Protože se tu docela opakují některé dotazy na filtry, připravil jsem takový menší FAQ/info-post pro začátečníky. Nejsem ta nejpovolanější osoba, která by měla něco takového sepisovat, takže pokud budou mít osoby povolanější nějaké konstruktivní a doplňující poznámky, budu jedině rád. O všem jsem ochoten diskutovat, obsah můžu doplnit, upravit, přepsat, není problém
K čemu jsou filtry? Co nabízejí oproti PP?
Filtry mají tři zásadní výhody:
1. Upravují světlo, jinak řečeno upravují obraz ještě v nedigitalizované podobě, tzn. mohou pracovat s celým dynamickým rozsahem, případně mohou filtrovat či upravovat složky světla, které nejsou již po expozici a digitalizaci oddělitelné (polarizované světlo).
2. Úpravy provedené pomocí vhodného filtru vypadají obvykle na výsledné fotce přirozeněji, než úpravy dosažené PP. Samozřejmě záleží i na citu konkrétního člověka, ale pokud se vám zdá, že se vám úpravami v PS nedaří dosáhnout fotek, které by vypadaly tak přirozeně, jak byste chtěli, pak je na čase nějaký filtr vyzkoušet.
3. Filtry nezvyšují úroveň šumu, digitální PP často ano.
Je tedy lepší používat filtry nebo PS?
O tom by se dalo diskutovat velmi dlouho - ani jedna cesta není ta špatná, obě prostě jsou a každý si musí vyzkoušet, která mu lépe vyhovuje. Mnoho světových fotografů upřednostňuje jednu, mnoho druhou a mnoho je kombinuje. PS se obvykle stejně nevyhnete, nějaké menší úpravy jasu, kontrastu a podobně jsou často vhodné a snažit se jim mermomocí vyhýbat nemá smysl. Špatná cesta tedy rozhodně není za pomocí aparátu a filtrů dosáhnout takového snímku, který už bude potřebovat jen minimum úprav v PS.
Ze kterých značek vybírat? V jaké cenové relaci?
Tady je stručný přehled známých značek pro hrubou představu:
B+W (Schneider-Kreuznach) - vysoká cena a kvalita [homepage] | [homepage DE]
Cokin - známé přechodové filtry a další, především do adaptérů [homepage]
Hama - nižší ceny, bohužel i kvalita, četl jsem pár stížností na kvalitu PL (časem prý degradují) [homepage]
Hasselblad - [homepage]
Heliopan - kvalitní filtry vyráběné v Německu [homepage]
Hoya - velmi dobrá kvalita, různě drahé verze s různými stupni povrchových úprav [homepage] | [přehled]
Kenko - nízká cen, kvalita bohužel často odpovídá ceně [homepage]
Marumi - nižší ceny, slušná kvalita (za cenu mnohdy nižší než u Hamy nabízí lepší kvalitu) [homepage]
OEC - levný výrobce ()
Promaster - kvalitní výrobce, údajně je možné, že používá stejné materiály jako Tiffen [homepage]
Rowi - údajně levnější značka nižší kvality
Singh-Ray - jeden z nejdražších výrobců, speciální filtry pro úpravu barev (různé specifické PL, intensifiers atp.) [homepage]
Sunpak - levnější výrobce, řada stížností na kvalitu jejich PL filtrů [homepage]
Tiffen - vysoká cena a kvalita, mnoho filtrů na specifické efekty [homepage]
URPRO - filtry pro focení pod vodou [homepage]
Teď trochu podrobněji. Pokud hodláte šetřit, neušetříte. Je pravděpodobné, že s výsledky laciného filtru nebudete spokojení (zvlášť až zjistíte, že skrz sluneční brýle po babičce uděláte zajímavější fotku, než s novým "filtrem" ). Takže - pokud hodláte opravdu šetřit, pak považuju za použitelné minimum filtry Marumi (standardní sérii). V této cenové relaci mají slušné objímky, nemají sice antireflexní vrstvy, ale přesto se od jejich povrchu neodráží tolik světla, jako v případě jiných levnějších alternativ (neptejte se mě čím to je, nevím, ale je to tak). Pokud ale můžete, připlaťte si za lepší verzi Marumi DHG, která má slim-objímku a antireflexní vrstvy. Z dražších pak má smysl značka B+W - tady se toho obecně moc poradit nedá, je asi lepší se vždycky zeptat.
