Už jsem to psal do sekce s VIA chipsety, ale třeba to někoho zaujme a podělí se o další případy reklamací...
Běžný technik nemá šanci přijít na to, že se na desce něco odpálilo přetaktováním. Stačí tvrdošíjně tvrdit, že vše běželo na default a že se to nepřetaktovávalo. Technik může dát ten bios na programátor EEPROm, přečíst si ho a podívat se, jestli to není špatně flashle, třeba jiným biosem apod. Dál může technik pomocí HW karty - záleží jakou má k dispozici , zjistit, který šwáb odešel. Samo, že pokud je deska fyziky poškozená nebo do ní někdo pájel a je to při podrobnějším zkoumání poznat, tak reklamaci neuznají, i kdyby to s tím pájením němělo nic společného.
Obecně je s reklamacemi dost sranda, třeba pokud máte u AMD ulomený sebemenší část povrchu jádra CPU, tak ten procák, pokud se s ním někdy něco stane ani nevemou do reklamace.
Jinak se desky a procesory reklamují dobře, pokud nejde o procesory Intel. Byl jsem osobně přítomen několika takovým reklamacím...
1.)Případ: Člověk měl desku Tomato TX98 3D a provozoval v ní IDT C6 200Mhz CPU. Deska byla nastavená v jumper mode a Vcore voltage byla Single - 3,5V. Ten člověk si pak koupil AMD K6-2 400Mhz 2,2V a dal ho do té desky, bez toho, aby změnil voltage na dual a nastavil 2,2-2,4V.
Ten procák nevydržel ani vteřinu, tak ho šel reklamovat. Normálně řekl,že si ten CPU koupil a že mu to nejede, že je asi vadný. Tak to v TS Bohemia poslali do reklamace a za 3 týdny přišlo vyjádření z reklamace a dali mu nový CPU - bez problémů!
2.)Případ: Člověk měl Celeron 333Mhz a protože ty šli dobře taktovat, tak ho taky taktoval, ale protože se snažil z něho vyždímat víc a víc, tak se dostal do problémů, musel zvyšovat voltage a neměl nějaké super chlazení, tak ten CPU odpálil (běžel kolem 500Mhz..)
A šel ho reklamovat, v TS Bohemia reklamaci přijali a odeslali to do Intelu a až ten člověk přišel, tak mu řekli smůlu, že to přetaktovával a že odpálil CPU a i když se dušoval, že ne, tak mu předali oficiální vyjádření Intelu, kde to bylo dopodrobna popsáno i jakou teplotou a voltage ten CPu zničil a že byla zvyšována FSB --- tedy overclocking. Tak ten človíček ještě zaplatil 300Kč za práci technika a šel...
3)Další případ byl s "odpálením desky" s VIA KT400 chipsetem, když na ní chtěl člověk provozovat 3,3V AGP 1.0 grafickou kartu.
Nebudu to podrobně rozepisovat, ale reklamace proběhla úspěšně.
4)Flashnutí špatného nebo upraveného biosu na desce, která nemá socketed BIOS - reklamace bez problémů
5)Reklamace desky po špatném flashnutí pokud má deska socketed BIOS (apropo. nechápu, proč to lidi dávaj do reklamace ) - reklamace neuznána, ale bios flashnut zpět za příslušný servisní poplatek
Ale v každé firmě mají jiné vybavení a jinou strategii řešení reklamací, takže někde je potíž vyreklamovat monitor s jedním vadným pixelem, jinde ne, někde je problém s reklamací disku na kterém se objeví vadné sektory ve scandisku, ale diagnostický program od výrobce disku najde chybu a opraví ji, případně když po low lewel formáttu na chvilku vadné sektory zmiznou.
Líbí se mi, jak se někteří lidé snaží, aby jim bylo vyreklamováno něco, co jede při defaultním nastavení a při jiném ne. Chápu jejich rozhořčení a záměr, ale tady mají většinou smůlu...
Hodně zajímavý je i případ, když si člověk u téže firmy nejdřív koupí desku,pak grafiku, prostě defacto celý počítač a pak zjistí, že daná grafická karta v jeho boradu nejede. Ale má smůlu, protože v jiném typu desky jede. Prý za nekompatibilitu hardware prodejci neručí.
Takže z toho plyne, pokud člověk chce mít klidné spaní z reklamací asi jediné.
Kupovat jen paměti/procesor/grafické karty, které jsou výrobcem doporučované - testované. V takovém případě tu reklamaci uznat musí...
Ale všude se dají najít rozumní lidé a vlastně prodejcům HW o nic nejde, oni to stejně posílají dál, takže se dá vyreklamovat skoro cokoliv. I když prodejce ví, že to bylo přetaktováním nebo jinými zásahy nebo nestandartními postupy, tak ho to nepálí a pošle to dál a uvidí, jak to dopadne. A většinou se reklamace uzná, pokud to nebylo evidentně zásahem uživatele, jeho nepozorností, chybou..
Vyreklamoval se i case se zdrojem , který člověk nastavil na 110V a pustil do něj 220V, vyreklamoval se i modem, který zničil blesk
Někdy je to o tom umět tu reklamaci rozumně vysvětlit a případně vyjednávat podle situace.
Reklamacím zdar