-
64 bit OS VS. 32 bit OS
Cauky lidi , mohl by mi nekdo vysvetlit jake ma vyhoy 64bit operacni system, hlavne windows. Jsem uzivatel ktery to bude potrebova hlavne na hry a na praci s videem. Na 32bit systemu jde pracovat maximalne se 4GB RAM, to se mi zda pomalu ale jiste malo. Chtel bych aby mi nekdo ze zdejsich odborniku napsal klady a zapory obou typů systemů. Předem díky
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
64bit OS:
+ můžeš využít plnou paměť (pokud máš víc jak 4GB)
- 32bit programy stejně neumí adresovat víc jak tuším 2GB
- některé programy pod 64bit nepojedou, musíš počkat na novou verzi
- ..to samé u ovladačů
Osobně používám 64bit hlavně proto, abych si vytvořil 4GB RAMdisk na který směruju tempy třeba z Photoshopu, testovací SQL databáze, nebo virtuální disky. Hodí se i jako pracovní prostor pro "obrábění" AVI/WAV
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Aigor - na to ale nepotrebujes 64bit system... ja si ve svych WinXP / WinVista - oboje 32bit - udelam ramdisk tak velky, kolik je pameti nad Windowsama adresovatelnou cast (tz. pri 8GB fyzicky osazene pameti mam ramdisk treba 4,5GB)
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
oooo dekuji a jak hry? maji problemy s 64 bitovym sytemem, a napr. je poznat na vykonu 8,16GB RAM? Je celkove 64 bit OS sviznejsi nez 32 bit? A pro uzivatele je to vubec cesta k lepšímu?
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
jimmy
Aigor - na to ale nepotrebujes 64bit system... ja si ve svych WinXP / WinVista - oboje 32bit - udelam ramdisk tak velky, kolik je pameti nad Windowsama adresovatelnou cast (tz. pri 8GB fyzicky osazene pameti mam ramdisk treba 4,5GB)
Neřekl jsem, že to nejde v 32bit obejít, jen že to funguje pod 64bit ;)
Osobně jsem s tím měl nějaké problémy, tak jsem přešel na 64bit.
Další relativní výhodou je, že pokud pracuju s 64bit programem, taky líp využívá paměť (např. 64bit verze MySQL)
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Dalsi vyhodou je, ze v 64bitovem rezimu ma procesor 2x tolik registru a tim padem zrychleni u nekterych programu muze byt celkem znacne, klidne 20%
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Ja pouzivam 64bit OS hlavne proto, ze windows XP x64, postavene na windows server 2003 x64, jsou pouze 64-bitove ;) Je to podle meho nazoru zdaleka nejlepsi desktop OS co MS vydal, chova se lepe nez obyc XP, hlavne sprava pameti a sit mi pripada lepsi. Zatim jsem nenasel SW, ktery by nesel premluvit, aby fungoval, idkyz obcas se musi pomoci orcy zrusit nesmyslne launch conditions. Pozor ale na drivery, ne ke vsemu jsou k dispozici.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Takze se hodi i pro obycejneho uzivatele? Hry filmy, pokud bude system sviznejsi. Tak budu rad, ja jen nerad kdyby mi pulka her nejela,pulka programu nejela. Ja jsem spise zatim zacatecnik.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Pokud seženeš ovladače, tak dál není problém. Pod 64bit Windows nejedou jenom stařičké 16bitové aplikace a těch už moc nepotkáš a když ano, dá se to řešit nějakým emulátorem nebo virtualpc.
Co se týče výkonu, tak 64bit programy jsou oproti svým 32bit kopiím rychlejší, 32bit programy jedou +- stejně jako na 32bit OS.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Zaklad je vypnout swap, coz se 4 a vice GB RAM nedela problemy, protoze windows jsou schopne nesmyslne swapovat i pri 16GB RAM snazice se maximalizovat volnou RAM. citace odnekud z netu: volna RAM mi je k nicemu, to jsem ji nemusel kupovat :) hry hraju bez jedineho problemu, vice RAM se hodi pro disk cache, takze loadovani je rychlejsi a pod. Stejne mi ale pripada, ze diskova cache je ve srovnani s linuxem dost mizerna...mozna ze pomuze 8GB RAM az vymenim desku. Jinak kdyz uz visty (me na komp nesmi) urcite x64, podle testu dokazi rozume vyuzit i 8GB RAM jsou pak rychlejsi nez x86 s 3.5GB RAM.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Vyreseno prave tim, ze swap mam v ramdisku ;).
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
Jezevec
Vyreseno prave tim, ze swap mam v ramdisku ;).
