No, NV30 byla nevalná i po teoretický stránce, nVidii se to prostě blbě sešlo:

Nejdřív NV20 (GF3) a protože se očekávala R8500, tak část lidí pracovala na výkonnější GF4(Ti), část lidí na NV3a (Xbox) a na vývoj další generace zbylo jen pár lidí a bylo ještě docela málo času, takže vzali co měli, tzn. 3D jádro z 3Dfx Rampage, a protože Rampage byl nejflexibilnější návrh z toho všeho co měli, vzali pár prvků jako základ architektury...

Jenže to byla neskutečná chyba, protože Rampage byla designovaná jako DX8 čip, ne DX9 čip! Takže oni na základ tohohle DX8 čipu pro rok 2000 (4 pipelines, 128bit sběrnice, SM1.x ve fixed-function pipeline) naroubovali SM2.0 ALUs a bylo hotovo. (ještě přidali vertex array, nV-like FSAA a na každou pipeline ještě o TMU navíc). Je fakt, že jako DX8 karta je FX rychlá, ale holt se po ní nesmí chtít víc... co by tak měl člověk čekat od čipu, kterej vychází z návrhu GPU, který mělo konkurovat GeForce3. A tak tomu "pomohli" vysokýma frekvencema na jádře (=mizerná výtěžnost, množství tepla) a nejrychlejšíma dostupnýma pamětma (=vysoká cena, množství odpadního tepla).

To pak není divu, že to porazila karta s 8mi pipelines a 256bit sběrnicí navržená od základu pro 2.0 shadery. To FXce nemohla pomoct ani o 60% vyšší frekvence.

Abych se vrátil ke Xenosu - to je skutečně nový návrh (tzn. nevychází z žádný starý architektury) a ani jeho parametry nejsou špatný. V podstatě historicky nejvyšší propustnost paměťový sběrnice, nejvíce shader jednotek, efektivní tile-based deferred rendering... Jen by byla škoda, kdyby ATi budoucí PC verzi ořezala o EDRAM. Nedovedu si moc dobře představit, jak by potom dokázal nějak efektivně fungovat... Takže jen ať je G80 (či co to bude) rychlá, ať ATi nezbyde než EDRAM ponechat

ať to není jen OT: právě kvůli tomu "příběhu" s nVidií má dost lidí strach, aby R520 nedopadla podobně jako FX. Část vývojovýho týmu pracovala nejdřív na R420, část na Xenosu a ten zbytek na R520. A údajně ty "největší mozky" za vývojem R520 nestály. Útěchou může být, že ATi má k dispozici mnohem víc lidí, než nVidia v době začátků vývoje FXky, a tak nezbývá než doufat, že vývoj R520 nerozjela uklízečka, která zrovna měla volno...