Zprasena je drtiva vetsina CDcek (mam pocit ze moda normalizovat vse na -0.01 prisla kolem roku 98-2000). Problem je, ze pokud je CD normalizovany na max. hodnotu a prida se do toho jeste MP3 komprese, ktera jednotlive spicky hudebniho signalu rozhazi (tj. nektere posune dolu (nicemu nevadi), nektere trosku nahoru - clip). Ve vysledku ma vetsina encoderu (ted nemluvim jen o MP3) tendenci cely zvukovy signal trosku zesilovat, coz ma v pripade CD normalizovanych na 0dB (aby to na "Hi-Fi" vezich za 3000 hralo co nejhlasiteji) katastrofalni nasledky - prebuzenej signal ma daleko vetsi zkresleni nez nejaky bitraty a prepinace na 192kbit/s. MAD decoder (plugin do WinAmpu) mi u vetsiny mych MP3 ukazoval prebuzeni kolem 0.5dB, nektere MP3 z divokych encoderu meli i +3dB. Nastesti existuje replay-gain, existuje nedestruktivni zeslabeni MP3 (MP3 totiz nefunguje presne na 16bitu jako WAV, tudiz lze zmenou v hlavicce celou MP3 skladbu zeslabit). Ja osobne sem pouzival u Lame parametr na interni zeslabeni (neco ve jako --scale 0.95 - hledat uz to nebudu), dnes kdyz delam OGG, kazdou wavku z CD zeslabim aspon na -1dB. Myslim ze tahle skutecnost neni prilis znama, a obcas prinese kvalitativni zlepseni vetsi nez nejaky pokusny psychoakusticky modeli v Lame. (na rozumne mastrovanou hudbu to samozrejmne postrada smysl - kde sou doby krasneho zvuku Pink Floyd atd.).
Mozna ze to vydavatelske spolecnosti delaji naschval - aby pak kvalitneji mastrovane DVD-Audio/SACD (mluvim o stereu) hralo lip. Ja nezatracuju kvality CD-Audio oproti novym formatum - akorad se to musi umet a chtit dobre udelat.
Dalsi docela znamou veci neschopnost formatu MP3 dodrzovat presnou delku tracku (na zacatek i konec pridava asi 1000 samplu digitalnich nesmyslu nekde kolem -50dB) - proto pouzivam Vorbis OGG nebo na lepsi veci Flac.
Omluvte opravdu 100% OT, ale pri cteni vsech tech rad jakej prepinac v Lame pouzit, sem si s lehkym usmevem vzpomel na moji sbirku prebuzenejch MP3.