-
1 Příloh-a(y)
Smart - důvod k reklamaci?
Záruka u tohoto disku mi končí ža 2 měsíce, smart vypadá nějak takto: v příloze je fotka
Čas na rozočení ploten neprojde..
Raw Read Error Rate - moje hodnota 24 - cokoli jiného než 0 zálohujte
Reallocated Event Count - moje hodnota 3 - Jakákoliv hodnota vyšší než nula značí problémy.
Reallocated Sector Count - moje hodnota je 4.
Ty popisky jsou z jednoho článku asi na SH.
Chtěl bych se zeptat, zda platí hodnoty DATA nebo CURRENT.
A pak proč když se u nějakých atributů hodnoty snižují tak je zle.
Např: U Reallocated Sector Count mam hodnotu CURRENT 199 a THRESHOLD což bude asi nějaká hranice - 140, pod ní když to z těch 199 klesne tak bude zle?
Díky
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Já co jsem zkoušel reklamovat kdysi disk, chtěli vidět vadné sektory od win scandisku Ale to sou tak 4 roky zpátky....
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
ono to může znamenat, že jednou neproběhlo roztočení v korektním čase z nějakého (klidně vnějšího) důvodu. jestli disk plně funguje, tak záleží na blbosti prodejce, jestli to veme na základě screenu ze smartu. jinak WD má na tyhle věci utilitku (datalifeguard?), tu zase chtějí jiní prodejci, takže zkus co umí (já jí léta neviděl). každopádně když ho tam přijdeš reklamovat těsně před koncem záruky, tak pochopitelně mohou "pojmout podezření".
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Zkusim pohledat ten prográmek, jinak sem předpokládal, že disk smartem projedou oni, určitě mají nějakou metodu. Já mam spíše strach z těch vadných sektorů, jelikož nejsou nulové a moje zkušenosti jsou takový, že s diskem to pak jde velice rychle...
Zkusim napsat přímo do czc ale taky si myslim, že dokavad disk funguje tak reklamace bude zamítnuta.
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Ano, pokud se objevi realokovane sektory tak se drasticky zvysi riziko toho, ze disk zcela odejde (viz velka studie poruchovosti hdd od googlu).
Avsak je to vicemene vlastnost disku. Dokud muze ty sektory presouvat a ma kam, tak je imho v poradku (ackoliv je teda podstatne vyssi riziko, ze odejde a tudiz se mu neda verit). Jakmile by se ale objevily "pending sectors" tedy nebylo by vadne sektory kam presouvat, tak je disk spatny a na reklamaci by to bylo.
Jedna se ale pouze o muj nazor, nevim jak se v realnem zivote k tomu stavi vyrobci disku (potazmo prodejci).
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Já jsem teď reklamoval dva disky z důvodu "reallocated sectors .."
500GB Seagate 7200.10 u Mironetu - viz thread
750GB WD 7500AAKS u RSC - mají to od začátku měsíce, prý je to teď u výrobce, snad příští týden bych to měl mít zpátky - dám info.
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Osobně v tom výpisu nevidím nic, co by bylo bezpečně reklamovatelné. Čas roztočení disku je ovlivnitelný i vnějšími příčinami, realokované sektory samy o sobě nejsou přímým důvodem k reklamaci (zejména u konce záruky - a předpokládané životnosti - disku).
Což neznamená, že prodejce nevyjde vstříc.
Rozhodně projeď disk WD Data Lifeguardem a pokud ten vyhodí chybu (je-li SMART status FAIL, vyhodí, ale zrovna spin-up time nevím nevím, tak vyhodí), reklamace je bezproblémová (u bezproblémového prodejce).
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
V tomto pripade nebude SMART status zly, lebo Spin Up Time je momentalne OK (ale v minulosti bol zly). Ak ten test od WD vyhodnocuje aj toto, tak skonci s chybou a mozes veselo reklamovat. Inak este som nikdy nevidel problem so spin up time.
-
1 Příloh-a(y)
Re: Smart - důvod k reklamaci?
smart z WD Data Lifeguard
Díky za rady, možná si koupim nový disk, v tom případě to prubnu. Když ne tak si tam necham systém a budu tiše doufat, že mi disk bude sloužit minimálně další tři roky :)
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
nedoufej a zalohuj + reklamuj :)
edit: jestli dobre chapu, tak pravy sloupec "warranty" ukazuje, ktery parametr se da reklamovat, coz u tebe odpovida hned v prvnim radku ;) - ten screen bych k tomu klidne vytiskl a prilozil
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Reklamuj to, mě běžně vyměovala 100Mega a BGS Levi disky se špatným SMARTem. Kde je to kupované?
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Pro me je nenulova hodnota u jakehokoli atributu, svedcici o relokaci sektoru, duvodem k reklamaci a vzdy mi to proslo. I jediny relocated sector totiz muze znamenat ztratu dat, navic jsem nekde cetl vyjadreni seagatu, ktery presne toto take doporucuje.
