organizace někdy snižují  ceny prodávaných věcí  i
bez  souvislosti  s  konkrétními  vadami  jednotlivých  věcí.  Jde
zejména  o tzv.  výprodejové nebo  posezónní snížení  cen. Protože
podle ustanovení  § 247 odst. 1, poslední věta, o. z.  platí, že u
věcí prodávaných  za nižší cenu neodpovídá  obchodní organizace za
vadu, pro  kterou byla cena  snížena, vzniká otázka,  zda podobným
způsobem  není ze  zákona  omezen  i rozsah  odpovědnosti obchodní
organizace za  vady věcí prodaných s  výprodejovýn nebo posezónním
snížením  ceny. Výprodejové,  posezónní nebo  jiné obdobné snížení
ceny však  není poskytováno v  souvislosti s žádnou  vadou prodané
věci. Lze proto dovodit, že na  prodej věci s takto sníženou cenou
nedopadá  ustanovení § 247  odst. 1, poslední  věta, o. z.,  takže
obchodní organizace u věcí prodaných s výprodejovou nebo posezónní
slevou odpovídá za vady (§ 247 a násl. o. z.) v plném rozsahu.

     Při zkoumání výše slevy z  ceny je třeba vycházet z odborného
(tj.  zpravidla  znaleckého)  posouzení  reklamované  vady a všech
okolností  jejího  výskytu.  Obchodní  organizace  se  v občanském
soudním  řízení  někdy  domáhají  stanovení  slevy  z ceny ve výši
odpovídající hodnotě  vadné součástky, popřípadě  nákladům na její
odstranění, jde-li o odstranitelnou  vadu (srov. případy ve smyslu
ustanovení § 252  o. z.). Takový zužující  výklad ustanovení § 251
odst. 2  o. z. (popřípadě  § 252 o. z.)  není však  na místě. Výše
slevy  by neměla  vyjadřovat  jen  samotné snížení  směnné hodnoty
prodané věci.

A.4.h.) Některé  otázky související  s uplatněním  práva na výměnu
        věci podle ustanovení § 251 odst. 1 o. z.:

     Při  uplatnění  tohoto  práva  ani  při  jeho realizaci proto
nedochází k zániku smlouvy o prodeji v obchodě. Z toho vyplývá, že
kupující má právo na výměnu vadné věci (§ 251 odst. 1 o. z.) pouze
za takovou věc, která bude značkou, typem, provedením apod. shodná
s původně odevzdanou věcí.

     Vzhledem  k tomu,  že k   výměně vadné  věci dochází  v rámci
existující smlouvy  o prodeji v obchodě,  nemá obchodní organizace
ani kupující při změně ceny této  věci v době od jejího prodeje do
výměny právo na  zaplacení  rozdílu  v  ceně.  Provedení výměny má
také vliv na  běh záruční doby, neboť vzhledem  k ustanovení § 255
odst. 2  o. z.  začne  od  převzetí  nové  věci běžet záruční doba
znovu. Totéž platí při výměně vadné součástky prodané věci (§ 250,
věta třetí,  o. z.) ohledně  záruční doby  vyměněné součástky (viz
§ 255 odst. 2, věta druhá, o. z.).

     Důvodem pro  uplatnění práva na výměnu  věci podle ustanovení
§ 251 odst. 1 o. z. je neodstranitelná  vada, větší počet vad nebo
opětný výskyt vady  po opravě, avšak jen za  předpokladu, že brání
řádnému užívání prodané věci.

     Soudy jsou při svém  rozhodování často postaveny před otázku,
zda  určitý počet  reklamovaných vad  vyskytujících se  na prodané
věci v době  uplatnění práva z odpovědnosti za  vady lze považovat
za větší počet vad.

     Lze na  základě jazykového (gramatického)  výkladu ustanovení
§ 251  odst. 1  o. z.,  jakož  i  vzhledem  k předpokladům řádného
prodeje  vyplývajícím z  ustanovení  § 244  o. z., dovodit,  že za
větší  počet vad  věci prodané  v obchodě  lze zpravidla považovat
alespoň tři  vady věci. Uvedený právní  názor zaujal Nejvyšší soud
např. ve svých rozhodnutích sp. zn. 3 Cz 67/81 a 1 Cz 54/82.

     Pokud jde o výklad pojmu  opětný výskyt vady po opravě, shora
citovaná  rozhodnutí Nejvyššího  soudu  ČSR  dále dovodila,  že za
opětný  výskyt vady  lze zpravidla  považovat výskyt  téže vady po
jejích alespoň dvou předchozích opravách.

