-
Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Snad je nadpis jasny. Proc pisu ? Na mobilmanii se objevila bleskovka o vyhodnosti jedne Nokie na eshopu O2. Bohuzel diky chybne cene O2 zrusil vsechny objednavky za "akcni cenu". To se nelibilo zakaznikum a tak se v diskusi pod bleskovkou strhla mensi debata o legalite chovani O2. Jelikoz se tato problematika tyka i nas (viz sekce "Zajimave nabidky") hodim sem odkaz na samotny clanek. Dole je i vyjadreni SOS. Clanek zde.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
tady je na tohle téma zajímavý článek: http://www.pravoit.cz/view.php?nazev...nku=2006110001
jinak ta hysterie některých jedinců v diskuzi na tom odkazu je opravdu k smíchu. kvůli blbé chybě by snad ten O2 nejradši i zlynčovali...
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Tady na to tema najdes taky dost. Za chybu se da povazovat v takovym pripade cena "zcela zjevne neprimerena" (napr kdyby ti nekdo nabizel cojavim auto za 1Kc). Pokud ale bych ti napr vec v cene 1000Kc nabizel za 500Kc, tak to neprimerene ani neni a je ciste muj problem, ze sem te nechal tu vec objednat = v te chvili je to uz zavazne a vymahatelne. Ostatne od toho je prave potvrzeni objednavky zasilane eshopem a ze to posila robot je nepodstatne, podstatne je, ze tim je naprosto jasne a jednoznacne uzavrena kupni smlouva.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
JaB
s vyvody clanku se da bez problemu souhlasit - je to i zaver, ke kteremu jsme dosli i tady a ktery jezevec vystihl vyse.
k clanku bych jenom dodal, ze tenhle test "primerenosti" jednani alias test "selskyeho rozumu" je obsazen i v §3(1) obcana, tj. ochranou pouze toho jednani, ktere je ucineno v souladu s dobrymi mravy.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Jj, zkratka predpokladaj (imo spravne) ze se snima v nasem kocourkove nikdo soudit nebude.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
hmm, takze logika primerenosti a selskeho rozumu u pani pickove zjevne nefunguje: http://ekonomika.idnes.cz/telefonica...potrebitel_vem
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Tak pánové, opravte mě, ale já mám pocit, že ve shodě nejste:
Jezevec si myslí, že TO2 telefony za poloviční cenu dodat měla
Riksa si myslí, že TO2 telefony za poloviční cenu dodat neměla
Pletu se já? Někoho z Vás jsem nepochopil?
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Podle me jasna chyba O2...pokud ke zruseni objednavky napsala ze to je kvuli nizke cene (misto klasicke nedostupnosti), tak tim priznala svoji chybu a bude muset zbozi dodat.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
co sem cet na IDnesu tak nakonec O2 tem co si stihli ten mobil obednat za tu nizkou cenu posle, protoze se jim to prej vyplati vic nez zaplatit pokutu.
odkaz na clanek zde http://ekonomika.idnes.cz/telefonica...potrebitel_vem
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
a jak bylo psáno možné prohrané soudy do kterých by ale asi moc lidí nešlo škoda že mi to uteklo taky bych si pár objednal :)
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
no ja sice objednaval o trosku pozdejc, presneji 12teho, ale co, telefon byl stale v kosiku a i prepocet ceny cenu potvrdil.. Potvrzeni o objednavce mi doslo, pak i potvrzeni o zpracovani a dalsi den mejl o stornu... Mam screen z e-shopu ze telefon je skladem. A po nekolika mejlech s typem z e-shopu mi bylo oznameno, ze proste nejsou skladem a hotovo. :/
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Ze nejsou skladem ale neznamena, ze ti ho nemusej dodat, to je ciste jejich problem, vim, ze to asi resit moc nebudes, ale za par mailu nic nedas - na COI + SOS + jim ;).
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Jezevec
Ze nejsou skladem ale neznamena, ze ti ho nemusej dodat, to je ciste jejich problem, vim, ze to asi resit moc nebudes, ale za par mailu nic nedas - na COI + SOS + jim ;).
potreboval bych se oprit o nejaky paragraf. mohl bych ti kdyz tak preposlat e-mailovou komunikaci mezi mnou a tim o2 e-shop typkem?
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Je to jednoduchy, to co vidis na webu je nabidka. Uz tim, ze objednas, si nabidku odsouhlasil = vznikla kupni smlouva. Pokud jeste navrch tvoji objednavku potvrdi, tak neni vubec o cem diskutovat.
Byla uzavrena dvoustrana kupni smlouva a viz obcansky zakonik a prislusny § (nekde ve sticky threadech najdes odkazy), kupni smlouva = dodavatel je povinen dodat a odberatel je povinen odebrat. Oboji (jak odber tak dodavka) je i soudne vymahatelne. Jde o smlouvu jako kazdou jinou, oba subjekty dobrovolne uzavreli smlouvu, nikdo je k tomu nenutil.