Pokud chcete nějaké speciální filtry, pak se můžete poohlédnout v sortimentu firem Hoya, Tiffen nebo Singh-Ray. Nejvhodnější asi bude Hoya, která se dá sehnat za rozumné peníze (velmi levně např. přes ebay). Tiffen je speciálními filtry velice známý, ale jeho produkty patří k tomu dražšímu, přičemž ale žádný velký nadstandard nedostanete - sklo je sice kvalitní a objímky velice masivní, ale zároveň nejsou v provedení slim a také na skle nenajdete antirefelxní vrstvy, které jsou u konkurence v této cenové hladině samozřejmostí (zmíněná Hoya). Naopak slabinou Hoyi jsou objímky, které často nemají příliš kvalitní závit. Zmíněný Sing-Ray je pak 100% kvalita, ovšem za zoufale vysokou cenu (o dostupnosti nemluvě)
Ještě bych zmínil, co je vlastně špatného na mnohých levných filtrech - nejčastěji to bývá nízká kvalita skla, což degraduje možnosti objektivu (snižuje se ostrost, kresba, snímek vypadá zamlženěji), povrchová úprava (absence antireflexních vrstev zvyšuje množství odlesků mezi skly objektivu a sklem filtru, který pak tyto odlesky "vrací" zpět), kvalita objímek (křivý závit, často i problémy u otočných filtrů - zasekávání apod.), kvalita dalších materiálů (degradace v čase - oloupání antireflexních vrstev, "zmléčnění" apod.)
Typy filtrů
Ochranné filtry
- používají se jako ochrana objektivu před mechanickým poškození, často mají ještě nějakou další funkci
Ochranný filtr (protector)
- čirý filtr, slouží pouze k ochraně skla objektivu, bez dalších efektů. Podobnou záležitost nemá cenu pořizovat, pokud plánujete používat jakýkoli jiný filtr, jsou to vyhozené peníze
UV filtr / Haze filtr
- navíc blokuje či redukuje UV záření, čímž mírně snižuje tzv. opar dálek (zamlženost objektů ve větších vzdálenostech). Výrobce obvykle udává, jakou vlnovou délku konkrétní UV filtr blokuje (parametry mohou být u různých modelů a výrobců odlišné)
Sky-light
- blokuje UV záření a navíc kompenzuje chladné barvy (obzvlášť namodralé stíny), které se objevují v případě, kdy jasně modrá obloha přisvětluje focenou scenérii. Klasický skylight filtr má mít světlou narůžovělou barvu, ale někteří výrobci jako skylight označují warming-filtr (nažloutlý, nahnědlý atp.), který má poněkud jiný účinek. Při nákupu si na to dejte pozor. Skylight krom kompenzace "modrých" stínů ještě mírně upravuje barvu oblohy - redukuje různé nazelenalé odstíny oblohy nad horizontem (patrné zvláště pokud není příliš čistý vzduch), je velice vhodný pro kompenzaci ochlazujícího efektu polarizačního filtru, je praktický i při focení osob (zlepšuje odstín pleti). Velmi rozšířeným omylem je, že skylight slouží ke zvýraznění oblohy, což samozřejmě není pravda. Vliv na oblohu nijak výrazný není.
Filtry pro úpravu/zvýraznění barev
Vynecháme-li základní barevné a warming/cooling filtry, zůstane nám menší skupina specifických filtrů, které jsou poměrně oblíbeným a žádaným zbožím, protože nabízejí to, co je cílem mnoha fotografů, tedy dosažení zajímavých, sytých ale zároveň přirozeně působících barev
Polarizační filtr - PL
Polarizační filtr, kromě jiného, má vliv na teplotu i sytost barev. Tento efekt spočívá v blokaci polarizovaného světla, které pochází z oblohy a osvětluje focené předměty a dále blokace polarizovného světla z odlesků od všech nekovových předmětů. Jinak řečeno, světlo, které se odrazí např. z podporvrchu (subsurface scattering) listu (a které tudíž nese informaci o skutečné barvě předmětu), je částečně smícháno se světlem, které se odráží od samého povrchu listu (= polarizovaný odlesk), což znemožňuje zachycení skutečné barvy předmětu. Polarizační filtr dokáže snížit intenzitu povrchových odlesků a dovolí, aby byla zachycena skutečná barva
Polarising filter
Dále se PL velmi pozitivně projevuje při focení oblohy - jak jsem již zmínil, z modré oblohy pochází velké množství polarizovaného záření - pokud snížíme jeho intenzitu, dojde ke ztmavení modrých partií, tzn. získáme sytější modrou. Snížením množství světla dopadajícího do objektivu si můžeme dovolit delší expozici, čímž dojde ke zesvětlení mraků (šedé->bílé) a mohou se objevit i mraky, které bez PL vůbec nebyly viditelné, lépe vyniknou červánky apod.