     Jde-li  o  větší  počet  vad,  pak  řádnému užívání věci musí
bránit každá z těchto vad, neboť jinak by postačovalo, aby řádnému
užívání  věci bránila  pouze jediná  (navíc odstranitelná)  vada a
celý soubor  většího počtu vad by  splňoval předpoklady požadované
ustanovením  § 251  odst. 1  o. z.,   byť  by  ostatní  vady  byly
prakticky pominutelné.

     Posuzují-li  soudy   vady  motorových  vozidel   prodaných  v
obchodě,  přihlížejí často  k tomu,  zda reklamovaná  vada vozidla
znamená  porušení  některého  ustanovení  vyhlášky  č. 90/1975 Sb.
Tento  postup  je  v  souladu  se  závěrem vyjádřeným v rozhodnutí
Nejvyššího  soudu  sp. zn. 3 Cz 62/78,  podle  něhož  takové  vady
motorových  vozidel představující  porušení vyhlášky  o podmínkách
provozu na  pozemních komunikacích (jako  jsou vady brzd,  unikání
oleje, kmitání kol apod.) je  třeba vždy považovat za vady bránící
jejich řádnému užívání.

A.4.i.) Některé otázky  související se zrušením  smlouvy o prodeji
        v obchodě (§ 251 odst. 1 o. z.):

     Ke zrušení smlouvy z důvodu odpovědnosti za vady věci prodané
v obchodě dochází okamžikem, kdy  obchodní organizaci došel projev
vůle kupujícího,  že smlouvu ruší.  Z toho vyplývá,  že ke zrušení
smlouvy o  prodeji v obchodě (§ 251  odst. 1 o. z.) není zapotřebí
žádné zvláštní součinnosti obchodní organizace ani že tuto smlouvu
neruší  soud výrokem  svého rozhodnutí.  Soud by  mohl za  splnění
podmínek  uvedených  v  ustanovení  § 80 písm. c)  o. s. ř.  pouze
určit ,  zda    konkrétním  právním  úkonem  kupujícího  došlo  či
nedošlo ke zrušení smlouvy.

     Účinné uplatnění práva na zrušení smlouvy o prodeji v obchodě
má za  následek zánik právního  vztahu mezi obchodní  organizací a
kupujícím z uzavřené smlouvy o prodeji v obchodě. Spolu se zánikem
tohoto právního vztahu zaniká i vlastnické právo kupujícího k věci
nabyté   na  základě   zrušené  smlouvy   a  odpovědnost  obchodní
organizace  za  vady  prodané  věci.  Vzhledem  k  ustanovení § 48
odst. 2 o. z. nastávají tyto účinky ex tunc (od počátku). Obchodní
organizace také po zrušení smlouvy neodpovídá za výskyt nových vad
na dosud nevrácené věci.

     Od svého zrušovacího projevu  vůle může kupující jednostranně
odstoupit  jen  do  té  doby,   než  jeho  projev  dojde  obchodní
organizaci.  Jednou zrušená  smlouva  o  prodeji v  obchodě nemůže
znovu  nabýt  účinnosti.  Proto  není  možná  ani  dohoda obchodní
organizace  a  kupujícího  o  odstoupení  od  došlého  zrušovacího
projevu vůle (§ 496 a § 48 odst. 1 o. z.), písemná dohoda o vzdání
se uplatněného práva na zrušení  smlouvy (§ 91 odst. 1 o. z.) nebo
dohoda o poskytnutí jiného plnění (§ 90 o. z.).

     Vyloučeno samozřejmě není ani uzavření nové smlouvy o prodeji
téže věci v obchodě. Tato nová smlouva o prodeji v obchodě by však
byla podstatně  odlišná od původně  uzavřené smlouvy, neboť  jejím
předmětem by byl prodej již použité věci.

     Domáhá-li se některý z účastníků  smlouvy o prodeji v obchodě
vzájemného vrácení plnění po zrušení  této smlouvy, musí se soud v
prvé  řadě zabývat  tím,  zda  tvrzeným zrušovacím  právním úkonem
skutečně došlo k účinnému zrušení smlouvy.

     Jestliže smlouva  o prodeji v  obchodě byla účinně  zrušena a
dochází  ke vzájemnému  vrácení plnění  (§ 457 odst. 1  o. z.), má
kupující právo na  vrácení ceny prodané věci v  zaplacené výši bez
ohledu na  to, zda v mezidobí  došlo ke zvýšení nebo  snížení ceny
týchž věcí prodávaných v obchodě.