Ostatne zkus bance vysvetlovat, ze ten uver co ho nesmis 10let splatit a ma 20% urok sis rozmyslel a ze uz ho nechces, pricemz mas podepsanou smlouvu.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Modelový případ řešili dneska na ČT1 v pořadu černé ovce - http://www.ceskatelevize.cz/vysilani...k-prechod.html
Notebook za stejnou cenu se zárukou, jako někde na AUKRu.
Výsledek? Zákazník je v právu, ale soudit se nemá smysl... :cry:
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Jezevec
Je to jednoduchy, to co vidis na webu je nabidka. Uz tim, ze objednas, si nabidku odsouhlasil = vznikla kupni smlouva.
tak s tímhle nesouhlasím - resp. teoreticky by to mohlo někdy takhle být, většinou ale právě objednávka je nabídkou na uzavření smlouvy a ke vzniku smlouvy dojde potvrzením/přijetím návrhu ze strany prodejce.
je to v podstatě stejné jako nakupování v obchodě - dám věci do košíku a přijdu s tím k pokladně s penězi = nabídka, pokladní mi řekne částku a přijme peníze = přijetí nabídky a uzavření smlouvy.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
To je omyl, nabidka = zbozi lezi na regale. Tim ze si ho hodis do kosiku si nabidku prijal a tudiz uzavrel kupni smlouvu. Ze to pak jeste musis zaplatit uz nehraje roli. Samo v krame to ma jiste specifikum, napr muzes zbozi vratit na regal.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
1) v samoobsluze je smlouva uzavrena AZ zaplacenim na pokladne, zakon (a neptejte se me ktery) to explicitne rika;
2) u eshopu jsou teoreticky dve varianty:
-podle prvni je jiz uvedeni veci v eshopu chapano jako nabidka (oferta) ucinena vetsimu okruhu potencialnich kupujicich a vlozeni do kosiku a odeslani objednavky je prijeti (akceptace) teto nabidky. smlouva tak vznika jiz prijetim objednavky eshopem;
-podle druhe neni ofertou chapano samotne uvedeni veci v eshopu, ale az odeslani objednavky s tim, ze akceptaci a oznameni o ni je mail od eshopu. v takovem pripade je smlouva uzavrena obdrzenim tohoto konfirmacniho mailu.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
V krame je to +- sumak, protoze te bez zaplaceni nenechaji zbozi odnyst, takze oba okamziky +- splynou. A ano, vim ze je to v zakone ale z logiky veci s nabidkou souhlasis vhozenim zbozi do kosiku. Kdyby to tak nebylo, tak bys taky mohl prijit ke kase a tam by ti rekli ze sorry, ale nez si stacil dorazit, tak cena vzrostla o 100% (repektive by ti to nerekli, protoze neni duvod, zaplacenim si vetsi cenu odsouhlasil a teprv doma zjistis, ze te ty housky nestaly 10Kc ale 100Kc).
U eshopu je prave jeste ta treti varianta, ze na shopu si zbozi pouze rezervujes a teprve pri prevzeti uzavres smlouvu. Coz muze byt zajimavy predevsim v situaci, kdyby sis takhle zarezervoval zbozi aspon za par MKc.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Jezevec
V krame je to +- sumak, protoze te bez zaplaceni nenechaji zbozi odnyst, takze oba okamziky +- splynou. A ano, vim ze je to v zakone ale z logiky veci s nabidkou souhlasis vhozenim zbozi do kosiku. Kdyby to tak nebylo, tak bys taky mohl prijit ke kase a tam by ti rekli ze sorry, ale nez si stacil dorazit, tak cena vzrostla o 100% (repektive by ti to nerekli, protoze neni duvod, zaplacenim si vetsi cenu odsouhlasil a teprv doma zjistis, ze te ty housky nestaly 10Kc ale 100Kc).
U eshopu je prave jeste ta treti varianta, ze na shopu si zbozi pouze rezervujes a teprve pri prevzeti uzavres smlouvu. Coz muze byt zajimavy predevsim v situaci, kdyby sis takhle zarezervoval zbozi aspon za par MKc.
no, na jednu stranu mas sice pravdu, ze s nabidkou souhlasis vhozenim veci do kosiku, ale tim neni uzavrena smlouva; smlouva je uzavrena az tehdy, kdy se provozovatel toho obchodu dozvi, ze jsi jeho nabidku akceptoval - a to je az zaplacenim u pokladny.
u eshopu tahle varianta je teoreticky mozna jenom tehdy, pokud to pri objednavani je vyslovne uvedeno (viz rozsahle diskuse u cybexu) a imho bych rekl, ze i to silne zavani obchazenim zakona (a tedy neplatnosti)
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
pánové nechci se s váma (některýma) přít, ale pokud tesco udělá leták že maj mléko za 15kč (a bude to výhodná koupě). Tak i přes to všechno že si na sklad musí vzít dostatečné množstí kusu zboží, tak i tak se může stát že se vyprodá !!!