Aaa tady citim zacatek oblibene flamewar :rolleyes:
Jinak co se tyka aplikaci, tak normalni user s kompatibilitou nebude mit asi problem. Jina vec je u utilit typu emulator portu, daemon tools, DB server, ramdisk, firewall, etc. Pak je VELKY rozdil, jestli jedu na 32bit nebo 64bit, ale existuji lide kteri si stale mysli, ze vsechno jde pretahnout do 64bit.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
Aigor
Aaa tady citim zacatek oblibene flamewar :rolleyes:
Jinak co se tyka aplikaci, tak normalni user s kompatibilitou nebude mit asi problem. Jina vec je u utilit typu emulator portu, daemon tools, DB server, ramdisk, firewall, etc. Pak je VELKY rozdil, jestli jedu na 32bit nebo 64bit, ale existuji lide kteri si stale mysli, ze vsechno jde pretahnout do 64bit.
daemon tools jede, firewally vestinou take jsou pod x64, ramdisk nevim, vychovany DB server by nemel resitn zda to je x64 nebo ne, koneckoncu je to jen aplikace. emulatory portu ci ruzne usb-serial veci mohou byt problem, to je pravda. to ale nic nemeni na tom, ze 64-bit je budoucnost a vice nez 3.5GB RAM si myslim muze vyuzit kdekdo. pripomina mi to prechod z 16-bit win9X na 2K, kde take ne vsechny stare aplikace fungovaly...
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Asi takhle, pokud nejsou aplikaci(e), ktery jsou 64bit, tak je prinos 00nic. Aktualne vim jen o nekolika malo aplikacich, kde by to melo jakys takys smysl, ale ony widle maji jeste druhy problem a to ze 64bit jsou a nejsou (nemala cast toho bordelu co se ti nainstaluje je stale 32bit).
Pokud se nainstaluje ciste 64bit OS (=> ne win), pak to smysl mit muze.
Na hry to rozhodne ma vliv spis zaporny, v lepsim pripade nulovy. Na zpracovani videa to muze mit smysl, pokud prislusny tools 64bit umi.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
nesouhlas, konkretne pokud se budem bavit normalni XP vs. XP x64 tak prinosem je lepsi system vychazejici z novejsiho serveru 2003 x64. Benchmarky opakovane ukazuji, ze i 32bit hry bezi o nejake to procento rychleji, duvod muze byt 64-bit ovladac pro GPU nebo celkove lepsi jadro systemu. Myslim ze i pristup do pameti by mel byt lepsi, matne tusim ze 64-bit CPUcka maji v 64-bit rezimu nejake vychytavky co se tohoto tyka. Samozrejme take vice RAM, tvuj SWAP v RAMce to sice pravdepodobne resi, ale s vetsi rezii.
U vist je situace jina, protoze to je jinak +- totozny OS, ktery je ale na druhou stranu takovy zrout pameti, ze ma smysl mit 8GB RAM.
Mimochodem, predpokladam ze windows nepouzivaji SWAP jako disk cache (to by bylo pri beznem rezimu, kdy je swap na HDD, hloupe), takze IMHO prichazis o podstatnou cast disk cache (oproti x64). Naopak je mozne, ze windows cachuji (v RAMce) swap (to dela alespon linux), takze nektera data muzes mit v pameti 2x, cimz mas jeste mene mista na "normalni" uzitecnou disk cache.
Sorry, pokud se to zvrtlo v predpovidany flame.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
No ale 64bit XP už nemaj oficiální podporu a končí pro ně vývoj takže o těch bych moc nemluvil. A vůbec jak už padlo, je to jinej systém. Zde by bylo lepší zmiňovat 32bit a 64 bit servery a ty postavit proti sobě, ne XP a XP64, protože to je jinej systém.
Jinak 32bit vs 64bit, dle dotazu toho kdo začal thread , pro něj jednoznačně 32bit. Jednak jsou v tom mnohem lepší ovladače, druhak v tom hry běhaj líp, v 64-bit i některé starší vůbec nejdou. Atd atd atd. Pochopte, že je to člověk, normální user, kterej v životě žádnou 64-bit aplikaci neviděl a dlouho neuvidí.
Já osobně mam 16gb ram, používám stále klasický Windows XP 32bit. Používal bych Windows 2000 kdybych ještě mohl, ale dnes už si s nimi ne všechny programy rozumí, musej se tam dodával dll z XP, atd. Mam to řešený klasicky 3,5gb ram pro OS, zbytek přes PAE namapovaný jako ramdrive. Swap mam vypnutý. Jelikož předtim jsem ho cpal do tý ramdrive, ale ukázalo se že vše co mám běhá ok a lépe bez něj. Nic lepšího jsem zatim nenašel. Nepoužívám 64-bit programy co by přesahly tolik ram a když jsem zkoušel 64-bit OS a 64-bit verze těch programů a 32bit os a 32bit verze, tak 32-bit běhaly furt svižnějc.