     Při  realizaci  práva  na  zrušení  smlouvy vznikají problémy
související s  tím, že prodaná  věc je kupujícím  vrácena obchodní
organizací v opotřebeném stavu. Zmíněnou problematikou se zabývalo
již   stanovisko   občanskoprávního   kolegia   Nejvyššího   soudu
uveřejněné pod č. 17/1976 Sbírky, které pod bodem IV. dovodilo, že
vrací-li kupující  po účinném uplatnění  práva na zrušení  smlouvy
nebo práva na výměnu věci  obchodní organizaci věc již používanou,
nemá  obchodní organizace  právo na  náhradu za  znehodnocení této
věci  vzniklé jejím  užíváním  a  opotřebením od  okamžiku zrušení
smlouvy nebo výměny věci. Citovaný právní názor vychází z toho, že
kupující užíval  věc až do  zrušení smlouvy (výměny  věci) v dobré
víře jako vlastník, takže vůči  němu nelze požadovat vydání užitků
za tuto  dobu (§ 458 odst. 2 o. z.),  jejichž výše bývá posuzována
podle míry vzniklého opotřebení věci.

     Poměrně často  se stává, že  mezi zrušením smlouvy  o prodeji
určité věci  v obchodě a jejím  vrácení obchodní organizaci uplyne
dosti  dlouhá doba,  po kterou  kupující mnohdy  věc nadále užívá.
Protože zrušením smlouvy o prodeji  v obchodě přestal být kupující
v dobré  víře  ohledně  svého  vlastnického  vztahu  k této věci a
oprávněnosti   jejího   dalšího   užívání,   přichází  vzhledem  k
ustanovení  § 458   odst. 2  o. z.  v   úvahu  požadavek  obchodní
organizace na vydání takto vzniklých užitků.

A.4.j.) Rozhodování  o  náhradě  nutných  nákladů  (§ 236  odst. 2
        o. z.)

     Stejně  jako  práva  z  odpovědnosti  za  vady (§ 247 a násl.
o. z.) i právo na náhradu nutných nákladů musí kupující uplatnit u
obchodní organizace  v zákonem předepsané  prekluzívní lhůtě. Tato
lhůta  vyplývá z  ustanovení § 236  odst. 2, poslední  věta, o. z.
Žalobou u soudu se tedy  kupující může úspěšně domáhat náhrady jen
takových nutných nákladů, na něž předtím uplatnil právo u obchodní
organizace.   Protože   obchodní   organizace   zůstává  nositelem
odpovědnosti za vady věci prodané  v obchodě i tehdy, jsou-li vady
odstraňovány  organizací  určenou   k  provádění  záručních  oprav
(§ 253, věta druhá, o. z.), platí,  že i nutné náklady vzniklé při
takovémto uplatnění a realizaci práva  na odstranění vady je třeba
uplatnit u obchodní organizace.

     Dalším  předpokladem  úspěšného  uplatnění  práva  na náhradu
nutných  nákladů  (§ 236  odst. 2  o. z.)  je  to, že tyto náklady
kupujícímu vznikly v souvislosti s platným, včasným, důvodným a na
správném místě  učiněným uplatněním práva z  odpovědnosti za vady,
popřípadě  v souvislosti  s  realizací  takto uplatněného  práva z
odpovědnosti  za vady.  Přitom však  není zapotřebí,  aby obchodní
organizace (organizace  určená k provádění  záručních oprav) vznik
nutných nákladů zavinila.

     Za nutné náklady ve smyslu ustanovení § 236 odst. 2 o. z. lze
považovat  např.  náklady  vynaložené  na  přepravu  vadné věci do
záruční opravny, jízdné kupujícího při cestě do záruční opravny za
účelem vyzvednutí opravené věci, poštovné při písemném uplatňování
práv z odpovědnosti za vady apod.

A.6.   Některá   procesní  pochybení   vznikající při projednávání
       sporů mezi obchodními organizacemi a kupujícími

     U  některých soudů  i nadále  přetrvává přehlížení nedostatků
žalobního návrhu, zejména pokud jde o jeho určitost.

     Často se  chybuje při uplatňování  práva na vzájemné  vrácení
plnění po  zrušení smlouvy. V tomto  směru jde zejména o  dosud se
objevující nesprávný  požadavek zrušení smlouvy  soudem, požadavek
nadbytečného určení, že smlouva byla zrušena účinně v případech, v
nichž se zároveň žaluje o  vzájemné vrácení plnění, nebo požadavek
vrácení poskytnutého plnění bez vyjádření vzájemnosti.

