Vztah mezi podnikateli upravuje obchodní zákoník. Vztah mezi podnikatelem a nepodnikatelem upravuje občanský zákoník. Příslušná ustanovení občanského zákoníku jsou tady někde odcitována a pro nepodnikatele z nich vyplývá to, co se tady řešilo na začátku threadu.

Několik citací z obchodního zákoníku (verze ze začátku 2004, novější nemám):
Množství, jakost, provedení a obal zboží

§ 420

(1) Prodávající je povinen dodat zboží v množství, jakosti a
provedení, jež určuje smlouva, a musí je zabalit nebo opatřit pro
přepravu způsobem stanoveným ve smlouvě.

(2) Neurčuje-li smlouva jakost nebo provedení zboží, je
prodávající povinen dodat zboží v jakosti a provedení, jež se hodí
pro účel stanovený ve smlouvě, nebo není-li tento účel ve smlouvě
stanoven, pro účel, k němuž se takové zboží zpravidla užívá.

(3) Má-li být zboží dodáno podle vzorku nebo předlohy, je
prodávající povinen dodat zboží s vlastnostmi vzorku nebo
předlohy, jež předložil kupujícímu. Je-li rozpor mezi určením
jakosti nebo provedením zboží podle tohoto vzorku nebo předlohy a
určením zboží popsaným ve smlouvě, je rozhodující určení popsané
ve smlouvě. Není-li v těchto určeních rozpor, má mít zboží
vlastnosti podle obou těchto určení.

(4) Neurčuje-li smlouva, jak má být zboží zabaleno nebo
opatřeno pro přepravu, je prodávající povinen zboží zabalit nebo
opatřit pro přepravu způsobem, který je obvyklý pro takové zboží v
obchodním styku, nebo nelze-li tento způsob určit, způsobem
potřebným k uchování a ochraně zboží.


Vady zboží

§ 422

(1) Poruší-li prodávající povinnosti stanovené v § 420, má
zboží vady. Za vady zboží se považuje i dodání jiného zboží, než
určuje smlouva a vady v dokladech nutných k užívání zboží.


Nároky z vad zboží

§ 436

(1) Je-li dodáním zboží s vadami porušena smlouva podstatným
způsobem (§ 345 odst. 2), může kupující:
a) požadovat odstranění vad dodáním náhradního zboží za zboží
vadné, dodání chybějícího zboží a požadovat odstranění právních
vad,
b) požadovat odstranění vad opravou zboží, jestliže vady jsou
opravitelné,
c) požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
d) odstoupit od smlouvy.

(2) Volba mezi nároky uvedenými v odstavci 1 kupujícímu
náleží, jen jestliže ji oznámí prodávajícímu ve včas zaslaném
oznámení vad nebo bez zbytečného odkladu po tomto oznámení.
Uplatněný nárok nemůže kupující měnit bez souhlasu prodávajícího.
Jestliže se však ukáže, že vady zboží jsou neopravitelné nebo že s
jejich opravou by byly spojeny nepřiměřené náklady, může kupující
požadovat dodání náhradního zboží, požádá-li o to prodávajícího
bez zbytečného odkladu poté, kdy mu prodávající oznámil tuto
skutečnost. Neodstraní-li prodávající vady zboží v přiměřené
dodatečné lhůtě nebo oznámí-li před jejím uplynutím, že vady
neodstraní, může kupující odstoupit od smlouvy nebo požadovat
přiměřenou slevu z kupní ceny.

§ 437

(1) Je-li dodáním zboží s vadami smlouva porušena
nepodstatným způsobem, může kupující požadovat buď dodání
chybějícího zboží a odstranění ostatních vad zboží, nebo slevu z
kupní ceny.
Ze zákona tedy vyplývá záruka taková, že ti dodají zboží v množství, jakosti a provedení, jež určuje smlouva.



To, čemu se běžně říká "záruka":
Záruka za jakost

§ 429

(1) Zárukou za jakost zboží přejímá prodávající písemně
závazek, že dodané zboží bude po určitou dobu způsobilé pro
použití ke smluvenému, jinak k obvyklému účelu, nebo že si zachová
smluvené, jinak obvyklé vlastnosti.

(2) Převzetí závazku ze záruky může vyplynout ze smlouvy nebo
z prohlášení prodávajícího, zejména ve formě záručního listu.
Účinky převzetí tohoto závazku má i vyznačení délky záruční doby
nebo doby trvanlivosti nebo použitelnosti dodaného zboží na jeho
obalu. Je-li ve smlouvě nebo v záručním prohlášení prodávajícího
uvedena záruční doba odlišná, platí tato doba.

§ 430

Nevyplývá-li z obsahu smlouvy nebo záručního prohlášení něco
jiného, začíná záruční doba běžet ode dne dodání zboží. Je-li
prodávající povinen odeslat zboží, běží záruční doba ode dne
dojití zboží do místa určení. Záruční doba neběží po dobu, po
kterou kupující nemůže užívat zboží pro jeho vady, za které
odpovídá prodávající.
Pokud chceš mít jistotu, že zboží bude po určitou dobu způsobilé k použití, musíte si to s dodavatelem dohodnout písemnou cestou (obvykle formou záručního listu). Obsah této dohody je na tobě, zákon jí nijak neupravuje.


Jinými slovy vztahy podnikatelů mezi sebou ohledně záruky jsou na základě dobrovolného smluvního vztahu, musíte si je upravit navzájem. Vztahy podnikatele s nepodnikatelem (s koncovým zákazníkem) jsou striktně upraveny občanským zákoníkem, který přesně stanovuje postup, jaký se má použít, a přesně stanovuje záruční dobu, která činí dva roky. Záruční doba nad dva roky může být mezi podnikatelem a nepodnikatelem sjednána, přičemž prodávající si může tuto záruku upravit dle libosti - musí to však uvést v záručním listu, obvykle odkazem na Reklamační řád.



Na závěr ještě dodám, že kdysi bylo trendem, že podnikatelé dávali do Reklamačního řádu větu, že prodávají podle obchodního zákoníku. Takové ujednání je ovšem neplatné, protože z obchodního zákoníku vyplývá:
Část třetí
Obchodní závazkové vztahy

Hlava I
Obecná ustanovení

Díl I
Předmět právní úpravy a její povaha

§ 261

(1) Tato část zákona upravuje závazkové vztahy mezi
podnikateli, jestliže při jejich vzniku je zřejmé s přihlédnutím
ke všem okolnostem, že se týkají jejich podnikatelské činnosti.

(2) Touto částí zákona se řídí rovněž závazkové vztahy mezi
státem nebo samosprávnou územní jednotkou a podnikateli při jejich
podnikatelské činnosti, jestliže se týkají zabezpečování veřejných
potřeb. K tomuto účelu se za stát považují i státní organizace,
jež nejsou podnikateli, při uzavírání smluv, z jejichž obsahu
vyplývá, že jejich obsahem je uspokojování veřejných potřeb.

...
§ 262

(1) Strany si mohou dohodnout, že jejich závazkový vztah,
který nespadá pod vztahy uvedené v § 261, se řídí tímto zákonem.
Jestliže taková dohoda směřuje ke zhoršení právního postavení
účastníka smlouvy, který není podnikatelem, je neplatná.