Dále pak jsem projel od Win 2000 po poslední bety sedmiček všechny. A dnes jsou pořád s ohledem na kompatibilitu nejlepší WinXP. Druhé místo u mě obsadily Win2008 server 32 bit. Třetí místo ten samý, 64bit. Je to brilatní systém, ale občas pracuji se starými věcmi co se s NT6.x nemaj rády, takže jsem u XP.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Kdyz jsem kamosovi nedavno stavel kompik na hry, dal jsem mu tam 8GB a vista x64. Ma ho jiz cca rok a nema s 64bit jediny problem. Naopak ve hrach vyuzije velkou diskovou cache, takze loadovani je dost rychlejsi nez na obyc x32. On je klasicky BFU, zadny skopiciny na tom nedela ani nema nejaky specialni HW, pro ktery by nebyly ovladace. Tod ma zkusenost LAMA vs. x64.
ted k tvemu postu: x64 XP jsem s 32bit verzi XP srovnaval prave proto, ze to je jedina alternativa (pokud nechce vista) a to, ze to je lepsi system, je IMHO prave argument.
Chapu to dobre tak, ze abys mohl pouzivat ten RAMdisk pres PAE, tak i OS jede pres PAE adresovani, cimz si o dost snizujes vykon pameti a CPU?
Muzes sem prosim dat alespon par her, ktere nejedou na X64? Ja je mam pres 3 roky, dohral jsem vetsinu dobrych her a ani s jednou jsem nemel zadny problem.
Jinak co se serveru tyka, tak nevim co na nich provozujes ty, ale nejak si neumim predstavit, ze by web servery a databaze, ktere adminuji ja, jely na 32-bit OS a s tim souvijicich 3.5GB RAM nebo kvuli PAE na snizenym vykonu RAMky. Posledni server co jsem instaloval ma 16GB a je to tak akorat . Vse samozrejme linux, mozna ze pro nenarocny terminal server na win 3.5GB RAM staci.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Toho snížení výkonu jsem se bál, ale nenastalo. Respektive takhle, systém je furt stejně rychlej, žádnej vliv na běh programů to nemá.
Ale je to znát, pokud tu ramdrive udělám na jeden velkej oddíl tak, že kus z ní jede přes PAE a kus přes RAM adresovanou normálně OS. V tu chvíli, když tu ramdrive projedu třeba HDtune, tak je tam vidět skok.
Averge read v PAE oblastech je 4265 MB/s a v non PAE je to 4623 MB/s. Ale jak řikám, ovlivňuje to performance pouze té ramdrive, ne systému. A pro představu, když během toho začnu hejbat USB myší, pokles je větší, než jakej je rozdíl mezi PAE a non PAE.
A ke kompatibilitě. No, já jsem člověk co používá nestandardní hardware to jednak a druhak, pokud se máme bavit o hrách tak novější fungujou (mluvimo hrách samotných, ne bídnym stavu ovladačů který donedávna byl), ale nejdou už třeba všechny ehm, cracky. Některé z nich jsou vázány na konkrétní dynamické knihovny, atd.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
Petrik
Chapu to dobre tak, ze abys mohl pouzivat ten RAMdisk pres PAE, tak i OS jede pres PAE adresovani, cimz si o dost snizujes vykon pameti a CPU?
ale XP bezi v PAE mode default od SP2 a nemyslim, ze to v reale robi problem, takze nevidim dovod preco to nevyuzit
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
mkmt
ale XP bezi v PAE mode default od SP2 a nemyslim, ze to v reale robi problem, takze nevidim dovod preco to nevyuzit
Ne, ani nápad. Defaultně určitě ne. Spousta systémů je s tim totiž nekompatibilní, můžou nastat problémy s některými drivery. Ne jednou jsem se setkíval s BSOD u strojů co mi prošly rukama a nevěděl jsem čím to je a bylo to tim, že jsem automaticky zapínal PAE s tim, že doma mi to vždy krásně jelo, ale neni to pravda.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Takze v PAE rezimu je RAM do 4GB adresovana normalne? To jsem netusil, myslel jsem, ze je cela zpomalena. V tom pripade chapu ze reseni s RAM diskem nemusi byt pro specificke vyuziti uplne spatne.
Ehm, o crackach jsem psat puvodne nechtel, zatim se mi ale nestalo ze bych ho vzdy nejak nerozjel. Pravda ale je, ze obcas potreba trochu googlit. Samozrejme to je argument proti x64, ale tech problemu je tak malo, ze bych to jako zasadni nevyhodu nevidel.