B.b.) Problematika platnosti obstaravatelského prodeje

     Nejčastějším  důvodem  neplatnosti  smlouvy  o  prodeji  věci
uzavírané  obstaravatelskou   organizací  na  základě   smlouvy  o
obstarání  prodeje  věci  (§ 289  a  násl.  o. z.) bývá předražení
prodávané věci.

     Další důvod neplatnosti obstaravatelského prodeje by mohl být
spatřován  v tom,  že prodej  určité věci  byl proveden na základě
smlouvy o jeho  obstarání (§ 289 a násl. o. z.)  uzavřené s někým,
kdo nebyl oprávněn  věcí takto disponovat. Tak by  tomu bylo např.
v případě    obstaravatelského   prodeje    věci   větší   hodnoty
z bezpodílového  spoluvlastnictví  manželů,  k  němuž druhý manžel
nedal souhlas (§ 145 odst. 1 o. z.).

     Práva    na    vzájemné    vrácení    plnění   z   neplatného
obstaravatelského prodeje  (§ 457 odst. 1 o. z.)  se musí kupující
domáhat  nikoli   vůči  obstaravatelské  organizaci,   nýbrž  vůči
prodávajícímu (srov.  stanovisko uveřejněné pod  č. 19/1974 Sbírky
soudních rozhodnutí a stanovisek).

     Rovněž  pokud by  šlo o  právo na  vzájemné vrácení plnění po
odstoupení od smlouvy o  prodeji věci svěřené do obstaravatelského
prodeje, a  to pro omyl (§ 49  o. z.), musela by žaloba  (pokud by
nebylo možné uplatněný nárok podřadit pod ustanovení § 295 odst. 1
o. z. o  odpovědnosti obstaravatelské organizace  za vady nebo  za
nedostatek vlastností  prodané věci) směřovat proti  tomu, kdo věc
svěřil do obstaravatelského prodeje.

B.c.) Odpovědnost  za   vady  a  za   nedostatek  vlastností  věci
      uvedených při obstaravatelském prodeji:

     Organizace,  která  obstarala  prodej  věci  (§ 289  a  násl.
o. z.), odpovídá kupujícímu  za její vady a za  to, že prodaná věc
má vlastnosti uvedené organizací  při jejím prodeji (§ 295 odst. 1
o. z..  Tuto  odpovědnost  organizace   nelze vyloučit ani  omezit
(§ 233 odst. 3  o. z.). Z toho vyplývá,  že subjektem odpovědnosti
za  vady  nebo  nedostatek  vlastností  věci,  jež  byla předmětem
obstaravatelského prodeje,  nebude nikdy ten,  za něhož organizace
prodej obstarala.

     Pouze z  ustanovení § 295 odst. 2 o. z.  vyplývá, že rozsah i
obsah této zákonné odpovědnosti je  třeba posuzovat obdobně jako u
odpovědnosti za  vady při prodeji použitých  věcí podle ustanovení
části čtvrté, hlavy druhé občanského zákoníku.

     Protože  z ustanovení  § 247 odst. 1,  věta druhá,  o. z. lze
vzhledem k  ustanovením § 244 a  § 246 o. z. dovodit,  že obchodní
organizace při  prodeji použité věci  v obchodě neodpovídá  jen za
takové  opotřebení věci,  které je  vyjádřeno v  její ceně, nebude
obdobně  ani  při  obstaravatelském  prodeji  organizace odpovídat
kupujícímu za  opotřebení, k němuž  došlo při používání  této věci
před  jejím  obstaravatelským  prodejem,  jen  za  předpokladu, že
zmíněné  opotřebení je  vyjádřeno v  ceně. Vzhledem  k ustanovením
§ 295 odst. 2, § 246  a § 247 odst. 1, věta třetí,  o. z. lze dále
dospět k  závěru, že obstaravatelská  organizace nebude kupujícímu
odpovídat ani  za vady prodané  věci, k nimž  bylo přihlédnuto při
stanovení ceny a na něž byl kupující upozorněn.

     Protože  ustanovení   § 295  odst. 1  o. z.   rozlišuje  mezi
odpovědností za vady a odpovědností za nedostatek vlastností věci,
která je předmětem obstaravatelského prodeje, bude obstaravatelská
organizace odpovídat kupujícímu i  za nedostatek takové vlastnosti
uvedené při prodeji věci, který nelze považovat za vadu, popřípadě
za  nějž by  organizace jinak  neodpovídala (např.  organizace při
obstaravatelském  prodeji uvede,  že věc  je opotřebena  méně, než
kolik by běžně odpovídalo době jejího užívání, a ukáže se opak).

