Citace Původně odeslal Aikon
Tak jsem se tak probíral občanským zákoníkem a to že "zboží lze vrátit do 3 pracovních dnů při osobním odběru" jsem tam nenašel.

Do 14 dnů lze odstoupit od smlouvy pakliže byla uzavřena na dálku (dobírka), ale vrácení do 3 dnů zákonem dané není...

Je to skutečně tak nebo jsem to jen přehlídnul?? Nebo je to nějaká novela a už to neplatí, to by bylo docela špatný...

Jako právník ti mohu se 100% zárukou sdělit, že to co píšeš je naprostá hovadina... a NIKDY to neplatilo... platí pouze jak je níže uvedeno, že u smluv na dálku 14 dnů (a to s výjimkou některých komodit jako se software a další uvedené v OZ) a dále u výrobků prodávaných mimo provozovnu je to 7 dnů nebo rok v případě, že tě na těch 7 dnů písemně neupozornili (jedná se o nejrůznější podomn prodej, prodej na stánku venku apod...). Je tam ještě pár vyjmek, tak si to přečti...

+ je možné se smluvně dohodnout jinak, takto např. v Carrefouru je 8 dnů na vrácen.. v Globusu tuším 14 dnů... apod.. ale to je smluvní a ne ze zákona... Smluvně je možné cokoliv... co ovšem neingeruje do práv spotřebitele...

Samozřejmě, že strany jsou si povinny vrátit plnění ve stejné kvalitě... takže nestačí vrátit omláceného walkmena po 14 dnech a chtít všechny peníze.. to by nešlo... smlouva se ex tunc ruší (tj. od samého poátku ruší), tj. nemůžeš vrátit třeba použité trenýrky a chtít za ně plnou cenu, to by nešlo... muselo by se odečíst opotřebení a vyčištění atd.. všechny náklady které vzniknou prodejci aby věc uvedl do stejného stavu v jakém ti ji prodal.. pokud to není možné, pak musí kupující doplatit rozdí v penězích, resp. vyřeší se to zápočtem... pokud by to bylo neekonomické resp. zbytek použitého výrobku by neměl pro prodeje žádnou cenu , tak si ho kupujácí nechá a zaplatí prodejci (samo že zápočtem) celou kupní cenu, v případě že odstoupil... tažke prodejce nebude muset kupujícímu vracet nic.. v takovém extrémním případě.. třeba spotřebovaný lak na vlasy... O náklady se podělí strany rovným dlíem... naonec se takové jednostrané odstoupen od smlouvy může docela nevyplatit

Jinak by to bylo krásné... takhle si na 3 dny něco "vypůjčit" zdarma a pak to vrátit... ale vznikal yby s tm takové problémy prodejcům... (poškození apod..) že si to málokdo dokáže představit.. ostatně .. vy by ste si chtěli oupit nějaké třeba oděvy, tkeré někdo před vámi 3 dny nosil ? Já tedy nikoliv....

Jediné s čím sis to mohl splést jsou 3 dny v ust §19 odst. 3 zák.č. 634/1992 o chraně spotřebitele.. zde jsou to 3 ndy k vyřízení reklamace! Ale to je trochu něco jiného... jinak zkoumal jsem 3 dny i ve všech zněník OZ i 634/1992 a to až do roku 1964 a nic takového tam nikd yopravdu nebylo.. ostatně být to v záoně.. tak o tom asi všichni víme.. to by média určitě řekla.. protože svým významem by to možná dostihlo vstup do EU ))


§ 53

(1) Pro uzavření smlouvy mohou být použity prostředky
komunikace na dálku, které umožňují uzavřít smlouvu bez současné
fyzické přítomnosti smluvních stran. Prostředky komunikace na
dálku se rozumí prostředky, s výjimkou písemného styku,
provozované podnikatelem, k jehož předmětu činnosti náleží
poskytování jednoho nebo více prostředků komunikace na dálku,
zejména neadresovaný tisk, adresovaný tisk, typový dopis, reklama
v tisku s objednávkovým tiskopisem, katalog, telefon s (lidskou)
obsluhou, telefon bez (lidské) obsluhy (automatický volací
přístroj, audiotext), rozhlas, videotelefon (telefon
s obrazovkou), videotext (mikropočítač a televizní obrazovka),
elektronická pošta, faxový přístroj, televize (televizní nákup,
teleshopping).