Me proste pripada velka diskova cache, ktera je IMHO mozna pouze s x64, jako dost zasadni vyhoda prave pro obycejne uzivatele, ktera prevazuje nad negativy. Ono je preci jen rozdil, kdyz se ti nejaka narocna hra, ktera sama sezere 3GB RAM, loaduje 10s, nebo 5s, protoze ma vse v RAMce. Samozrejme ale souhlasim, ze pokud nekdo potrebuje pouzivat specificky HW ci SW, ktery pod x64 nebezi, tak nema jinou moznost nez x32. Naopak pro narocne pouziti pro databaze apod je myslim x64 vpodstate nutnost, protoze provozovat rozsahlou databazi na 3GB RAM je casto nemyslitelne.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
DOC_ZENITH
Ne, ani nápad. Defaultně určitě ne.
ale ano, bezi default kvoli NX bitu, ktory vyuziva DEP, pretoze je to 64. bit v page table, preto musi byt aktivny PAE rezim t.j. preklad virtualnych adries na fyzicke pouziva 3 urovne namiesto 2 ako je to v beznom rezime a polozky PDE a PTE maju 64 bit namieso 32 bit
ano, problemy by mohli nastat, pokial by nejaky ovladac pristupoval k fyzickym adresam nad 4GB, pretoze v tomto rezime su ovladacom predkladane 64 bit adresy, co samozrejme moze sposobit problem ak ovladac s touto moznostou nerata
v desktopovych verziach win to vsak MS vyriesil tak, ze memory manager ignoruje fyzicke adresy nad 4GB aj ked system bezi v PAE rezime
samozrejme da sa to obist ako to robia niektore ramdisky, pretoze nevyuzivaju sluzby memory managera ale pre pristup k fyzickej pamati pouzivaju vlastny ovladac
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Koukám, že některý lidi budou vytrvale blbnout ostatní s vypínáním "swapu" a přesvědčováním jak je to super věc. Dělejte si co chcete, nic proti vám, ale ostatním neříkejte bludy :(
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Muzes to prosim nejak rozvest, konkretne co se tech bludu tyka? To jsou docela silna slova.
Skutecne nevidim zadny duvod zapinat swap, kdyz mam 4GB RAM. Hlasku o nedostatku VM jsem zatim (cca 2 roky co mam 4GB a vypnuty swap) nevidel a vysledkem je dost znatelne zrychleni systemu. Kdyby slo swapovani nejak rozume nastavit, jako napriklad parametrem swapiness v linuxu, tak prosim, ale aby mi wokna odswapovaly programy na pozadi kdyz mam 3GB RAM volne a ja pak cekal, az si je zase nataha do RAMky, a pri obojim pretezoval uz tak mizerny IO scheduler, na to vazne naladu ani cas nemam.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
Petrik
Zaklad je vypnout swap, coz se 4 a vice GB RAM nedela problemy, protoze windows jsou schopne nesmyslne swapovat i pri 16GB RAM snazice se maximalizovat volnou RAM.
Právě proto. Ono to totiž není nesmyslně, a už vůbec to není kvůli maximalizaci volný paměti. Paměť je totiž naopak "zabraná" co nejvíc kvůli službě Superfetch.
Každopádně:
What's more important is that the page file is not the virtual memory; it's where part of the virtual memory is stored. Virtual memory is the term used for a memory system where a process can allocate more memory than the amount of RAM physically present in the system. Virtual memory is what all applications work with (regardless if there is a page file or not): a virtual address space part of which is mapped onto the physical memory, and the rest is stored in the page file when it's not needed.
If there's no page file, then the memory manager is forced to map the whole virtual address space of the process onto the physical memory somehow, which is a pretty tricky thing to do since win32 applications use a 4GB virtual address space, which in most cases is more than the amount of physical memory available (and don't forget that we're talking about every single process currently running on the system, each with it's own 4GB virtual address space). That's when the amount that don't fit in in the physical memory would normally be allocated from the page file, if there is one.
What the Task Manager reports as "VM Size" is actually called Virtual Private Bytes: the amount of non-shareable virtual memory used by the given process alltogether, part of which is currently in physical memory (shown in the Memory Use column) and the rest is paged out (the difference of the VM Size and the Memory Use columns). So the VM Size figure seen here can be more than the size allowed for the page file, since a part (usually almost all of it) of the amount shown here is in the physical memory. Theoretically it could go as high as the sum of the physical memory and the maximum size of the page file (which is the Commit Charge Limit value shown on the Performance tab).
Ještě jsem někde měl uloženej odkaz s nějakým krátkým článkem na tohle téma, zkusím ho najít.
Myth - "Disabling the Paging File improves performance."
Reality - "You gain no performance improvement by turning off the Paging File. When certain applications start, they allocate a huge amount of memory (hundreds of megabytes typically set aside in virtual memory) even though they might not use it. If no paging file (pagefile.sys) is present, a memory-hogging application can quickly use a large chunk of RAM. Even worse, just a few such programs can bring a machine loaded with memory to a halt. Some applications (e.g., Adobe Photoshop) will display warnings on startup if no paging file is present."