To znamená, že pokud na webu bude někde svítit telefon za 500,- namísto 1000,- nebo víc. Tak pokud u toho není položka "skladem" jako že na webu O2 tohle není.
Tak prostě pokud objednám, ale obchod se mi ozve, SRY zboží už není skladem, bohužel to webmastři ještě nesundali z webu. Tak se prostě nemophu rozčilovat že to tak furt nabízej. Ten kdo se rozčiluje mi přijde že vživotě neobjednával větší zboží za výhodné ceny a slevy.
Já sám jsem ve velkoobchodě a taky se nám stane, že dostaneme zboží za nějakou výhodnou cenu a hodíme na web AKCI a zboží dáme za dobrou cenu. Ovšem když zboží dojde - objednáváme nové, ale už nebude za "dobrou cenu" ale za klasickou "bežnou", ovšem vzhledem k tomu že zatím není např tato "běžná cena" známa. Tak se nestihne upravit web a hodit tam tu cenu aktuální.
Tím pádem tam zůstává ta cena z AKCE - uznávám košér to asi není, protože každému dalšímu objednávajícímu musíme vysvětlovat že zboží došlo. Ale samozřejmně takovýto "rozkol" dáme dopořádku běhěm např 2 prac. dnů.
Čímž se domnívám že se nic tak zásadního nestalo.
U O2 je průser že to firma daleko větší - ale i tak když by mi poslali mail, SRY zobží již není skladem. Tak bych měl prostě smůlu a věděl bych že příště nemám tak dlouho čekat a objednat dříve.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
2Atreides: jestlize jsi prodavajici a ucinis nabidku (vazne minenou a urcitou), pak kdyz ji nekdo prijme, pak ji musis dostat. a nezalezi na tom, jestli se webmaster s obchodnim oddelenim nedokaze dohodnout nebo ze je ucetni na dovolene. to je proste problem, ktery zakaznika nezajima. takze v tvem pripade, kdyz si pres eshop objednam za "akcni" cenu nejakou vec, a nasledne mi eshop oznami, ze uz to nema a ze to byla jenom prdel, tak me to nemusi zajimat; a kdyz budu chtit, tak to z eshopu vytriskam i soudne.
rozumny clovek to samozrejme delat nikdy nebude, ale "rozumnost" prodavajicich/kupujicicch je uz otazka, kterou pravo nemuze predpokladat.
ztratka a dobre, v dnesni dobe ma zakaznik v dusledku evropske legislativy opravdu silna prava, a prodavajici muzou leda tak skucet, ale to je asi vse. nebudu rozebirat, jestli je to dobre nebo ne - k tomu jsem se tady uz vyjadril mockrat - zkratka to berme jako fakt.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Viz Riksa, je ciste problem prodejce, aby si zajistil aktualnost a pravdivost informaci ktere podava. Ono by se totiz IMO dalo trestat pokutami i to, ze prodejce uvadi "zbozi skladem" a pritom ho nema, coz je take klamani spotrebitele.
Navic pokud by doslo na vec (soud) tak kazdy znalec potvrdi, ze toto technicky zajistit lze a ze naklady nejsou nikterak zavratne.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Já s váma v podstatě souhlasim, ovšem když to vezmu konkretně k našemu webu - tam máme napsané ceny, akce apod. ALE nikde není přihlašovací formulář kde by se zákazníci mohli podívat i třeba zpětně co objednali.
A pokud přes web odešlou objednávku - nikde se nepíšou ceny, pouze napíšou <form> kam uvedou fakt udaje + zbozi. To jim sice do kopie přijde ale jak říkám nikde nejsou uvedené v objednávce ceny.
Tak a když jsem webmasterem a mohu měnit web během [lusk] vteřiny,
jak mi budete dokazovat že jsem tam měl cenu jinou než kterou vám uvádím nyní ?
Jak se tohle dokazuje ? - (a hlavně mi neříkejte screenshotem stránky).
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Staci kdyz sezene jedineho (lepe dva) svedky a mas nakrku navic pokus o podvod. Nemluve uz o tom, ze soudce muze za dostatecne duveryhodny povazovat napr screen, prave ten mail, .... + bude zvazovat, jakou motivaci k uprave by mel zakaznik a jakou ty. To ze mas tu moznost to lusknutim prstu zmenit ti v tomhle ohledu spis pritezuje.
