Výsledky 1 až 25 z 41

Téma: Intel Larrabee (GP)GPU project

Hybrid View

Předcházející příspěvek Předcházející příspěvek   Další příspěvek Další příspěvek
  1. #1

    Standardní Intel Larrabee (GP)GPU project

    Stále tu nemáme ani zmínku o novém projektu Intelu, kterým se zřejmě bude snažit konkurovat ATi(AMD) a nVidii v GPGPU a GPU segmentu. Informací je kupodivu v některých směrech nečekaně mnoho, ale v jiných zase žádné, takže celek připomíná spíš takové nedokončené puzzle.

    Intel Larrabee je tedy jakási hybridní architektura CPU a GPU (což jsou dnes v podstatě všechny DX10 grafické čipy), ale Larrabee je navíc x86 kompatibilní. To je jeden z hlavních rozdílů oproti projektu TerraScale (80 jader), který byl zmiňován už dříve. Ten je spíš než grafickým jádrem specifickým multijádrovým procesorem a postrádá x86 kompatibilitu.

    Larrabee - specifikace

    • 1,7-2,5GHz
    • launch: 2009
    • cores: 16-24
    • 32KB L1, 256KB L2
    • RingBus
    • 1-2GB GDDR
    • 128GB/s
    • až 1TF celkový výpočetní výkon




    Jelikož jde o specifikace z prezentace Intelu, nemusíte se obávat, že by šlo o nějaký fake, hoax, či cokoli podobného, jako tomu bývá v případě nových grafických čipů (nevíme, co nabídne ATi a nVidia na podzim, ale víme, co nabídne Intel v roce 2009 ). Na druhou stranu je samozřejmě možné, že Intel ještě parametry upraví, či změní datum vydání - přecijen, některé se nezdají zdaleka tak ohromující, jak by se pro rok 2009 slušelo, ale to teprve zmíním

    Tak... o Larrabee vyšel pěkný článek na TG-Daily, jenže je plný nesmyslů. Asi největší z nich je informace, že Larrabee je vyvíjen na základě spolupráce Intelu a nVidie. Server Beyond3D tuto informaci striktně popřel a vznik této mylné domněnky zdůvodnil nákupem Intelu několika patentů od nVidie. Tuto informaci si zřejmě TGD špatně vyložil jako spolupráci. Vzhledem k tomu, že se Beyond3D prakticky nikdy nemýlí, bych o tom nepochyboval (je celkem logické, že při návrhu GPU nastane situace, kdy je třeba využít postupy, nebo technologie, které si již někdo patentoval a případné soudní spory po vydání produktu bývají finančně náročnější, než nákup samotných patentů a navíc mohou ohrozit i samotné vydání či prodeje produktu).



    Larrabee je tedy produktem pro rok 2009, v tuto chvíli se počítá s 45nm produkcí a první věc, která je dost zarážející je frekvence 1,7-2,5GHz. To sice vzhledem k frekvencím shader-core řady nVidia G80 nepůsobí nijak nemožně, ale je třeba si uvědomit, že v G80 na této frekvenci běží jen samotné výpočetní jednotky (ALUs, či chcete-li, skalární stream-procesory), kdežto Intel nezmiňuje, že by měl čip běžet na několika frekvencích. Problém je v tom, že texturovací jednotka a zvlášť "obvod" pro texture adressing jsou naprosto nevhodné pro (ruční) optimalizace návrhu pro dosažení vysokých frekvencí a právě z toho důvodu zatím ve všech grafických čipech běží na základních taktech. Buďto tedy Intel jen "zapomněl" zmínit jejich frekvenci, nebo nás ještě překvapí

    Larrabee využívá výpočetní jednotky VLIW architektury (podobně jako např. ATi R600). Jeden čip jich ponese 16 či 24. Každá jednotka je x86 kompatibilní a zvládá zpracovat až 4 thready (celkem na čip tedy 64-96 threadů). Čistě teoreticky by tedy na jednom Larrabee mohlo běžet až 24 operačních systémů najednou

    O paměťový subsystém se bude starat prstencová sběrnice (známe z R520, R600) s interní BW 256B/cyklus. Paměťové rozhraní by pak mělo mít propustnost 128GB/s (opět zhruba jako R600/HD2900XT).

