PS2 je něco jiného, je to v podstatě sériový port. Myši může bejt jedno na čem chodí a protože se už PS2 používá dlouho, lidi mají vychytané různé utilitky na rychlejší čtení stavu a podobně. Teoreticky tedy může být myš na PS2 lepší, alespoň dokud na motherboardech vůbec nějaké PS2 porty budou.

Gameport je ale úděsná záležitost, prakticky zkopírovaná se slotu na "paddle" Atari VCS 2600 (ano, toho ze sedmdesátých let minulého století). Pracuje to jako rezonanční obvod, kdy se odpor potenciometrů v joysticku převádí na frekvenci a tu počítač "nějak" zpracuje - i po důkladném zkalibrování portu i joysticku je chyba čtení i desetiprocentní. Navíc podporuje jenom 4 potenciometry (kdysi se počítalo dokonce s použitím dvou joysticků zároveň, dneska to už sotva stačí pro jeden se všemi těmi haty, pedály a plynovými pákami). Nastavení je nestálé v čase a mění se s teplotou, prostě technicky špatné řešení.

Přes USB už může joystick posílat hodnoty digitálně a získávat je i jinak, než otočnými potenciometry. Tyhle joysticky se nemusí kalibrovat (dělají to automaticky po zapnutí), můžou mít libovolně tlačítek, analogových i digitálních prvků, můžou komunikovat obousměrně (třeba pro force feedback".

Jinými slovy: Gameport= , USB=