+ nezapomen ze existujou webovy archivy. Ty tam tu blbou cenu muzes mit dost dlouho na to, aby se to v nejakym tom archivu ulozilo.
I pokud bys spor neprohral a dopadlo by to 1:1, tak te to bude stat dost $ => v 99% se ti "vyplati" tratit na dodavce zbozi + tim ziskas slusnou reklamu, protoze dotycny se tim samo vsude pochlubi.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Využiji existující thread s tím, že bych rád znal Váš názor:
Na CZC měli v "zajímavé ceně" foťák Samsung GX20 set I za 16.620,- vč. DPH. Na Alfacompu měli ten samý s MP3 přehrávačem a nabíječkou (?) za 19.500,-, normálně se prodává od 23.000,-. To pro ozřejmení "zjevně nepřiměřené ceny".
Foťák jsem si objednal na firmu (IČ) a teďko čekám, jak se k tomu CZC postaví. Potvrzení objednávky mi poslali na e-mail včetně ceny. Následně u GX20 "upravili" cenu na 26.000,-. Z diskuse jsem vyrozuměl, že bych měl mít nárok na zboží za nižší cenu, neboť došlo k uzavření kupní smlouvy. Akorát nevím, jestli to platí i při nákupu na IČ.
A setkali jste se u CZC s podobným případem? A jak jste dopadli?
EDIT: odpovím si sám => objednávka mi byla stornována po telefonickém hovoru s obchodníkem z CZC s tím, že podle bodu 4 obchodních podmínek na to mají právo (významná změna ceny od jejich dodavatele), což mi potvrdil i člověk z SOS (Sdružení ochrany spotřebitelů).
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Já k tomu jen doplním: špatně uvedená cena u CZC nemusí být přímo jejich chyba... například já jsem někdy v říjnu nebo listopadu nabízel na Cybexu zákazníkům GX20ku asi za 18Kč vč. DPH (slovy - osmnáctkorunčeských - to bylo panečku objednávek) aniž bych si toho všimnul. Až když jsem objednával zboží u dodavatele, tak jsem se celkem divil, že se najednou zrovna tento model tak dobře prodává :-)
Důvod takových chyb je prozaický: v dnešní době běží snad všechny velké shopy na automatických importech dat od velkoobchodů a jestli u nich někdo něco zmrší, tak se to přelije na web maloobchodu aniž by si to někdo všimnul.
btw.: tehdy jsme ty objednávky za 18Kč zrušili pro zjevnou nesmyslnost ceny (každému muselo být při objednání zboží jasné, že je to cena chybná). A u jednoho "zákazníka", který si rovnou objednal víc kusů jsem i uvažoval, jestli by to nebylo rovnou na podání trestního oznámení (pokus o podvod nebo tak něco).
A mimochodem... kdyby se nám mezi svátky nedo*raly importy dodavatelských ceníků (tudíž zůstaly všude ceny platné k 23.12.), tak by tato cena byla takřka na 100% i na našem shopu, předpokládám, že máme s CZC, Alfacompem a dalšími stejného dodavatele na Samsungy.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Dobre, ale 16,5k vs 19k lze porad jeste chapat jako "akcni" cenu ci neco podobneho. Tebou uvedeny priklad s 18kč je jasný omyl. Myslím, že kdyby Meteor trval na svem, tak by to zbozi mel za objednanou cenu dostat.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
PetrT
Dobre, ale 16,5k vs 19k lze porad jeste chapat jako "akcni" cenu ci neco podobneho. Tebou uvedeny priklad s 18kč je jasný omyl. Myslím, že kdyby Meteor trval na svem, tak by to zbozi mel za objednanou cenu dostat.
teoreticky jako koncový zákazník asi ano, ale pokud je to na IČO tak to by určitě neuhrál...
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Souhlas s PetremT, tohle není až takový rozdíl. Bohužel, na SOS jsem se ptal i na variantu objednávka na jméno / na IČ a v tomto případě není rozdíl.
Jen upřesním: podle vyjádření obchodníka z CZC skutečně měli ty GX-20 skladem za 16.620,- vč. DPH, ale byly to jen 2 kusy s tím, že na nový rok čistili sklady. Takže ty 2 kusy doprodali a než stačili "opravit" cenu vzhledem k novým dodávkám / ceníku dodavatele, tak jsem si ji objednal :-( no, aspoň že to už nemají označené jako "zajímavá cena".
A co mě trošku rozčililo, byl obchodníkův argument, že při plnění mojí objednávky by prodělali 10k :-) hned jsem mu řekl, že zřejmě neumí počítat (že by měl srovnávat ceny bez DPH a hlavně že musí porovnat u zboží udanou cenu bez DPH s nákupní cenou od dodavatele). Což samozřejmě uznal. A ještě mi nepřišla "košer" domluva na ceně (která by měla být součástí řešení vzniklé situace), prostě "prodáme vám to za novou cenu a ani o halíř míň".