(2) Prostředky komunikace na dálku umožňující individuální
jednání mohou být použity jen tehdy, jestliže spotřebitel jejich
použití neodmítl. Pouze s předchozím výslovným souhlasem
spotřebitele mohou být použity automatické telefonní systémy bez
(lidské) obsluhy a faxové přístroje.

(3) Při použití prostředků komunikace na dálku musí být
obsahem návrhu informace nutné k uzavření smlouvy ve smyslu
obecných náležitostí smlouvy upravených v této části a podstatných
náležitostí smlouvy stanovených v části osmé zákona. Tyto
informace musí být poskytnuty určitým a srozumitelným způsobem
s přihlédnutím k zásadám dobré víry a k ochraně osob, zejména
nezletilých nebo spotřebitelů.

(4) Při jednání prostřednictvím některého prostředku
komunikace na dálku musí být spotřebiteli s dostatečným předstihem
před uzavřením smlouvy poskytnuty zejména tyto informace:
a) obchodní jméno a identifikační číslo dodavatele, sídlo
právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby,
b) název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb,
c) cena zboží nebo služeb včetně všech poplatků,
d) náklady na dodání,
e) způsob platby, dodání nebo plnění,
f) poučení o právu na odstoupení, s výjimkou případů podle
odstavce 7,
g) náklady na použití komunikačních prostředků na dálku,
h) doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.

(5) Po uzavření smlouvy při použití prostředků komunikace na
dálku, nejpozději však před plněním, musí být spotřebiteli písemně
poskytnuty tyto informace:
a) obchodní jméno a identifikační číslo dodavatele, sídlo
právnické osoby a bydliště v případě fyzické osoby,
b) informace o podmínkách a postupech pro uplatnění práva
odstoupit od smlouvy,
c) informace o službách po prodeji a o zárukách,
d) podmínky pro zrušení smlouvy, pokud není určena doba platnosti
nebo platnost je delší než 1 rok.

(6) Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků
komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit do
14 dnů
od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nepředal
spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným
obdobným způsobem podle ustanovení odstavců 4 a 5, činí tato lhůta
pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže však jsou
informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení
tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.

(7) Kromě případů, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně
ujednáno, nemůže spotřebitel odstoupit podle odstavce 6 od smluv
a) na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho
souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí
plnění,
b) na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách
finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele,
c) na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro
jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze,
opotřebení nebo zastarání,
d) na dodávku audio a video nahrávek a počítačových programů,
porušil-li spotřebitel jejich originální obal,
e) na dodávku novin, periodik a časopisů,
f) spočívajících ve hře nebo loterii.

( Poskytuje-li dodavatel plnění spotřebiteli bez
objednávky, není spotřebitel povinen dodavateli jeho plnění vrátit
ani jej o tom vyrozumět.


§ 57

(1) Byla-li spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory
obvyklé k podnikání dodavatele nebo nemá-li dodavatel žádné stálé
místo k podnikání, může spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit
do 7 dnů od jejího uzavření; nedošlo-li dosud ke splnění dodávky
zboží či služeb dodavatelem, může od smlouvy odstoupit do
1 měsíce. To neplatí ohledně smluv, u nichž si spotřebitel
výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky.

(2) Dodavatel musí spotřebitele písemně upozornit na právo
odstoupit od smlouvy nejpozději při uzavření smlouvy; písemné
upozornění musí obsahovat i označení osoby, u níž je třeba toto
právo uplatnit, včetně bydliště či sídla takové osoby.

(3) Při porušení povinnosti stanovené v předchozím odstavci
má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 1 roku od jejího
uzavření.

(4) Ustanovení předchozích odstavců se nevztahují na smlouvy
a) jejichž předmětem je výstavba, prodej, nájem nebo jiné právo
k nemovitosti, s výjimkou smluv o jejích opravách a o dodávce
zařízení do ní začleněných,
b) na dodávku potravin nebo jiného zboží běžné spotřeby dodávaného
stálými doručovateli do domácnosti spotřebitele nebo do jiného
jím určeného místa,
c) na dodávku zboží nebo služeb, které byly uzavřeny podle
katalogu dodavatele, s nímž se spotřebitel měl možnost seznámit
v nepřítomnosti dodavatele, za předpokladu, že mezi stranami má
pokračovat spojení při plnění uzavřené nebo jiné smlouvy, a za
předpokladu, že spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy
nejméně do 7 dnů od převzetí zboží a je s tímto právem seznámen
v katalogu nebo ve smlouvě,
d) pojistné a o cenných papírech.