    Co ovšem není nijak uchvacující, je samotný hrubý výkon 1TF. Ten se totiž očekává již od grafických čipů přelomu roku 2007/2008 a v tomto ohledu bude Larrabee alespoň teoreticky pomalejší (nesmíme ale zapomínat, že výhodou Larrabee má být univerzálnost pramenící ze zpětné kompatibility).



    Osobně zatím nevím, co si o tomto projektu mám myslet - Intel už několikrát nashromáždil inženýry, kteří odešli z různých grafických firem, aby mohl připravit vlastní grafický čip, ale nikdy neměl výrazný úspěch, zvlášť ne v případě klasických grafických karet (tím myslím ty do slotu). Prvním pokusem byla i740 z roku 1998, která stavěla na AGP-texturingu, díky čemuž měla nést jen pouhé 2MB paměti pro operační buffery, jenže pád cen pamětí tuhle kartu zabil, protože konkurence mohla nabídnout 8-16MB karty, kdežto i740 sice 8MB paměti osazena být mohla, ale využít ji nedokázala (texturovala vždy přes AGP) a na výkon to tedy nemělo vliv. Podobných pokusů pak bylo ještě několik, Intel vždy po neúspěchu většinu (schopných) inženýrů vyházel (většinou to byli inženýři bývalého Real3D - firmy , která stavěla jedny z nejbrutálnějších 3D systémů poloviny devadesátých let - např. legendární Model3) a ti pak přešli k jiným firmám, z většiny k ATi (výrazný podíl na vývoji Xenos). Těžko říct, co Larrabee v roce 2009 nabídne 3D trhu, ale vzhledem k tomu, že Intel počítá s více-čipovými systémy a všestrannou použitelností, se takové řešení zajisté někde "uchytí". Tímto čipem by Intel mohl částečně konkurovat např. CELL procesoru od Sony, nebo na něm založit vlastní herní konzole...
    senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy

    Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci
    (tj. ikonka s vahami pod avatarem)

  2. #2
    Moderátor Avatar uživatele Masster
    Založen
    21.03.2003
    Bydliště
    Světlá n. S.
    Věk
    42
    Příspěvky
    7 010
    Vliv
    355

    Standardní Re: Intel Larrabee (GP)GPU project

    Intel set to announce graphics partnership with Nvidia?
    Intel may soon be announcing a close relationship with Nvidia, which apparently will be contributing to the company’s Larrabee project, TG Daily has learned. Larrabee is expected to roll out in 2009 and debut as a floating point accelerator product with a performance of more than 1 TFlops as well as a high-end graphics card with dual-graphics capabilities.
    http://www.tgdaily.com/content/view/32282/118/
    But of course, the unlimited evilness of the ultimate tool of mischief, the universal explanation for sucky performance from anything other than nVidia, TWIMTBP, strikes again. The shenanigans know no bounds....luckily, in this sea of pain and anguish,the shining beacon of light and righteousness, ATi, stand, with their Get in the Game program that they managed so badly(because they`re not evil like nV, see, so they couldn`t actually have a program where they worked really close with devs, pushing their tech into their stuff) that no game is part of it. - Morgoth the Dark Enemy

  3. #3

    Standardní Re: Intel Larrabee (GP)GPU project

    Citace Původně odeslal beyond3d.com
    Page 1 discusses the possibility that Larrabee is a joint effort between NVIDIA and Intel, which we find unlikely, and is just a misinterpretation of the recently announced patent licensing agreement between the two companies.
    http://www.beyond3d.com/content/news/242
    senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy

    Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci
    (tj. ikonka s vahami pod avatarem)

  4. #4
    Moderátor Avatar uživatele Masster
    Založen
    21.03.2003
    Bydliště
    Světlá n. S.
    Věk
    42
    Příspěvky
    7 010
    Vliv
    355

    Standardní Re: Intel Larrabee (GP)GPU project

    Hmm, to mi rekni, jak se ti podarilo zkopirovat tu zpravu jinak, nez je psana?