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
a) pro Vykuka, kazdej prodejce je odpovednej za svy ceny a odkud co natahuje nikoho nezajima.
b) rozumnej system pokud dava slevu na konkretni 2 ks dovoli za tu cenu objednat prave a jen ty dva ks.
c) zmena cen rucne ... se budu muset hodne smat, specialne pokud ma nekdo v ceniku 10+k polozek.
BTW: Pokud si chce clovek slusne objednat, tak obcas sacuje hlavne vetsi shopy (mineno spis zahranicni), chyby tam maj taky a prave kvuli mnoztvi polozek je pravdepodobnost ze si nekdo vsimne ze vam dodavaji za 1/10 ceny miziva.
BTW2: I lidi tady na 4u maj zkusenosti z aukci, kde vydrazili vec za naprosto smesny peniz, a presto ji dostali. To by prodejce moh argumentovat uplne stejne jako "nj, ja necekal ze kdyz dam vyvolavaci cenu svyho jaguara $1, tak ze ho za tu cenu budu muset prodat."
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
2Jezevec: u tebe chápu, že tě to nezajímá (jak jinak), někoho by ale mohlo zajímat co za tím stojí a smyslem mého příspěvku bylo krapet osvětlit, jak se ta chyba s největší pravděpodobností přihodila, nic jiného... a na ruční úpravy cen u CZC taky moc nevěřím, i když je pravda, že já taky musím semtam někde něco upravovat ručně, protože ne vždy funguje vše jak má a support (nejen) našeho IT oddělení je na dvě věci :rolleyes:
Osobně zboží s podezřele výhodnou cenou neobjednávám vůbec, ale nechávám dotyčný obchod cenu nejdřív prověřit. Možná jsem blbej, ale tím, že jsem zákazník i obchodník prostě nehodlám využívat chyby, za které prodejce s velkou pravděpodobností ani nemůže - nebo-li nedělám to, co nechci, aby mi dělali naši zákazníci.
P.S. nemyslím to třeba zrovna na tu diskutovanou GX20ku, to není případ podezřele výhodné ceny a nevím jak u IČaře, ale klasickej spotřebitel by to podle mne mohl z prodejce vyrazit.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
2 Jezevec: docela se mi "líbí", jak jsi se vším hnedle hotový ve stylu "černá nebo bílá, žádná šeď" :rolleyes: Jestli teda pro mě z CZC dostaneš onen GX-20 za 16.620,-, máš u mě Kč 1.000,- prémii.
BTW, jak by ses teda zachoval na mojem místě? Myslím, že jsem docela výřečný, a stejně to nějak nepomohlo. Soudit se? Ne, děkuji, ten čas a peníze mi za ty Kč 3.000,- rozdílu (oproti AlfaCompu) nestojí. Takže...??
EDIT:
1) srovnávat aukci s normálním obchodem je mimo mísu,
2) počítám že CZC nemá své lidi ve Sdružení ochrany spotřebitele, takže nevím, proč by neměli mít pravdu,
3) pokud to byl jen tvůj OSOBNÍ názor, pak je tento můj příspěvek irelevantní.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Jezevec je vždy se vším rychle hotov a docela to i chápu, na věci má většinou zcela jasný názor a nám nezbývá než doufat, že ten správný. Za sebe mohu říci, že se mi taky nelíbí jeho přístup černá/bílá, ale zase mu ho neberu.
Jen jeden postřeh k SOS: byl jsem svědkem toho, že v jednu chvíli jejich pracovník tvrdil A a za hodinu jiný jejich pracovník tvrdil B (jednalo se o docela složitý problém, ale už si nepamatuji, co to bylo). Z toho plyne, že ani odpovědi SOS nemusí být vždy 100%ně správné (bohužel).
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Vykuk
Jezevec je vždy se vším rychle hotov a docela to i chápu, na věci má většinou zcela jasný názor a nám nezbývá než doufat, že ten správný. Za sebe mohu říci, že se mi taky nelíbí jeho přístup černá/bílá, ale zase mu ho neberu.
Jen jeden postřeh k SOS: byl jsem svědkem toho, že v jednu chvíli jejich pracovník tvrdil A a za hodinu jiný jejich pracovník tvrdil B (jednalo se o docela složitý problém, ale už si nepamatuji, co to bylo). Z toho plyne, že ani odpovědi SOS nemusí být vždy 100%ně správné (bohužel).
Ja bych doplnil, ze na lince SOS nekdy nevi (nebo se musela ptat) na docela zakladni dotaz ohledne klasicke reklamce stylu soukroma osoba vs. servis vs. prodejce (dle meho nazoru na podobne dotazy tam musi odpovidat x-krat denne) takze jsem zrovna nenabyl nazoru, ze jejich radu mohu brat za 100% relevantni a stat si na ni pred jinym subjektem.
