v cem je vyhoda LCDcek???
jediny vyhoda muze byt-uspora mista a nizsi vaha oproti normalnim monitorum ne?? ale kvalita-rozliseni to je podle me zase opravdova nevyhoda techto monitoru!!-a taky by me zajimalo jak je to s kazenim zraku na LCD??-zepry se oci vubec pri pohledu na LCD nenici???
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Neller
jediny vyhoda muze byt-uspora mista a nizsi vaha oproti normalnim monitorum ne?? ale kvalita-rozliseni to je podle me zase opravdova nevyhoda techto monitoru!!-a taky by me zajimalo jak je to s kazenim zraku na LCD??-zepry se oci vubec pri pohledu na LCD nenici???
Pokud si o této problematice nikdy nečet, tak asi takto:
Výhody
1. Menší hmotmost.
2. Menší zabraný prostor na stole.
3. Menší příkon.
4. Až 3x delší životnost. (CRT do 20000 hodin, LCD 50000 a víc)
5. Vyšší svítivost obrazu. (CRT do 100-200cd/m2, LCD až 350)
6. Ostřejší obraz (při fyz. rozlišení)
7. Neblikající obraz - jiný způsob krezby obrazu, než u CRT.
8. Díky 5. až 7. bodu mizivá únava očí.
9. Vysoký kontrast. Na LCD je vidět zřetelný obraz i v plně osvícené (sluncem) místnosti, kdežto na CTR (Trinitron) je vidět už prd.
10. Žádně škodlivé vyzařování RTG, volných elektronů ani elmg.
11. Perfektní geometrie obrazu a souběh barev.
12. Žádné teplotní změny obrazu, jako u CRT.
Nevýhody:
1. Nerovnoměrné posvícení a z toho plynoucí nehomogenita barev, no s tím mají i některé CRT problémy.
2. Malý úhel pohledu - no to je asi neoddiskutovatelné, ale kolik sedí u PC lidí?
3. Odezva, tady musím poznamenat, že to byla nevýhoda, dnes je i LCD použitelný na rychlé dynamické změny obrazu. (odezva je už menší, než 25 ms)
4. Fyzické rozlišení perfektní, ostatní menší, máznuté.
Tady je situace jasná, ale je výhodnější použít 17" LCD na menší rozlišení, než 15" LCD. protože jsou (kromě 800x600) celými násobky fyzického a tím ostré !!!!!
Ale ruku na srdce, kdo dnes používá malé rozlišení, PC už jsou tak výkonná, že hry jdou zcela plynule hrát i při rozlišení 1280x1024 a v plných barvách.
5. Riziko vzniku "vadných" pixelů, tady bych řekl, že na mém LCD mám 0 vadných pixelů už přes rok a na mém pracovním noťasu (stařičká IBM P120) už 6 let ani jeden.
Ono u CRT těh rizik je podstatně víc. Po roce provozu CRT je na něm obraz už někdy dost vzdálený od původního nastavení, to díky velkým teplotním výkyvům při provozu CRT. (barevná konvergence, geometrie obrazu, stabilizace VN (pumpování při prudké změně jasu) ... atd.
"Rozřešení" si udělej sám.
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Neller
jediny vyhoda muze byt-uspora mista a nizsi vaha oproti normalnim monitorum ne?? ale kvalita-rozliseni to je podle me zase opravdova nevyhoda techto monitoru!!-a taky by me zajimalo jak je to s kazenim zraku na LCD??-zepry se oci vubec pri pohledu na LCD nenici???
Podívej se do zrcadla na svoje oči po šesti hodinách u CRT a pak u LCD. :eek: Na LCD můžu čučet jak chci dlouho a oči moc nebolej - vyzařování LCD se udává 0,5-2% CRT. CRT je asi pořád lepší na hry - tam se často mění rozlišení a to LCD nedělá dobře - ale to je věc vkusu a výkonu grafiky.
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Ladis
2. Malý úhel pohledu - no to je asi neoddiskutovatelné, ale kolik sedí u PC lidí?
I todle uz je vcelku OK, uhel 170/170 se mi zda dostatecnej i pro vic lidi :D
U nekterych LCD je vcelku prijatelne (jak pro koho) i nizsi rozliseni - muj Acer 800x600 a 1024x768 zvlada docela v pohode, ve hrach to "skoro" neni poznat... me to nevadi...
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Maxik
Citace:
Původně odeslal Ladis
2. Malý úhel pohledu - no to je asi neoddiskutovatelné, ale kolik sedí u PC lidí?
I todle uz je vcelku OK, uhel 170/170 se mi zda dostatecnej i pro vic lidi :D
U nekterych LCD je vcelku prijatelne (jak pro koho) i nizsi rozliseni - muj Acer 800x600 a 1024x768 zvlada docela v pohode, ve hrach to "skoro" neni poznat... me to nevadi...