"In modern operating systems, including Windows, application programs and many system processes always reference memory using virtual memory addresses which are automatically translated to real (RAM) addresses by the hardware. Only core parts of the operating system kernel bypass this address translation and use real memory addresses directly. All processes (e.g. application executables) running under 32 bit Windows gets virtual memory addresses (a Virtual Address Space) going from 0 to 4,294,967,295 (2*32-1 = 4 GB), no matter how much RAM is actually installed on the computer. In the default Windows OS configuration, 2 GB of this virtual address space are designated for each process' private use and the other 2 GB are shared between all processes and the operating system. RAM is a limited resource, whereas virtual memory is, for most practical purposes, unlimited. There can be a large number of processes each with its own 2 GB of private virtual address space. When the memory in use by all the existing processes exceeds the amount of RAM available, the operating system will move pages (4 KB pieces) of one or more virtual address spaces to the computer's hard disk, thus freeing that RAM frame for other uses. In Windows systems, these "paged out" pages are stored in one or more files called pagefile.sys in the root of a partition. Virtual Memory is always in use, even when the memory required by all running processes does not exceed the amount of RAM installed on the system."
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
NAPOSLED PÁNOVÉ : KLÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ ÍÍÍÍÍÍÍÍÍD ! Nebo někoho vyžlutím, držte se konkrétně tématu 32x64 a nikoliv swap, nonswap......díky
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
Zdenek Dubnicky
NAPOSLED PÁNOVÉ : KLÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ ÍÍÍÍÍÍÍÍÍD ! Nebo někoho vyžlutím, držte se konkrétně tématu 32x64 a nikoliv swap, nonswap......díky
Ups, sorry nevsiml jsem si...no a nesouvisi to trochu? sorry tedy za OT, mozna to nekam presunout?
Citace:
Původně odeslal
Octopuss
Právě proto. Ono to totiž není nesmyslně, a už vůbec to není kvůli maximalizaci volný paměti. Paměť je totiž naopak "zabraná" co nejvíc kvůli službě Superfetch.
Jo, superfetch je prvni vec kterou na vistach vypinam, pak zacinaji byt alespon trochu pouzitelny (disk porad nehrabe). Predpokladam, ze to je rovnez blud, proto to patrne doporucuji ve skoro kazdem tuningu vist a to, ze se mi pak system zda o dost rychlejsi, je samozrejme take blud. XP nemaji superfetch vubec.
Citace:
Původně odeslal
Octopuss
Každopádně:
What's more important is that the page file is not the virtual memory; it's where part of the virtual memory is stored. Virtual memory is the term used for a memory system where a process can allocate more memory than the amount of RAM physically present in the system. Virtual memory is what all applications work with (regardless if there is a page file or not): a virtual address space part of which is mapped onto the physical memory, and the rest is stored in the page file when it's not needed.
If there's no page file, then the memory manager is forced to map the whole virtual address space of the process onto the physical memory somehow, which is a pretty tricky thing to do since win32 applications use a 4GB virtual address space, which in most cases is more than the amount of physical memory available (and don't forget that we're talking about every single process currently running on the system, each with it's own 4GB virtual address space). That's when the amount that don't fit in in the physical memory would normally be allocated from the page file, if there is one.
What the Task Manager reports as "VM Size" is actually called Virtual Private Bytes: the amount of non-shareable virtual memory used by the given process alltogether, part of which is currently in physical memory (shown in the Memory Use column) and the rest is paged out (the difference of the VM Size and the Memory Use columns). So the VM Size figure seen here can be more than the size allowed for the page file, since a part (usually almost all of it) of the amount shown here is in the physical memory. Theoretically it could go as high as the sum of the physical memory and the maximum size of the page file (which is the Commit Charge Limit value shown on the Performance tab).
V tom pripade windows lzou, protoze udaj Memory use je casto vetsi nez VM size (ale nekdy zase obracene), coz je podle te citace nesmysl. Kazdopadne porad nevidim zadny rozumny argument pro swap (krome pripadu kdy by byl velky "pocet spustenych procesu" * 4GB)
Citace:
Původně odeslal
Octopuss
Ještě jsem někde měl uloženej odkaz s nějakým krátkým článkem na tohle téma, zkusím ho najít.
Myth - "Disabling the Paging File improves performance."
Reality - "You gain no performance improvement by turning off the Paging File. When certain applications start, they allocate a huge amount of memory (hundreds of megabytes typically set aside in virtual memory) even though they might not use it. If no paging file (pagefile.sys) is present, a memory-hogging application can quickly use a large chunk of RAM. Even worse, just a few such programs can bring a machine loaded with memory to a halt.