A navic - specifikum ceskeho prava je takove, ze jeden pravni nazor renomovaneho pravnika muze byt diametralne odlisny od druheho pravniho nazoru jineho renomovaneho pravnika a stejne tak to plati o vyrocich soudu v jednotlivych kauzach.
Takze osobne jsem dost vylecen z toho, ze kdyz je neco dle meho cerne na bilem napsane v zakone, tak to tak musi take skutecne byt a nejede pres to vlak. Tady pres to vlak jezdi docela casto... :( :)
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Jezevec
a) pro Vykuka, kazdej prodejce je odpovednej za svy ceny a odkud co natahuje nikoho nezajima.
takze jinymi slovy rikas, ze mas pravo umyslne zneuzit neci chyby a ziskat vec v hodnote CZK 18,000 za CZK 18. :roll: to nastesti neni mozne -viz obcansky zakonik, § 49a:
Právní úkon je neplatný, jestliže jej jednající osoba učinila v omylu, vycházejícím ze skutečnosti, jež je pro jeho uskutečnění rozhodující, a osoba, které byl právní úkon určen, tento omyl vyvolala nebo o něm musela vědět.
Citace:
Původně odeslal
Jezevec
BTW2: I lidi tady na 4u maj zkusenosti z aukci, kde vydrazili vec za naprosto smesny peniz, a presto ji dostali. To by prodejce moh argumentovat uplne stejne jako "nj, ja necekal ze kdyz dam vyvolavaci cenu svyho jaguara $1, tak ze ho za tu cenu budu muset prodat."
coz ale pletes jabka s hruskama - aukce neni prodej a prodavajici si musi byt vedom, ze aukce muze skoncit prodejem za jednu libru...
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
No vidím, že Jezevec je rychle hotov i s našimi dotazy :-D ale jo - jak bylo psáno ve vtipech - čas jsou peníze, peníze jsou luxus a ten si nemůžeme dovolit :p
No flame, jen mě to tak napadlo...
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
riksa
takze jinymi slovy rikas, ze mas pravo umyslne zneuzit neci chyby a ziskat vec v hodnote CZK 18,000 za CZK 18. :roll: to nastesti neni mozne -viz obcansky zakonik, § 49a:
Právní úkon je neplatný, jestliže jej jednající osoba učinila v omylu, vycházejícím ze skutečnosti, jež je pro jeho uskutečnění rozhodující, a osoba, které byl právní úkon určen, tento omyl vyvolala nebo o něm musela vědět.
coz ale pletes jabka s hruskama - aukce neni prodej a prodavajici si musi byt vedom, ze aukce muze skoncit prodejem za jednu libru...
Hele rikso, on je docela rozdil mezi prodejem 18kKc vs 18 Kc a 18kKc vs 16kKc nemyslis ? Nehleden na to, ze u spousty veci vubec nemusis tusit jakou ma ta vec cenu, prodejce ti ji za nejakou cenu nabidne, ty si objednas, on ti objednavku POTVRDI, a nasdlene by ti to nechtel dodat ?
Nemluve o tom, ze kdyz na to prijde, ty ceny ma na starosti jiste nejaky zamestnanec a toto je klasicky pripad, kdy se muze uplatnit uhrada zpusobene skody na ukor jeho mzdy.
Uz vubec nemluvim o tom, ze vzhledem ke vsude pritomnym "akcim" a slevam "az 80%" ti nemusi ani velice vyrazny cenovy rozdil proti "normalu" prijit nijak nerealny.
BTW: A k te drazbe, uplne stejne muze dojit k omylu udanim nizke vyvolavaci ceny, nevidim v tom zadny rozdil.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Nic proti, ale ja mel dojem, ze autorovi threadu slo o to jestli ma prodejce na toto jednani pravo ZE ZAKONA. To co tady Jezevec pise jsou imho jeho vlastni NAZORY, kde naproti tomu riksa pise FAKTA. To je docela velky rozdil, protoze sympatizovat muzes s jednou nebo druhou stranou, ale kdyz se resi takovyhle problem, tak rozhoduji fakta a temi jsou v tomhle pripade zakony.
Navic Jezevcova averze vuci jakymkoliv obchodnikum, manazerum atd. je vseobecne znama :-)
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
mraky
Nic proti, ale ja mel dojem, ze autorovi threadu slo o to jestli ma prodejce na toto jednani pravo ZE ZAKONA. To co tady Jezevec pise jsou imho jeho vlastni NAZORY, kde naproti tomu riksa pise FAKTA. To je docela velky rozdil, protoze sympatizovat muzes s jednou nebo druhou stranou, ale kdyz se resi takovyhle problem, tak rozhoduji fakta a temi jsou v tomhle pripade zakony.