Souhlas, už jsem tu mnohokrát v minulosti uváděl, že na LCD s rozlišením 1280x1024, které mají 17", 18", 19" LCD, je nižší rozlišení ostřejší, než na 15" LCD, právě pro to, že ty nižší rozlišení bývají celým zlomkem toho fyzického. Zbytek je daný také "chytrostí" elektroniky. U mého je to také docela OK.
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Ladis
U nekterych LCD je vcelku prijatelne (jak pro koho) i nizsi rozliseni - muj Acer 800x600 a 1024x768 zvlada docela v pohode, ve hrach to "skoro" neni poznat... me to nevadi...
Souhlas, už jsem tu mnohokrát v minulosti uváděl, že na LCD s rozlišením 1280x1024, které mají 17", 18", 19" LCD, je nižší rozlišení ostřejší, než na 15" LCD, právě pro to, že ty nižší rozlišení bývají celým zlomkem toho fyzického. Zbytek je daný také "chytrostí" elektroniky. U mého je to také docela OK.
Jak je to teda s 17, 18 a 19 palcovyma LCD a hrama? Jedna se mi pouze o prenos po DVI ... Kdyz maji rozliseni 1280x1024, tak zadny nizsi rozliseni neni primo nasobkem tohohle rozliseni (pomer stran, necela cisla ...), tak jak to potom vypada? Nebo to zobrazuje ty hry treba jenom na casti obrazovky?
Jsou uz nejaky hry, ktery vesele podporujou 1280x1024?
A ty ktery to nepodporujou, da se na to interpolovany vubec koukat, nebo je to neostry?
Pripadne jsou velky rozdily mezi elektronikou jednotlivych firem a na nektery se koukat neda, zatimco na jiny da?
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Diabolique
Jak je to teda s 17, 18 a 19 palcovyma LCD a hrama? Jedna se mi pouze o prenos po DVI ... Kdyz maji rozliseni 1280x1024, tak zadny nizsi rozliseni neni primo nasobkem tohohle rozliseni (pomer stran, necela cisla ...), tak jak to potom vypada? Nebo to zobrazuje ty hry treba jenom na casti obrazovky?
Jsou uz nejaky hry, ktery vesele podporujou 1280x1024?
A ty ktery to nepodporujou, da se na to interpolovany vubec koukat, nebo je to neostry?
Pripadne jsou velky rozdily mezi elektronikou jednotlivych firem a na nektery se koukat neda, zatimco na jiny da?
Při použití nižšího rozlišení než je nativní rozlišení, LCDčko interpoluje a obraz potom vypadá rozmazaný. U her to není tak katastrofální, ale poznat to v každém případě je. Samozřejmě, že snad všechny nové hry podporují 1280x1024. Princip interpolace je víceméně stejný, rozdíly mezi značkami jsem nepozoroval (nějak podrobně jsem to nezkoumal).
Je zde ještě druhá možnost a to zobrazovat stále v nativním rozlišením, ale budeš mít černé okraje (třeba 640x480 v 1280x1024 ...), ovšem u většiny LCD si tohle nemůžeš nastavit v OSD, ale jde to přes ovladače VGA (nVidia 100%, ATI asi taky). Tím poměrem bych se nějak netrápil, protože současné 3D adaptéry (R9500Pro, GF Ti4200) zvládají 1280x1024 docela slušně.
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Ladis
Citace:
Původně odeslal Neller
jediny vyhoda muze byt-uspora mista a nizsi vaha oproti normalnim monitorum ne?? ale kvalita-rozliseni to je podle me zase opravdova nevyhoda techto monitoru!!-a taky by me zajimalo jak je to s kazenim zraku na LCD??-zepry se oci vubec pri pohledu na LCD nenici???
Pokud si o této problematice nikdy nečet, tak asi takto:
5. Vyšší svítivost obrazu. (CRT do 100-200cd/m2, LCD až 350)
7. Neblikající obraz - jiný způsob krezby obrazu, než u CRT.
8. Díky 5. až 7. bodu mizivá únava očí.
takze kdyz dam u CRT kontrast na maximu budu mensi unavu oci nez kdyz mam treba na 80%? ale zase kurvim obrazovku ne? vim, ze se nejak projevu na unavu oci/obrazovka - kontrast/svetlost, ale nevim presne jak, uz si to nepamatuju.
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal dreamboy
takze kdyz dam u CRT kontrast na maximu budu mensi unavu oci nez kdyz mam treba na 80%? ale zase *** obrazovku ne? vim, ze se nejak projevu na unavu oci/obrazovka - kontrast/svetlost, ale nevim presne jak, uz si to nepamatuju.