    Page 1 discusses the possibility that Larrabee is a joint effort between NVIDIA and Intel, which we find unlikely, and is possibly just a misinterpretation of the recently announced patent licensing agreement between the two companies.
    But of course, the unlimited evilness of the ultimate tool of mischief, the universal explanation for sucky performance from anything other than nVidia, TWIMTBP, strikes again. The shenanigans know no bounds....luckily, in this sea of pain and anguish,the shining beacon of light and righteousness, ATi, stand, with their Get in the Game program that they managed so badly(because they`re not evil like nV, see, so they couldn`t actually have a program where they worked really close with devs, pushing their tech into their stuff) that no game is part of it. - Morgoth the Dark Enemy

  5. #5

    Standardní Re: Intel Larrabee (GP)GPU project

    Zřejmě proto, že jsem při vkládání a úpravě tagů, kterými jsem chtěl zdůraznit to, co jsem už napsal v předchozím postu, krom špatně vloženého tagu smazal i část věty. Což ale nemění nic na tom, že B3D byl vždy v tomto směru nejlépe informovaný server a samotný fakt spolupráce Intelu s nVidií který by přesahoval prodej patentů, nedává smysl, protože nVidia asi bude těžko Intelu pomáhat s grafickým čipem, který bude přímou konkurencí pro její vlastní čipy.
    senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy

    Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci
    (tj. ikonka s vahami pod avatarem)

  6. #6
    Moderátor Avatar uživatele Masster
    Založen
    21.03.2003
    Bydliště
    Světlá n. S.
    Věk
    42
    Příspěvky
    7 010
    Vliv
    355

    Standardní Re: Intel Larrabee (GP)GPU project

    Skoda, ze to uplne zmenilo vyznam te vety. Je jasne videt, ze i oni hadaji.
    A jak moc je to nepravdepodobne? Tak moc jako spojeni AMD + ATI?
    But of course, the unlimited evilness of the ultimate tool of mischief, the universal explanation for sucky performance from anything other than nVidia, TWIMTBP, strikes again. The shenanigans know no bounds....luckily, in this sea of pain and anguish,the shining beacon of light and righteousness, ATi, stand, with their Get in the Game program that they managed so badly(because they`re not evil like nV, see, so they couldn`t actually have a program where they worked really close with devs, pushing their tech into their stuff) that no game is part of it. - Morgoth the Dark Enemy

Informace o tématu

Users Browsing this Thread

Toto téma si právě prohlíží 1 uživatelů. (0 registrovaných a 1 anonymních)

Podobná témata

  1. Intel Conroe - novy kral
    Založil MadCap v sekci fóra Intel procesory
    Odpovědí: 1090
    Poslední příspěvek: 15.10.2007, 19:44
  2. Mandrake 10
    Založil jama v sekci fóra Operační systémy na bázi Unixu
    Odpovědí: 57
    Poslední příspěvek: 06.01.2005, 16:36
  3. Intel 100+ Management problem
    Založil Whistler v sekci fóra Sítě
    Odpovědí: 6
    Poslední příspěvek: 17.10.2004, 18:41
  4. Intel, Pentium 4, má to ještě smysl?
    Založil Aliencz v sekci fóra Intel procesory
    Odpovědí: 163
    Poslední příspěvek: 17.02.2003, 17:42
  5. Genuine Intel, Family 15,step1=???
    Založil imported_Tuleň v sekci fóra Intel procesory
    Odpovědí: 15
    Poslední příspěvek: 12.02.2003, 23:50

Pravidla přispívání

  • Nemůžete zakládat nová témata
  • Nemůžete zasílat odpovědi
  • Nemůžete přikládat přílohy
  • Nemůžete upravovat své příspěvky
  •