S posledni vetou nemohu souhlasit, to se mi krome narocnych her nestavalo ani s 2GB RAM, se 4GB ani jednou.
Citace:
Původně odeslal
Octopuss
Some applications (e.g., Adobe Photoshop) will display warnings on startup if no paging file is present."
"In modern operating systems, including Windows, application programs and many system processes always reference memory using virtual memory addresses which are automatically translated to real (RAM) addresses by the hardware. Only core parts of the operating system kernel bypass this address translation and use real memory addresses directly. All processes (e.g. application executables) running under 32 bit Windows gets virtual memory addresses (a Virtual Address Space) going from 0 to 4,294,967,295 (2*32-1 = 4 GB), no matter how much RAM is actually installed on the computer. In the default Windows OS configuration, 2 GB of this virtual address space are designated for each process' private use and the other 2 GB are shared between all processes and the operating system. RAM is a limited resource, whereas virtual memory is, for most practical purposes, unlimited. There can be a large number of processes each with its own 2 GB of private virtual address space. When the memory in use by all the existing processes exceeds the amount of RAM available, the operating system will move pages (4 KB pieces) of one or more virtual address spaces to the computer's hard disk, thus freeing that RAM frame for other uses. In Windows systems, these "paged out" pages are stored in one or more files called pagefile.sys in the root of a partition. Virtual Memory is always in use, even when the memory required by all running processes does not exceed the amount of RAM installed on the system."
Podle teto citace by tedy mel clovek pouzivat cca 100GB swapu, aby mel kazdy proces dostatek VM :) Prosim, jak je libo, me staci 4GB RAM ;)
Tolik teorie, ted k praxi. Nezavisle na tom, kolik ma PC s windows RAM, system po dosti kratke dobe spolehlive odswapuje neaktivni aplikace a misto aby si je ponechal v diskove cache, jako to delaji skutecne operacni systemy, pamet vesele pouzije pro neco jineho, jinak si neumim vysvetlit to, ze i po relativne kratke dobe kdyz se pokusim onen program na pozadi aktivovat, musim cekat nekolik vterin cekat, nez ji chudak disk nacte. Vysledkem je tedy vetsi zatizeni disku a s tim souvisici jeho vetsi opotrebeni (nemluve o SSD) a predevsim otravne cekani pri prepinani aplikaci. Ale proti gustu... :D
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Mám jeden praktickej důvod proč swap ne. V práci máme starší PC, bohužel na všechny vnutili Vistu, která je tam i po všech úpravách na hranici použitelnosti. Půl ram je volné, ale člověk se tam dostává do tak nečekaných problémů jako toto:
Když chci udělat pitomou kopii DVD, tak systém začně kopírovat, ale najednou win začnou cosi dělat, zpomalí to celej disk, image se začne nahrávat do ram, kde za chvíli začně přetejkat a v tu chvíli se systém odhodlá k tomu, že je třeba tu přeplěnou ram dát do swapu, a začne mi prosím swapovat ten ukládanej image na ten již v tu chvíli totálně přetíženej 10 let starej 40gb western. Výsledek je nepoužitelnost OS (rozuměj nereaguje na kliknutí myši) asi 15 minut, než on si odswapuje všechny procesy na disk (i ty základní bez kterejch nejde ani kliknout), pak odswapuje ten image, konečně dopíše ten image na disk, a pak zase naswapuje zpět do ram ty programy co tam měly bejt. Fakt bomba. (je to vista 32bit SW bylo klasický nero 8 OEM, všechna nastavení na default)
Swap tak jak funguje je dle mého pohledu naprosto outdated. Bylo to ok v době když člověk měl Windows 95 a 8mb ram aby vůbc něco spustil. Nebo i v dobách K7 Athlonů s 128mb ram, jo, ano. Ale dnes když cena pamětí je skoro nulová a dnes už i na dotaz total low endu nejdu s návrhem pod 2gb, to ztrácí význam.
Ještě se vrátim k diskový cache - to máš pravdu, ňák mi tohle vypadlo, protože mam HW raid řadič s vlastní pamětí, čili tohle jsem nikdy neřešil.
A k PAE enabled by default od SP2 - opět ne, zrovna včera jsem dělal na jednom PC reinstall a je tam off by default. Systém nehlásí rozšířeníá fyzické adresy a v boot.ini neni žádný /PAE, a taky SW nevidí PAE jako aktivní, takže tam neni.
Co se 64-bit / 32-bit os týče, shrnul bych to takto. Normální user ala dělá kancelářské věci, hraje hry, atd. Občas si konvertne film, upraví fotku, žádnej large projekt. Pro něj je jednoznačně lepší 32-bit OS. Jsou zde menší problémy s kompatibilitou, lepší drivery, nemůže se stát že si domu přinese tiskárnu / TV kartu a žádnej driver prostě neexistuje, nemluvě třeba o Creativáckejch ale i jinejch zvukovkách.