     Obdobně  jako při  prodeji věcí  v obchodě  i pro odpovědnost
obstaravatelské  organizace  za  vady  nebo  nedostatek vlastností
prodané věci platí, že nestačí, aby kupující vady pouze vytkl, ale
že také musí u obstaravatelské organizace uplatnit příslušné právo
z její  odpovědnosti (§ 295  o. z.),  jež  z těchto  vad vyvozuje.
V případě, že se kupující bude uplatněného práva domáhat žalobou u
soudu,  bude se  soud zabývat  tím, zda  toto právo bylo uplatněno
platným způsobem, včas na správném místě a důvodně.

     Při  obstarání  prodej  věci  (§ 289  a  násl. o. z.) neplatí
vzhledem k  ustanovení § 295 odst. 2  a § 247 odst. 2  o. z. žádná
zákonná   záruka.  Obstaravatelská   organizace  proto  kupujícímu
odpovídá jen  za ty vady  nebo nedostatek vlastností,  které se na
věci, jež byla předmětem  obstaravatelského prodeje, vyskytovaly v
době, kdy obstaravatelská organizace a kupující uzavřeli smlouvu o
jejím prodeji.

     Pro   vytčení   vad   (nedostatku   vlastností)  a  uplatnění
příslušného  práva  z  odpovědnosti   za  vady  platí  vzhledem  k
ustanovení  § 295  odst. 2  a  § 254  odst. 2  o. z.  šestiměsíční
prekluzívní lhůta počítaná od uzavření smlouvy o prodeji věci.

     Pro posuzování obsahu odpovědnosti obstaravatelské organizace
za vady a nedostatek vlastností  prodané věci vyplývá z ustanovení
§ 295  odst. 2 a  § 252  o. z.  naprosto jednoznačně,  že kupující
nemůže  při   obstarání  prodeje  věci   uplatnit  z  důvodu   vad
(nedostatku vlastností) této  věci právo na její výměnu,  a to ani
tehdy,   kdyby  vady   (nedostatek  vlastností)   jinak  splňovaly
požadavky vyplývající z ustanovení § 251 odst. 1 o. z.

     Pokud  jde o  právo na  zrušení smlouvy,  vyskytnou-li se  na
věci, jež  byla prodána v rámci  obstaravatelského prodeje, takové
vady  (nedostatek  vlastností),   které  svou  povahou  odpovídají
požadavkům  obsaženým  v  ustanovení  § 251  odst. 1  o. z.,  může
kupující  z tohoto  důvodu zrušit  smlouvu (§ 295  odst. 2 a § 251
odst. 1 o. z.).

     Soudy  někdy  chybují  při  posuzování důvodnosti uplatněného
práva na  zrušení smlouvy (§ 295  odst. 2 a § 251  odst. 1 o. z.),
neboť se zabývají tím, zda reklamovaná vada, pro kterou bylo právo
na zrušení smlouvy uplatněno,  činí prodanou věc neupotřebitelnou.
Neupotřebitelnost  prodané  věci  mezi  občany  je  předpokladem k
odstoupení  od  smlouvy  při  prodeji  věci  mezi občany ve smyslu
ustanovení § 339 a násl. o. z. (viz § 401 odst. 1 o. z.). Jde-li o
zrušení smlouvy  pro vady (nedostatek vlastností)  v souvislosti s
obstaráním prodeje  věci (§ 289 a  násl. o. z.), je  třeba se vždy
zabývat  tím,  zda  vady  (nedostatek  vlastností) nebrání řádnému
užívání prodané věci (viz ustanovení § 251 odst. 1 o. z.). Každý z
obou uvedených pojmů vyjadřuje poněkud odlišný stupeň projevů vady
(nedostatku vlastností) věci.

     Při  prodeji  použitých  věcí  v  obchodě  není vyloučeno ani
uplatnění  práva  na  odstranění  vady  (§ 250  o. z.). Proto je s
přihlédnutím k  ustanovení § 295 odst. 2  o. z. třeba dovodit,  že
obdobně   může  kupující   postupovat  i   tehdy,  vyskytne-li  se
odstranitelná  vada  (nedostatek  vlastností),  za  niž organizace
odpovídá, při obstarání prodeje věci  ve smyslu ustanovení § 289 a
násl. o. z.