![]()
Večerní obloha - vpravo s polarizačním filtrem
Přirozenou vlastností polarizačního filtru je mírné celkové ochlazení barev. To ještě zmíním i v dalších kapitolách. V určitých případech ale může docházet k opačnému jevu - obzvlášť v případě, že se od foceného povrchu, který má přirozeně teplý odstín, odráží chladně zabarvené světlo, které může polarizační filtr eliminovat.
Didymový (didymium) filtr
Didym neboli didymium je název pro směs prvků vzácných zemin, konkrétně neodymu a praseodymu. Z těchto prvků se vyrábí tzv. didymové/didymiové sklo, jehož vlastností je schopnost blokace světla vlnových délek mezi 570-620nm, tedy mezi zelenou a červenou. Toho může být velice dobře využito právě pro fototechniku. Za prosazení dydimiového skla se nejvíce zasloužila společnost Tiffen, jejíž "enhancer" (též nazývaný "red enhancer" nebo "color enhancer") je dnes synonymem pro didymiový filtr.
Efekt je následující - blokací těchto vlnových délek dochází ke zvýraznění některých odstínů - především višňové, šarlatové a prostě červené obecně. Dá se to popsat tak, že z obrazu odstraníme určité části žlutého spektra, takže cihlovou posuneme blíže červené, hnědá bude mít živější odstín, nevýrazná žlutozelená bude přirozeně sytě zelená a nedocenitelný je efekt na modrou oblohu, která mívá často vlivem ne úplně čistého vzduchu nažloutlý odstín, který didymiové sklo 100% odstraní.
Tiffen Enhancer (didymium filter)
Druhou stranou mince jsou nedostatky... nejdiskutovanějším bývá vliv na barvu oblaků - mohou dostat nafialovělý odstín. Osobně ale mohu potvrdit, že se mi tento nedostatek ještě neprojevil (ačkoli na ukázkách bývá velice zřetelný), takže je možné, že se ho podařilo výrobcům alespoň částečně eliminovat. Další negativum je, že ne vždy úpravu barev, jakou nám tento filtr nabídne, opravdu žádáme. Na fotkách přírody je to OK, městské prostředí jak kdy (taškové střechy vypadají jako nové, červená auta jako kdyby vyjela z lakovny), ale lidská kůže pod didymiovým sklem vypadá jako by byla drasticky spálená sluncem.
Ještě by se mohl hodit návod, jak snadno poznat didymiové sklo: položte ho na bílý papír a porovnejte za různých světelných podmínek - za denního světla je bezbarvé nebo namodralé, ve světle výbojky/zářivky zelenavé a pod klasickou žárovkou (wolframové vlákno) má špinavě růžovo-fialový odstín.
Intensifier
Ačkoli někteří výrobci používají název "intensifier" i pro didymový filtr (např. Hoya), mám v tomto případě na mysli produkt firmy Singh-Ray, konkrétní řešení, které nikdo jiný nenabízí. Singh-Ray se snažili vyvinout vlastní filtr pro zvýšení intenzity barev, který by netrpěl nedostatky didymiového filtru - hlavně "fialovými" mraky a nežádoucí sytostí některých odstínů.
Singh-Ray Color Intensifier
SR Color intensifier má poněkud decentnější účinek, ale zároveň je univerzálnější. Tomu bohužel odpovídá cena a ještě horší dostupnost. Na druhé straně jsou pak superlativy fotografů...
SR samozřejmě neuvádí "složení" filtru, ale s největší pravděpodobností půjde také o didymiový základ, ale s odlišným poměrem prvků, než používají ostatní výrobci. SR složení poměrně dlouho vyvíjeli a testovali, oficiální vydání proběhlo v roce 1995, což znamená, že SR Color Intensifier patří mezi nejnovější typy filtrů, které vůbec existují.
-- z důvodu limitu počtu obrázků na 1 post rozděleno --