Navic Jezevcova averze vuci jakymkoliv obchodnikum, manazerum atd. je vseobecne znama :-)
Dovolím si s tebou nesouhlasit.
Ať jezevec píše co chce, ať si simpatizuje s kym chce, ALE já s ním souhlasím !
Opravdu teď nechci lézt na občanský zák. protože na to nemám teď zrovna čas, ale určitě by se tam našlo (a i se to tady na foru nekolikrát řešilo), že pokud má jakýkoliv prodejce na webu nějakou cenu. A zákazník si přes eshop dannou věc objedná. Načeš mu přijde potvrzení objednávky. Tak je to závazná forma která je uzavřená z obou stran (zákazník objednal vs obchod potvrdil - ikdyž to byl robot).
Pokud vezmu na vědomí rikšuv zákon, který zde uvedl, Tak pokud má chybná cena být 16k z původních 18k, tak mne jakož to zakázníka to přijde jako slušná a velice lákavá nabídka, a reálná (při dnešních maržích na všem).
Takže nepředpokládám že by prodejce jednal v omylu.
Čímž se vyvrátil zákon, a je tedy nyní na Vás napsat jiný zákon, který by hovořil ve váš prospěch (vy prodejci) abyste nás s Jezevcem poslali k šípku.
Já trvám na svém zboží, které jsem objednal.
EDIT: takže - sám jsem stál na straně prodejců, že se takováhle chyba stát může a že je to prostě omyl -> http://4um.overclocking.cz/showpost....0&postcount=21 (strana 1, post 27.11., tento thread)
RIKSA byl ten který mě z toho důrazně vyvedl ----> následující post: http://4um.overclocking.cz/showpost....4&postcount=22
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Atreides
Opravdu teď nechci lézt na občanský zák. protože na to nemám teď zrovna čas
Nákup na IČ = obchodní zákoník ;) doufám že se nepletu :p samozřejmě za předpokladu, že nenakupuji za IČ pro osobní (s)potřebu.
EDIT: nedalo mi to a ještě jsem ve "své věci" CZC kontaktoval a nechal se popřepojovat na výše postavenou osobu (nějaká slečna/paní) a tak 20 minut jsme "klábosili". Říkala, že nejdůležitější skutečností je fakt, že při objednávce nebylo zboží skladem (dostupnost 2 dny), z čehož pak vyplývá bod 4 jejich obchodních podmínek (výrazná změna cen dodavatele - četl ho někdo?). A mimoto tvrdila, že 1) takových jako já jsou na konci/začátku roku jsou tisíce, 2) kdyby měli daný fotoaparát skladem třeba za Kč 1,-, jsou povinni mi ho za tu Kč 1,- prodat (stihnu-li si ho objednat).
Krom toho potvrdila slova pracovníka SOS, že na tuto formulaci a uplatňování bodu 4 obchodních podmínek mají ze zákona právo.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Hmm, docela by me zajimalo, jestli by ti odmitli objednavku s tim, ze dodavatel vyrazne zbozi zlevnil a ze si jej tedy mas objednat znovu za 1/2 ceny.
IMO to jestli je zbozi skladem nebo ne nehraje roli, zakon nic takoveho nezna. A co se tyce vyrazne zmeny ceny, to si jiste muzou dohodnout s obchodnim parnerem (nakup dle obchodniho z.), ale pokud jsou uzavreny objednavky za puvodni cenu dle obcana, maji smulu - tomu se rika riziko podnikani.
Je to totez, jako kdybys s nekym podepsal smlouvu o postaveni baraku, samozrejme s fixni cenou (nikdo k tomu nikoho nenuti) a dodavatel ti za 1/2 roku sdeli, ze barak nebude stat 10M ake 20, protoze cihly podrazily.
Nebo prijdes do kramu, kde maj vystaveny vzorky lednic, ty ukazas na X "tuhle chci", je na ni cedule 10k a oni ti za tejden volaj, ze nebude za 10, ale za 15 ?
Nikdo te prece nenuti mit v ceniku zbozi, ktery nemas skladem a tudiz "neznas" jeho cenu.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
no, ja mam pocit, ze se tady honime trochu za vlastnim ocasem, i kdyz ta puvodni otazka i odpovedi na ni jsou docela jednoduche :roll:
jak uz jsem psal vyse, pravo poskytuje ochranu tem subjektum, ktere jednaji rozumne a na zaklade rozumnych predpokladu. rozumny predpoklad pritom je to, co muze objektivne prumerna osoba vedet ci predpokladat. jednani, ktere je mimo tento ramec rozumnosti, pravo neochranuje, a je tak nevymahatelne. toto obecne zakotvuje §3 OZ a uplatni se pro spotrebitele i podnikatele.