64-bit patří do serverového nasazení, kde je třeba dělat s velkými databázemi, atd. V domácím prostředí má smysl pouze pokud člověk má 64bit aplikaci a ta aplikace oproti 32-bit verzi je opravdu o dost rychlejší (což je téměř nemožné v rámci "normal user usage"). Vzhledem k tomu, že se nepovažuji za lame usera, přesto na žádném svém PC nemam žádný 64-bit kód, šance že normal user se k němu dostane je téměř nulová. Z internetu si stáhnete primárně 32-bit verze programů, u 98% stejně ani 64-bit verze neexistují, takže taková je zatím realita. Já jen doufám, že se to změní.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
Petrik
V tom pripade windows lzou, protoze udaj Memory use je casto vetsi nez VM size (ale nekdy zase obracene), coz je podle te citace nesmysl.
nie nelzou, pretoze Memory use je celkova velkost pracovnej sady procesu t.j. vratane zdielanej pamate, ktoru proces pouziva, preto v pripade, ze proces pouziva vela zdielanej pamate, moze byt tato polozka ovela vacsia ako VM size,co je virtualna pamat ktoru alokuje proces pre svoje sukromne pouzitie napr. pomocou new v C++
bohuzial neexistuje pouzitelny prostriedok pre sledovane vyuzitia zdielanej pamate
Citace:
Původně odeslal
DOC_ZENITH
A k PAE enabled by default od SP2 - opět ne, zrovna včera jsem dělal na jednom PC reinstall a je tam off by default. Systém nehlásí rozšířeníá fyzické adresy a v boot.ini neni žádný /PAE, a taky SW nevidí PAE jako aktivní, takže tam neni.
v tom pripade nemas standardny boot.ini, pretoze od SP2, je v boot.ini standardne prepinac /noexecute=optin, co zapina DEP, v tomto pripade prepinac /PAE nie je potrebny pretoze DEP vyzaduje PAE, t.j. dojde k nacitaniu PAE kernelu
vid:
Citace:
Počínaje systémem Windows XP SP2 používají 32bitové verze systému Windows jednu z následujících technologií:
* funkci procesoru ochrany stránky nespouštěním (NX) definovanou společností AMD,
* funkci XD (Execute Disable Bit, Bit pro zabránění spuštění) definovanou společností Intel.
Aby bylo možné používat tyto procesorové funkce, musí být procesor spuštěn v režimu Rozšíření fyzické adresy (PAE, Physical Address Extension). Systém Windows však režim Rozšíření fyzické adresy povolí automaticky, aby bylo podporováno omezení spouštění dat. Uživatelé tento režim nemusejí samostatně povolovat spouštěcím přepínačem /PAE.
http://support.microsoft.com/?scid=k...5352&x=13&y=16
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
/noexecute=optin tam automaticky je, ale pae neni a nefunguje, dokud tam za to ručně nedám /PAE. A vzhkledem k tomu že některé systémy padaj s /PAE do BSOD a když tam necham jen defaultní /noexecute=optin tak ne, tudiž si myslim, že to opravdu nejede, a možná to taky nejde proto, že tyto funkce u CPU vždy automaticky vypínám, tudiž dejme tomu že nejedou, čili win ani automaticky nezapnou PAE.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
DOC_ZENITH
/noexecute=optin tam automaticky je, ale pae neni a nefunguje
ja tvrdim opak, mam to z praktickych skusenosti ako aj z teoretickych podkladov
(a dovolim si tvrdit, ze bude so mnou suhlasit kazdy, kto sa apon trochu orientuje v architekture win)
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Citace:
Původně odeslal
DOC_ZENITH
Když chci udělat pitomou kopii DVD, tak systém začně kopírovat, ale najednou win začnou cosi dělat, zpomalí to celej disk, image se začne nahrávat do ram, kde za chvíli začně přetejkat a v tu chvíli se systém odhodlá k tomu, že je třeba tu přeplěnou ram dát do swapu, a začne mi prosím swapovat ten ukládanej image na ten již v tu chvíli totálně přetíženej 10 let starej 40gb western. Výsledek je nepoužitelnost OS (rozuměj nereaguje na kliknutí myši) asi 15 minut, než on si odswapuje všechny procesy na disk (i ty základní bez kterejch nejde ani kliknout), pak odswapuje ten image, konečně dopíše ten image na disk, a pak zase naswapuje zpět do ram ty programy co tam měly bejt. Fakt bomba. (je to vista 32bit SW bylo klasický nero 8 OEM, všechna nastavení na default)
Docela vas lituju, vista i na novych kompech moc nemakaj, na starem stroji to musi byt o nervy. Zkuste vypnout ten superfetch (pokud jiz nemate), mozna ze to nahrani do RAM zpusobuje on.
