R520 byl původně navržen jako 16pip čip. Je to prostý. V roce 2002 byl vydaný R300/R9700 jako 8pip čip a jeho nástupce měl mít 16pipeline (R400). Jenže nVidia byla s NV40 o hodně napřed (NV40 měla mít původně 8 pipeline; NV30 měla 4 pipelines), a ATi bylo jasný, že R400 nestihne dodělat. Tak ATi vzala R380 (možná vzpomeneš, že se jeden čas mluvilo o čipu s názvem R380, který měl být vydán jako Radeon 9900, ale nikdy nevyšel), byly provedeny určité úpravy (možnost 16 pipelines) a byl vydán jako R420/X800 (to je důvod, proč se nejmenoval R400 - ten totiž ještě nebyl dokončen). nVidia následně zrušila 8pip NV40 a nahradila jií projektem NV45 (16pip), který přejmenovala na NV40 (přičemž NV45 bylo ponecháno pouze pro PEG verzi).
Tak se dostáváne k tomu, že dnešní R520 není nic jinýho, než původní R400, tedy nástupce R300 (8pip), což snadno zdůvodňuje počet pixel pipeline. R400/R520 NIKDY neměl mít více pipelines. ATi chtěla původně vydat R520 koncem června a ve specifikacích tehdy bylo 16 pixel pipelines. Jenže výtěžnost byla mizerná a projekt se odložil.
Pak se objevila zpráva (nevím, tu už potvrzenou nemám, takže to pravda být nemusí), že ATi ruší 16pip R520 a na její místo přijde R580 přejmenovaná na R520 (něco podobnýko jako původní a nová NV40/45). R580 pak bude jiný čip, případně čip se zvýšeným počtem pipelines (i původní R580 měla mít 16 pipelines, ale zřejmě zvýšený počet ALUs).
Tolik k R520 a 16 pipelines![]()