v nejradikalnejsi podobe OZ stanovi i neplatnost pravniho ukonu v pripade, ze takova rozumnost tu zjevne neni a existuje neci jednani ve spatne vire (viz moje citace vyse o omylu).
takze obecne plati, ze pokud muze nekdo rozumne predpokladat, ze dana cena je skutecne cenou, za kterou chce prodavajici vec prodat, pak je smlouva uzavrena i pres to, ze prodavajici nabidne vec v omylu za nizsi (ale stale "primerenou"!) jinou cenu, nez chtel. co je a neni primerene zavisi od pripadu; toto obecne sdeleni je samozrejme modifikovano od pripadu nasledujicim:
- kazda smlouva pres internet s sebou nese (jako soucast smlouvy) obchodni podminky, ktere mohou upravovat vyse uvedene jinak a urcite ve prospech eshopu - pokud takove OP nejsou agresivni, tak by mely byt platne; v takovem pripade se uplatni nejdriv smlouva, pote zakon;
- u podnikatelu, jakozto profesionaly, se pocita s mnohem vyssi mirou znalosti/opatrnosti a proto je jejich ochrana mensi - tomu je zase umerna mnohem mensi ochrana ze zakona, nez je tomu u spotrebitelu.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Tahle diskuse se vede víc v teoretických rovinách, proto je tak dlouhá. V praxi je imho lepší použít zdravý rozum a sportovního ducha.
Objednám místo za 18.000 za 18 a zruší mi to... ok, zkusil jsem to.
Objednám místo za 18.000 za 16.000 a zruší mi to... ok, tahle chyba by sice už mohla jít za prodejcem (a často také jde) a maximálně mu to připomenu, žádné "výhružky" zákonem a soudním sporem neřeším, ztráta času a hlavně sám dobře vím, že jsem se snažil využít jeho chybky a nepovedlo se...
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Connor
Objednám místo za 18.000 za 16.000 a zruší mi to... ok, tahle chyba by sice už mohla jít za prodejcem ... a hlavně sám dobře vím, že jsem se snažil využít jeho chybky a nepovedlo se...
sorry, ale ani clovek co je v obraze nemuze mit jistotu, ze rozdil 10% v cene je chyba prodejce.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
PetrT
sorry, ale ani clovek co je v obraze nemuze mit jistotu, ze rozdil 10% v cene je chyba prodejce.
To je přece fuk. Je jedno jestli byla příčinou chyba v ceníku prodejce, dodavatele, nebo se hnula vlivem kurzu apod., vše má za následek, že prodejce není schopen výrobek dodat aniž by na tom netratil... a v tu chvíli přichází na řadu interní politika jak se k tomu postaví... někdy to neřeší, někdy se omluví a nabídnou kompromis, někdy to bez řečí zruší... a podle toho se zařídím, jen nebudu pouštět hrůzu apod. pořád je přece možnost to nekoupit, ne?
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Ale to neni fuk. Ja nemam nejmensi poneti, ze se jedna o chybu a pokud mi to prodejce bez reci a omluvy jen tak zrusi, tak me pekne nasere. Ja se nesnazim zneuzit jeho chyby - ja o ni nevedel.
V opacnem pripade s tebou souhlasim.
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
PetrT
Ale to neni fuk. Ja nemam nejmensi poneti, ze se jedna o chybu a pokud mi to prodejce bez reci a omluvy jen tak zrusi, tak me pekne nasere. Ja se nesnazim zneuzit jeho chyby - ja o ni nevedel.
V opacnem pripade s tebou souhlasim.
Souhlas, když to zruší bez řečí a rozdíl není tak velký abych to považoval za chybu tak se naseru taky... a použiju dříve uvedený postup "zařídím se podle toho". :-)
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene
Citace:
Původně odeslal
Connor
To je přece fuk. Je jedno jestli byla příčinou chyba v ceníku prodejce, dodavatele, nebo se hnula vlivem kurzu apod., vše má za následek, že prodejce není schopen výrobek dodat aniž by na tom netratil... a v tu chvíli přichází na řadu interní politika jak se k tomu postaví... někdy to neřeší, někdy se omluví a nabídnou kompromis, někdy to bez řečí zruší... a podle toho se zařídím, jen nebudu pouštět hrůzu apod. pořád je přece možnost to nekoupit, ne?
Vis ono ne kazdej si kupuje veci, ktery muze dalsi mesic ozelet. Nekdy si des objednat proto, ze danou vec potrebujes ten hned okamzite a jeji nedodani ti muze zpusobit nejen nastvani, ale znatelnou financni ztratu - napr nemuzes pracovat. Kdyby ti prodejce rovnou rek ne, tak des jinam, ale on ti potvrdi dodani a pak ze vzpira ....
-
Re: Jednostranne zruseni objednavky pri chybne cene