Čistě z mechanického hlediska, na směru tažení docela záleží ... Ztráty v kabelu se projevují na rozhraní (na hranách krystalové mřížky normativního materiálu a nečistot). A to je to očem tu mluvím a vy také... Vysvětlím...
pozn. autora (mluvím obecně o měděném/hliníkovém/zlatém kabelu pro přenos střídavého signálu). Digitální signál je také střídavý signál, ale na rozdíl od audio signálu nemá žádné harmonické složky (obdelník ze sínů těžko vyrobíte) (nebo je to opačněno to je fuk)
... Vždy když zde probíhala vášnivá diskuze na téma kabely a kvalita zvuku, tak jsem se upřímně bavil ... Má to vliv ... dalo by se říct že i výrazný. No a na začátek bych rád předeslal, že o kvalitě reprodukce zavislé na kabeláži budu mluvit jen v případě kabelů mezi zesilovačem a reprosoustavou, protože tam má význam mluvit o změně zvuku. Protože zde se přenáší již NF výkonový signál a POUZE v tomoto případě se projevují prazitní vlastnosti kabelů(druhý případ kdy toto nastavá je při přenosu VF signálu)..(u nevýkonového NF signálu se ztráty příliš neprojevují, protože při použití přiměřeného kabelu(průměr, vlastní vodisvost) nemájí elektrony takouvou energii na vyražení jiného elektronu ve vazbě, takže jinými slovy kabel je jako trubka s vodou, která je zaplněna jen z poloviny - nic nebrání v průtoku)
Každý pasivní(a aktivní) prvek elektrického obvodu se dá nahradit jeho náhradním schématem a né jinak je to i u kabelu:
- má svou jmenovitou impedanci - parazitní indukce - závisí na typu kabelu(kroucený, žilový ....)
- dále parazitní kapacitu(má smysl jen u žilových kabelů - kapacita(vzduchové mezery) mezi jednotlivými žilkami)
- Svodové vlastnosti (souvisí z izolací/stíněním atd.)
- a samozřejmě parazitní odpor
Zatímco kapacita je jasně dána pouze konstrokcí kabelu, impedance a odpor(mají vlastně stejný význam, jen se uplatnují za jiných podmínek) jsou závislé především na vlastnostech vlastního vodiče(a jeho I vodivosti)
Kdo již sám s audiem dělá, jistě někdy vymýšlel/kupoval vyhybku do repro ... tak alespn s části ví jak funguje ... Jsou to filtrační obvody které mají za úkol proustit/zadržet jen některé frekvence.. Tyto obvody(budeme-li hovořit o pasivních filtrech) jsou vždy tvořeny kombinací pasivních členů R(odpor), L(indukce - cívka) a C(kapacita). Tto členy se kombinují vetšinou po dvojcíh, ale mohou být v kombinaci všichni tři(LR filtr - dolní propust, RC - Horní propust, LRC - pásmová propust)...
Tak ted víme jak asi funguje vyhybka, a když si vzpomeneme co jsem psal nahoře, tak zjistíme, že kabel se chová jako tyto pasvní členy... a to je ten kámen úrazu .. kabel se chová jako vyhybka a najednou je to ztrátový člen. A čím vyšší bude mít jednu parazitní veličinu, tím víc bude ztrátovější pro danou frekvenci(horní/dolní propust) a to je to vaše zminované "s tímto kabelem je lepší zvuk" ano je lepší, protože má menší ztratové veličiny...
Ale mít jinou barvu zvuku, to né ... takzvné klima zvuku(barva, mikro a makro sound a já nevím jak tomu kdo ještě říká) je dáno právě harmonickými složkami zvuku a ty se mění v polovodičích(nebudu ted rozebírat fyzyku polovodičů), proto i dnes jsou u hifistů v oblibě elektrokové zesilovače, kde k těmto změnám nedochází a zesilovač nemění barvu hudby(nezkresluje harmonické složky).
S tímto se vždy počítalo, proto u přenosů VF signálu se používá tzv. Impedanční přispůsobení tj. když oba spojené přístroje májí výstupy/vstupy na stejné impedanční úrovni a sám kabel má svou impedanci, tím se částečně zabrání uplatnění parazitních vlastnostní, protože signál se šírí dle již navrhlé impedance, která je mnohonásobně vyšší než parazitní.
Impedanční přispůsobení má rozsáhlejší důvod a uplatnění a špatně se vysvětluje, proto to neberte v potaz, to bylo jen pro zajímavost.
Tak máme za sebou Teorii beztrátových obvodů. A vy nyní víte, jak jsem myslel předchozí příspěvky
add: jen zohlednuji tedy názor, že směrové kabeli mají smysl, vzhledem k výrobě kabelu.