Tak to zase né. Pokud na CRT přidáš kontrast, taksi budeš oči namáhat více. Má to několik důvodů: a) CRT bliká a při silnějším svítivosti to oko více vnímá, dříve se unaví. b) CRT má už z principu permanentně rozmazaný obraz, protože stále vlastně "interpoluje" i když v nenší míře, než LCD a oči se namáhají právě tím doostřováním na konkrétní věc, např při čtení textů. Teda pokud to shrnu, tak přidáním kontrastu nad únosnou mez (rozumí se pro oči) tak tím se dříve unaví oči a navíc si tím rychleji krátíš životnost obrazovky.
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Nevýhody:
1. Nerovnoměrné posvícení a z toho plynoucí nehomogenita barev, no s tím mají i některé CRT problémy.
2. Malý úhel pohledu - no to je asi neoddiskutovatelné, ale kolik sedí u PC lidí?
3. Odezva, tady musím poznamenat, že to byla nevýhoda, dnes je i LCD použitelný na rychlé dynamické změny obrazu. (odezva je už menší, než 25 ms)
4. Fyzické rozlišení perfektní, ostatní menší, máznuté.
Tady je situace jasná, ale je výhodnější použít 17" LCD na menší rozlišení, než 15" LCD. protože jsou (kromě 800x600) celými násobky fyzického a tím ostré !!!!!
Ale ruku na srdce, kdo dnes používá malé rozlišení, PC už jsou tak výkonná, že hry jdou zcela plynule hrát i při rozlišení 1280x1024 a v plných barvách.
5. Riziko vzniku "vadných" pixelů, tady bych řekl, že na mém LCD mám 0 vadných pixelů už přes rok a na mém pracovním noťasu (stařičká IBM P120) už 6 let ani jeden.
Podle testu v CHIPu 8/03 (23 testovaných 17" kousků) jsou už vámi zmíněné nevýhody věcí minulosti.
Podle autorů textu:
- rovnoměrnost podsvícení se od posledních testů velmi zlepšila u všech modelů a nepředstavuje problém
- odezva je vždy pod 25 ms, nezřídka i pod 20 ms
- vadné pixely už neexistují, protože technologie pokročily a výrobci už takové displeje vyřazují (bývá záruka na nalezení vadného pixelu)
- CENA: celkem 13 kousků má cenu pod 16 500 Kč, sedm z nich přitom pod 15 000 Kč. dva pod 13 500 Kč.
O kvalitě obrazu není sporu, koneckonců, sebelepší CRT je jen vylepšené stínítko staré sto let.
Závěr testu je, že i nejlevnější LCD jsou kvalitou na velmi dobré úrovní, a investice do nich je rozhodně dobrá. Já jsem si koupil na jaře 19" CRT LG za 13 500 Kč a teď trochu lituji. Mohl jsem mít 17" LCD se stejným rozlišením, jaké používám teď a o jedno topidlo, 25 kg méně a víc místa na stole.
Pokud někdo váhá, radím, jděte do LCD. Dívejte se na odpojitelnost kabelů, displeje od podstavce a konektor DVI (nebo nejlépe i analog.).
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Citace:
Původně odeslal Nikolas
Podle testu v CHIPu 8/03 (23 testovaných 17" kousků) jsou už vámi zmíněné nevýhody věcí minulosti.
Podle autorů textu:
- rovnoměrnost podsvícení se od posledních testů velmi zlepšila u všech modelů a nepředstavuje problém
- odezva je vždy pod 25 ms, nezřídka i pod 20 ms
- vadné pixely už neexistují, protože technologie pokročily a výrobci už takové displeje vyřazují (bývá záruka na nalezení vadného pixelu)
- CENA: celkem 13 kousků má cenu pod 16 500 Kč, sedm z nich přitom pod 15 000 Kč. dva pod 13 500 Kč.
no chip se zas vyznamenal:
odezva - no pokud meli vsechny LCD s udavanou odezvou 16ms tak ano ale imho 1/2 LCD s udavanejma 25ms ma odezvu +- o 1-5ms horsi (jak kdy) :)
pixly - podle me taky blblost, technologie urcite pokrocila, ale neverim tomu ze display s jednim vadnym pixelem vyrobce vyhodi a neproda. Urcite je to s vadnejma pixelama lepsi ale este nezmizeli uplne na to si este pockame.
Re: v cem je vyhoda LCDcek???
Tak jsem si otestoval svuj acer AL511 a ani jedna chybicka :-) Mam ho sice teprv 10 dni, ale verim, ze to tak zustane, dokud nas smrt nerozdeli :lol:
Citace:
Původně odeslal Nikolas
koneckonců, sebelepší CRT je jen vylepšené stínítko staré sto let.
To samo o sobe by nemelo vadit. Koneckonců, sebelepší auto ma jen vylepšeny Lenoiruv plynovy motor stary dobrych sto ctyricet let :wink: