Výsledky hlasování: Jaký používáte při focení filtry ?

Hlasující
1297. Nemůžete hlasovat
  • polarizační

    13 1,00%
  • UV

    7 0,54%
  • infra

    0 0%
  • šedý

    1 0,08%
  • jiný

    0 0%
  • žádný

    3 0,23%
  • více najednou

    5 0,39%
  • 1 268 97,76%
Výsledky 1 až 25 z 216

Téma: základní použití filtrů pro DF

Threaded View

Předcházející příspěvek Předcházející příspěvek   Další příspěvek Další příspěvek
  1. #11

    Standardní Re: základní použití filtrů pro DF

    Filtry pro úpravu expozice/kontrastu

    Příliš velký dynamický rozsah je mnohdy docela tvrdým oříškem - část scény je přesvětlená, část tmavá a na fotografii je výsledek ještě horší, než jsme viděli v reálu. To je způsobeno dvěma příčinami. První z nich je, že dynamický rozsah lidského oka je 4-20x vyšší (různé zdroje, různé údaje), než dynamický rozsah snímacího čipu ve fotoaparátu. Další rozdíl způsobuje vlastnost lidského oka (nebo možná mozku), které vnímá buďto světlejší část (jejímuž dynamickému rozsahu se přizpůsobí), nebo tmavší část (které se také může přizpůsobit), ale nevnímá scénu o celém jejím dynamickém rozsahu v jednom okamžiku jako celek. Takže obraz, který si pamatujeme, vznikl v podstatě ze dvou obrazů, které si mozek automaticky poskládal v jeden.

    Tento způsob můžeme používat i při focení (sandwich) - vyfotíme scénu 2x s vyšší a nižší expozicí a oba obrázky prolneme v editoru. Pokud ale nemáme stativ, případně pokud nefotíme statickou scénu, může být problematické tímto postupem dosáhnout uspokojivého výsledku. Pak jsou jediným řešení filtry...


    Polarizační filtr - PL

    PL jsem již zmínil. V této situaci se hodí hlavně jeho vlastnost absorbce polarizovaného světla z modré oblohy. Tím se rozjasní zbytek scény, stíny budou viditelně světlejší a prokreslenější, mraky bělejší.


    Vpravo tentýž záběr s použitím polarozačního filtru

    Bohužel, takto PL funguje pouze za několika podmínek:
    1. nesmí být zataženo
    2. modrá obloha musí zabírat aspoň pár desítek procent z povrchu fotky
    3. nesmíme fotit proti slunci ani směrem ke slunci, neboť v tomto směru pochází většina záření ze slunce, toto světlo není polarizované a PL filtr na něj proto nemá účinek


    Přechodové filtry (graduated filters)

    Pokud dojde k porušení některé ze zmíněných podmínek (je zataženo, fotíme směrem ke slunci, nebo v záběru nemáme modrou oblohu), je vhodnější použít přechodový filtr. To je filtr, který se směrem nahoru ztmavuje. Existují dva základní typy - "soft-edge", který má přechod plynulý a "hard-edge", jehož horní polovina je tmavá, spodní světlá a přechod mezi nimi je prudký.


    G-ND filtry - vlevo nahoře hard-edge, vpravo dole soft-edge

    V klasické podobě (screw-in = kulaté filtry ve šroubovací objímce) se obvykle dodává pouze varianta soft-edge. Především kvůli tomu, že s takovým filtrem nemůžeme vertikálně/horizontálně manipulovat a pozvolný přechod je tolerantnější ke kompozici (lidsky řečeno - horizont může být o kousek výš nebo níž a bude to stále ok). Naopak hard-edge filtr je nutné nastavit tak, aby horizont přesně odpovídal přechodu. Z toho důvodu se obvykle nedává do objímek.

    Objímkové soft-edge filtry obvykle mívají slabší účinek; silnější soft-edge filtr je trochu problém, protože výraznější pozvolný přechod (např. 4 f-stop) by fotografii degradoval, neboť by na ní byl samotný přechod viditelný, což není žádoucí (např. obloha, která směrem nahoru tmavne).