Realita je ovsem takova, ze u disku vetsich nez 1TB jsou temer vzdy 1-3 relocated sectors, takze tam jsem si dal podminku, ze je reklamuju budto kdyz je MD RAID vykopne z pole, nebo kdyz ty pocty zacnou nejak vyznamne rust. ten tvuj bych rozhodne sel reklamovat.
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Pending sektor vacsinou znamena stratu dat (=necitatelny sektor). Realokovane sektory mozu vzniknut aj bez straty dat.
Inak toto je na reklamaciu, ked to aj tam ukazuje cervenym.
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Takže rozhodnuto, disk budu reklamovat. Díky :)
Ted ale musim vyřešit jak vymazat veškerá data z disku. Přeci jen buh ví kam se disk dostane a kdo a co s nim bude dělat, je plně funkční.
Je nějaká utilitka, která totálně vymaže disk?
Samotný formát je takřka k ničemu, z něho dostanu data i free programem.
Leda, že bych formátoval a pak na celý disk nahrál nějaký umělě vytvořený soubory, které by snad "vytlačili" puvodní data.
Co myslíte?
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
V HD Tune je "zero fill" tzn. vyplnění povrchu disku nulami.
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Citace:
Původně odeslal
-HoNY-
V HD Tune je "zero fill" tzn. vyplnění povrchu disku nulami.
Poznamka ciste pro paranoiky == vyplneni nulami je pro tyto ucely nevhodne. Daleko ucinejsi je nekolikanasobne prepsani nahodnymi daty.
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
"dd if=/dev/random of/dev/sda" ale bude to trvat dlouho.....
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Ano, bude.
Proto je to poznamka pro paranoiky. Jinak ono by stacilo urandom, ktere je dostatecne rychle (ale pro praveho paranoika to nebude prave orechove)
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
tak hdd wipe se zdá být slušný program - díky jimmy, ale přeci jen bych potřeboval malou informaci zda se mazání disku spouští přímo z Win?
Petrik - prosimtě kam ty kody píšeš? do příkazové řádky z boot cd třeba win xp?
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Citace:
Původně odeslal
Dazzle
......
Petrik - prosimtě kam ty kody píšeš? do příkazové řádky z boot cd třeba win xp?
Jsou to linux (resp temer libovolny unix) prikazy. Nejlepe pouzit z nejakeho live-CD(USB).
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Citace:
Původně odeslal
Dazzle
tak hdd wipe se zdá být slušný program - díky jimmy, ale přeci jen bych potřeboval malou informaci zda se mazání disku spouští přímo z Win?
Petrik - prosimtě kam ty kody píšeš? do příkazové řádky z boot cd třeba win xp?
do prikazove radky libovolneho linuxoveho LiveCD, napr. Slax, knoppix, instalacka ubuntu, OpenSUSE Live a pod. Ubuntu i OpenSUSE je mozne dostat i na USB-flashku, ale tento prikaz funguje i z Mac OS X :)
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Citace:
Původně odeslal
Marty
Já jsem teď reklamoval dva disky z důvodu "reallocated sectors .."
500GB Seagate 7200.10 u Mironetu - viz
thread
750GB WD 7500AAKS u RSC - mají to od začátku měsíce, prý je to teď u výrobce, snad příští týden bych to měl mít zpátky - dám info.
Tak disk od RSC právě dorazil, dostal jsem výměnou Samsunga F1 HD753LJ. Spokojenost :) Snad bude vše OK a čeká ho dlouhý život.
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Přijato od zákazníka na reklamaci: 11.2.2010
Už moc času nemají...
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
No on se asi počítá měsíc vždy jako 31 dnů jelikož ted koukám na papír kde je odhadovaný čas vyřízení 14.3.2010 a jak byl unor krátký, tak si to asi takhle spočítali :D
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Maji na to 30 dnu. Dal jsi to reklamovat 11.2.2010, pocita se to od dalsiho dne, takze by reklamace mela byt vyrizena nejpozdeji 14.3.2010 (treba i tesne pred zavirackou).
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Citace:
Původně odeslal
zivan
Maji na to 30 dnu. Dal jsi to reklamovat 11.2.2010, pocita se to od dalsiho dne, takze by reklamace mela byt vyrizena nejpozdeji 14.3.2010 (treba i tesne pred zavirackou).
Tak v neděli nejspíš nedělaj takže by to mělo být v pondělí, což je pozdě jestli se nepletu?
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
jj, v pondeli by mela byt reklamace uz vyrizena
-
Re: Smart - důvod k reklamaci?
Mail mi přišel hodinu před koncem měsíční lhůty :D volat budou asi zítra.
Reklamace uznána a když se podívám na záznam o reklamaci, tak je tam cosi napsáno o disku 320 GB , jestli nemají ten můj původní (kupovaný 3 roky zpátky) tak jako náhradu vydají tento.
Můj disk - HDD Western Digital Caviar WD2500YS-250GB SATAII 16MB
z reklamace - HDD WD Caviar Blue, 3,5" SATA II, 16MB - 320GB
Tak já doufam že bude čilý a nebude moc vibrovat
EDIT: tak disk je naprosto tichý, nevibruje a je o takových 20% rychlejší.