Citace:
Původně odeslal
DOC_ZENITH
Swap tak jak funguje je dle mého pohledu naprosto outdated. Bylo to ok v době když člověk měl Windows 95 a 8mb ram aby vůbc něco spustil. Nebo i v dobách K7 Athlonů s 128mb ram, jo, ano. Ale dnes když cena pamětí je skoro nulová a dnes už i na dotaz total low endu nejdu s návrhem pod 2gb, to ztrácí význam.
100% souhlas. Pouzivat pomaly a jiz tak dost pretezovany disk jako nahradu RAM je pri dnesnich kapacitach proste kravina. Ne kazdemu ale staci 3.5GB RAM a pak to chce x64.
Citace:
Původně odeslal
DOC_ZENITH
Ještě se vrátim k diskový cache - to máš pravdu, ňák mi tohle vypadlo, protože mam HW raid řadič s vlastní pamětí, čili tohle jsem nikdy neřešil.
Jak velkou ma ten radic pamet? 256MB nebo 512MB max? Muj komp ma vetsinu doby k dispozici diskovou cache o kapacite cca 3GB, az vymenim desku a budu mit 8GB RAM, bude to cca 7GB. A ver tomu ze pri hrani (a loadovani) hry, ktera na disku zabira 15GB, to je sakra znat.
Citace:
Původně odeslal
DOC_ZENITH
Co se 64-bit / 32-bit os týče, shrnul bych to takto. Normální user ala dělá kancelářské věci, hraje hry, atd. Občas si konvertne film, upraví fotku, žádnej large projekt. Pro něj je jednoznačně lepší 32-bit OS. Jsou zde menší problémy s kompatibilitou, lepší drivery, nemůže se stát že si domu přinese tiskárnu / TV kartu a žádnej driver prostě neexistuje, nemluvě třeba o Creativáckejch ale i jinejch zvukovkách.
64-bit patří do serverového nasazení, kde je třeba dělat s velkými databázemi, atd. V domácím prostředí má smysl pouze pokud člověk má 64bit aplikaci a ta aplikace oproti 32-bit verzi je opravdu o dost rychlejší (což je téměř nemožné v rámci "normal user usage"). Vzhledem k tomu, že se nepovažuji za lame usera, přesto na žádném svém PC nemam žádný 64-bit kód, šance že normal user se k němu dostane je téměř nulová. Z internetu si stáhnete primárně 32-bit verze programů, u 98% stejně ani 64-bit verze neexistují, takže taková je zatím realita. Já jen doufám, že se to změní.
Muj nazor je, ze ta vetsi diskova cache (pravda je ze 3.5 nebo 4GB je skoro totez, ale 8Gb je uz jine kafe) mi stoji za ty obcasne problemy a jako bonus mam vylepsena win XP (win xp x64), ktera bych s x32 nemel. souhlas ze na obyc kancelarskou praci x64 netreba.
-
Re: 64 bit OS VS. 32 bit OS
Superfetch jsem nechal zapnutej, bez něj bylo vše 100x horší. Ten PC má 1,5gb ram a nutno říci že programy se tam s tim superfetchem spouští 2x rychlejc.
Co se vyrovnávačky týče, tak je to Highpoint 3520 čili 256mb + když si sečtu cache u těch vertexů tak je to vlastně 512mb než dojde paměť. Nejsem zs takovej extrémista abych kupoval tu Arecu co se do ní zasouvaj klasický desktopový DDR2 moduly. Ale až přijde Sata 3 / rozšíří se další SAS řadiče, možná i jo.
V podstatě ale na co jsem narazil za zajímavej fenomén: Když spouštim hru z disku a pak z SSD, je to několikanásobnej rozdíl. Když pak z SSD versus SSD raid, tak ačkoliv hrubej výkon je 4x takovej, rychlost už neni ani dvojnásobná. To samé platí mezi tim raidem a ramdrive, která je zase zhruba 8x lepší při štení a ehm 50X? při zápisu. Takže v praxi program se mi naloaduje rychlejc, když mam zařízení co má čtení 100MB/s a latenci 0,1ms než zaříení co má čtení 500MB/s ale latenci 8ms. Postupem času jsem i zapnul kompresi v té ramdrive. Protože kapacita se tim dost zvedne, na čtení to nemá vliv, jen na zápis, ale ten je furt v hodnotách tísíců MB/s a loadne to jedno jádro na 100% protože ten kompresní driver je single thread věc, neni to low level zátěž ještě pod OS jako maj fake raid řadiče, co zpomaluje systém celkově, takže to má víc + než - ta komprese, na dnešních systémech kde je tolik CPU jednotek, že na ně neni využití, nic nebrzdí.