    Vpravo tentýž záběr s použitím kvalitního G-ND filtru

    Přechodové filtry jsou nejčastěji barevně neutrální (ND), ale vyrábějí se i zabarvené - z barevných jsou asi nejoblíbenější modré, které mohou zlepšit odstín oblohy, nebo tabákové. Přechodové filtry se často používají při focení východů a západů slunce - někteří výrobci nabízejí i speciální verze určené přímo pro situace, kdy je slunce těsně nad horizontem (takové filtry bývají nejvíce ztmaveny na úrovni horizontu)


    Neutrální filtr (ND)

    Pokud je celá scéna příliš světlá a z jakýchkoli důvodů chceme fotit s delším časem, může přijít vhod neutrální (šedý) filtr, který sníží množství světla dopadajícího do objektivu. ND filtry levnějších výrobců často trpí nedostatkem v podobě určitého barevného nádechu (nejsou dokonale neutrální). S podobným problémem se můžeme setkat i u neutrálních přechodových filtrů.


    UltraContrast

    Pokud přijde na situaci, kdy je dynamický rozsah příliš vysoký, zároveň nesplňujeme podmínky pro použití PL a přechodový filtr je nám na nic, protože scéna není přesně rozdělena na světlou a tmavou polovinu, zbývá poslední možnost - UltraContrast filtr firmy Tiffen. Princip jeho fungování zní téměř geniálně: je vyroben z velmi slabě mléčného skla, které zachycuje rozptýlené světlo, kterým jsou přisvětleny tmavé části obrazu, zatímco ostré světlo filtr z části rozptýlí a sníží tak jeho intenzitu. Díky tomu je upraven dynamický rozsah scény do lépe zachytitelné podoby.



    Zní to skoro úžasně, ale praxe je trochu jiná. Mléčné sklo zhorší kresbu a snížený dynamický rozsah = méně kontrastní = zašedlejší fotka. Také nesmíme zapomenout, že dodatečným zvyšováním kontrastu v PS zvyšujeme šum. Tiffen vyrábí filtry o různé síle a z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že pro každou situaci je třeba jinak silná verze. Navíc záleží i na tom, zda fotíte ze stínu nebo ze slunce (množství světla, které filtr nachytá, velmi ovlivňuje jeho účinnost)

    Možná vše, co jsem napsal, vyznělo jinak, než jsem zamýšlel, takže to shrnu - UltraContrast je velmi obtížné používat, ale najdou se situace, kdy by se mohl hodit. Začátečníkům bude jeho použití příliš komplikované (a pořizovací náklady několika různě silných verzí neakceptovatelné), naopak profesionál raději použije sandwich (bude-li to alespoň trochu možné) a nebude si degradovat objektiv mléčným sklem.


    Kombinované filtry

    Čím více filtrů dáme přes sebe, tím více se zhorší kresba, zvýší pravděpodobnost výskytu nechtěných odlesků a vinětace (tmavé rohy/okraje). Někteří výrobci přišli s řešením a nejoblíbenější kombinace filtrů nabízejí v jednom. Většinou se jedná o PL + nějaký další efekt - obvykle warming filter nebo nějaký z filtrů pro zvýraznění barev. Takové vymoženosti obvykle bývají velmi drahé, ale výsledek za to většinou stojí:


    warming polarizer

    Použité zkratky

    ND - neutral density = neutrální (šedý), obvykle míněno neutrální/šedý filtr (zkratka se používá obecně, jak ve vztahu k přechodovým, tak ke stejnoměrně zabarveným filtrům)
    PP - post-processing = jakákoli digitální úprava snímku provedená po zachycení fotoaparátem
    PS - Photoshop = software společnosti Adobe sloužící pro úpravu obrázků a fotografií; případně přeneseně jakýkoli SW pro editaci fotek

    Obrázky převzaty mj. z:
    http://www.naturephotographers.net/
    http://www.singh-ray.com/
    http://www.photosig.com/
    http://www.tiffen.com/

    thx2 tominek
    Naposledy upravil no-X; 27.01.2007 v 20:28. Důvod: překlepy
    senzory pro DF - DSLR | senzory pro DF - kompakty a EVF | senzory pro DF - mosaic masky | senzory pro DF - full-color masky | filtry pro DF #1 / #2 | tisk DF na inkoustech od Canonu | M42 skla pro DSLR | Thoriové sklo a M42 objektivy

    Neděkujte, nenadávejte, pokud se vám něco líbí nebo nelíbí, používejte prosím reputaci
    (tj. ikonka s vahami pod avatarem)

Informace o tématu

Users Browsing this Thread

Toto téma si právě prohlíží 1 uživatelů. (0 registrovaných a 1 anonymních)

Klíčová slova k tématu

Pravidla přispívání

  • Nemůžete zakládat nová témata
  • Nemůžete zasílat odpovědi
  • Nemůžete přikládat přílohy
  • Nemůžete upravovat své příspěvky
  •